Elevene utvikler sine evner til å uttrykke seg skriftlig og muntlig på engelsk gjennom en autentisk situasjon (å kommunisere med brevvennene i Ungarn). Gjennom musikken får elevene utforske og utøve et sangrepertoar som blir til en komposisjon, samtidig som de blir kjent med uttalemønstre, engelske ord og fraser. Gjennom brevpost blir de muntlige frasene repetert og omgjort til skriftlig kunnskap. I filmoppgavene får elevene uttrykke seg fritt, skape visuelle historier og samtidig øve muntlig på engelsk, og i tekst- og filminntrykk får elevene lese og høre engelske språkmodeller og får hjelp til å forstå disse. I visuelle oppgaver får elevene omgjort inntrykk til uttrykk, både med og uten digitalt utstyr
Elevene får brev fra elever i Ungarn, der noe av informasjonen mangler, og de må bruke fantasi for å fylle inn hullene. De lager en guide-video for elevene i Ungarn, lager et verk basert på informasjon de får om skolen til brevvenn-klassen i Ungarn, og lager en løgnaktig video-introduksjon av seg selv. I tillegg rammes temaet inn av sangstrofer på engelsk og tilhørende brevskriving som refleksjon.