Bemelegítés: Állj és mehet! (Stop and go) |
|
Ennek meg kell történnie: |
Állj és mehet! – a gyakorlat továbbfejlesztése, beleértve az utasítások felcserélését, és a különböző sebességű gyaloglást. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Tágas tér, vagy a szabadban. |
ÚTMUTATÓ: 1. Mindenki keressen magának egy helyet a térben. Magyarázd el, hogy el kell kezdeniük sétálni, közben pedig figyelniük kell, mert útközben utasításokat fogsz adni. – „Kezdődhet a séta!”. 2. A diákok figyeljenek rá, hogy egyedül sétáljanak, legyen hely körülöttük, töltsék ki a teret, lazítsák el a vállukat, engedjék le lazán a kezüket, nézzenek előre, és mosolyogjanak egymásra. Meg kell állniuk, amikor azt mondod, hogy Állj! és tovább kell menniük, amikor azt mondod, hogy Mehet! Adjatok hozzá egy új instrukciót: amikor a földre teszed az egyik kezedet, nekik a fejükre kell tenniük a kezüket. Próbáljátok ki ezt néhányszor. Győződj meg róla, hogy mindenki megértette az utasításokat, és gyorsan reagál. 3. Új instrukciók: Az Állj! azt jelenti, hogy mehet, a Mehet! pedig, hogy megállni. Próbáljátok ki! Ezután próbáljatok ki egy másik utasítást – tedd az egyik kezedet a fejedre, ami azt jelenti, hogy a diákoknak az egyik kezüket a földre kell tenniük, majd amikor te az egyik kezedet a földre teszed, nekik a fejükre kell tenniük a kezüket. Próbáljátok ki! 4. Új instrukciók: változtassátok a tempót, úgy, hogy felállítotok egy 1-től 5-ig skálát (lassútól gyorsig). Nyugodtan tartsátok viszonylag intenzíven a gyakorlat gyorsaságát, hogy a diákok értékeljék az ezt követő fő tevékenység nyugodtságát. A gyakorlat végén fokozatosan csillapítsátok a tempót. |
|
Reflexió: Interjú és kézfogás körben |
|
Ennek meg kell történnie: |
A diákok párokban interjút készítenek egymással két dologról, ami a foglalkozáson történt. Minden diáknak meg kell jegyeznie a párja válaszait. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják. |
Szükséges: |
Hanggyűjtő füzetek és ceruza/toll. |
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Tágas tér, vagy a szabadban. |
ÚTMUTATÓ: 1. Bátorítsd a tanulókat, hogy szerepjátékként kezeljék a feladatot. 2. Kérd meg a diákokat, hogy találjanak ki lehetséges kérdéseket a mai foglalkozással kapcsolatban. Mielőtt párokba osztanád a tanulókat, egyezetek meg, melyik 2 kérdést fogjátok használni. Vezessétek be a nyomon követő kérdések használatát is – próbálják ki a diákok az interjú közben. 3. A párokban a diákok interjút készítenek egymással. Tegyenek fel két kérdést, majd váltsanak. Írják le a hanggyűjtő füzeteikbe a megkérdezett személy nevét és a beszélgetés kulcsszavait. 4. A csoport álljon körbe, úgy, hogy mindenki összefonja a mellette állókkal a kezeit, egymás csuklóját fogva (jobb kéz a bal fölött). Mindenki, akinek például októberben és novemberben van a születésnapja, mesélje el, mit mondott a partnere az interjú során. A jelenlévő felnőttek egyike küldjön körbe több kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás az alábbi tevékenységgel zárul: mindenki tegyen a bal lábával egy lépést a kör közepe felé, és forduljon meg. Ha mindenkinek ugyanazzal a lábbal lépett, és jól kulcsolódtak össze a kezek, akkor a kör most kifelé néz. |
Fő tevékenység: Történetek olvasása |
|
Ennek meg kell történnie: |
A csoport a közös felolvasáson keresztül elkezd ismerkedni a történetmeséléssel. Folytatódik a szavak gyűjtése. |
Szükséges: |
Kincsesláda, hanggyűjtő füzetek és ceruzák/tollak, arany papír, arany papírra jól író filcek, olló, gyerekeknek szóló szépirodalmi könyvek különböző műfajokban: modern gyerekregények, mesék, verses könyvek, krimi stb. Jelenjen meg minél több féle karakter, legyenek változatosak a történetek a szereplők nemét, a témát, az illusztrációt stb. illetően. Tábla/okostábla és írószerek. |
Előkészíteni: |
Keress jó és változatos könyveket (lásd a fenti leírást). |
A tér előkészítése: |
Állítsátok fel az kincsesládát, benne a könyvekkel. |
Így néz ki a tér: |
(Hazudós kör: Tágas tér). |
ÚTMUTATÓ: 1. Nyisd ki a kincsesládát: rengeteg arany szó és könyv található benne. Mutasd fel a könyveket, hogy mindenki lássa. Mondd el a diákoknak, hogy Magyarországon évente 12 000 könyvet adnak ki. Képzeljétek el, hány ember ír most a világon! Kérdezd meg: ki szeret olvasni/vagy felolvasni? Mi a jó az olvasásban? 2. Beszélgessetek és fogalmazzatok meg kérdéseket a kincsesládában lévő különböző könyvekről és az általuk képviselt könyvtípusokról. 3. Könyv kiválasztása felolvasáshoz: helyezd el a könyveket a tér különböző pontjaira. Kérd meg a tanulókat, hogy álljanak a mellé a könyv mellé, amelyet a legszívesebben meghallgatnának. Készíts egy oszlopdiagramot a táblán/okostáblán, amely megmutatja, hány diák áll az egyes könyveknél. Válasszátok ki a legtöbbek által preferált könyvet. 4. Az olvasás megkezdése előtt tartsatok csoportos beszélgetést a könyvválasztásról: 5. Olvasd fel a választott könyvet. Kérd meg a diákokat, hogy menet közben azonosítsanak különböző szavakat, és írják le azokat, vagy jegyezzék meg a szavaikat, és csak a történet befejezése után írják le őket. A feladat, hogy azonosítsanak legalább egy szót, amely tetszett nekik, és egy szót, amely nem tetszett nekik. Lehetséges plusz feladatok: azonosítsanak egy szót, amit nem értenek / egyet, amit kicsi korukban nem tudtak kiejteni (de most már ki tudják) /vagy egy szót valami izgalmas dologról, ami történt. |
|
|
|
HA VAN IDŐ: Hazudós kör |