A szavak kincsesládája, 2. RÉSZ
1. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
5

Bemelegítés: Állj és mehet! (Stop and go)

Ennek meg kell történnie:

Állj és mehet! – a gyakorlat továbbfejlesztése, beleértve az utasítások felcserélését, és a különböző sebességű gyaloglást.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér, vagy a szabadban.

ÚTMUTATÓ:

1. Mindenki keressen magának egy helyet a térben. Magyarázd el, hogy el kell kezdeniük sétálni, közben pedig figyelniük kell, mert útközben utasításokat fogsz adni. – „Kezdődhet a séta!”. 

2. A diákok figyeljenek rá, hogy egyedül sétáljanak, legyen hely körülöttük, töltsék ki a teret, lazítsák el a vállukat, engedjék le lazán a kezüket, nézzenek előre, és mosolyogjanak egymásra. Meg kell állniuk, amikor azt mondod, hogy Állj! és tovább kell menniük, amikor azt mondod, hogy Mehet! Adjatok hozzá egy új instrukciót: amikor a földre teszed az egyik kezedet, nekik a fejükre kell tenniük a kezüket. Próbáljátok ki ezt néhányszor. Győződj meg róla, hogy mindenki megértette az utasításokat, és gyorsan reagál. 

 3. Új instrukciók: Az Állj! azt jelenti, hogy mehet, a Mehet! pedig, hogy megállni. Próbáljátok ki! Ezután próbáljatok ki egy másik utasítást – tedd az egyik kezedet a fejedre, ami azt jelenti, hogy a diákoknak az egyik kezüket a földre kell tenniük, majd amikor te az egyik kezedet a földre teszed, nekik a fejükre kell tenniük a kezüket. Próbáljátok ki!

 4. Új instrukciók: változtassátok a tempót, úgy, hogy felállítotok egy 1-től 5-ig skálát (lassútól gyorsig). Nyugodtan tartsátok viszonylag intenzíven a gyakorlat gyorsaságát, hogy a diákok értékeljék az ezt követő fő tevékenység nyugodtságát. A gyakorlat végén fokozatosan csillapítsátok a tempót. 

   

Reflexió: Interjú és kézfogás körben

Ennek meg kell történnie:

A diákok párokban interjút készítenek egymással két dologról, ami a foglalkozáson történt. Minden diáknak meg kell jegyeznie a párja válaszait. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják.

Szükséges:

Hanggyűjtő füzetek és ceruza/toll.

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér, vagy a szabadban.

ÚTMUTATÓ:

1. Bátorítsd a tanulókat, hogy szerepjátékként kezeljék a feladatot.

2. Kérd meg a diákokat, hogy találjanak ki lehetséges kérdéseket a mai foglalkozással kapcsolatban. Mielőtt párokba osztanád a tanulókat, egyezetek meg, melyik 2 kérdést fogjátok használni. Vezessétek be a nyomon követő kérdések használatát is – próbálják ki a diákok az interjú közben.

3. A párokban a diákok interjút készítenek egymással. Tegyenek fel két kérdést, majd váltsanak. Írják le a hanggyűjtő füzeteikbe a megkérdezett személy nevét és a beszélgetés kulcsszavait.

4. A csoport álljon körbe, úgy, hogy mindenki összefonja a mellette állókkal a kezeit, egymás csuklóját fogva (jobb kéz a bal fölött). Mindenki, akinek például októberben és novemberben van a születésnapja, mesélje el, mit mondott a partnere az interjú során. A jelenlévő felnőttek egyike küldjön körbe több kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás az alábbi tevékenységgel zárul: mindenki tegyen a bal lábával egy lépést a kör közepe felé, és forduljon meg. Ha mindenkinek ugyanazzal a lábbal lépett, és jól kulcsolódtak össze a kezek, akkor a kör most kifelé néz.

Fő tevékenység: Történetek olvasása

Ennek meg kell történnie:

A csoport a közös felolvasáson keresztül elkezd ismerkedni a történetmeséléssel. Folytatódik a szavak gyűjtése.

Szükséges:

Kincsesláda, hanggyűjtő füzetek és ceruzák/tollak, arany papír, arany papírra jól író filcek, olló, gyerekeknek szóló szépirodalmi könyvek különböző műfajokban: modern gyerekregények, mesék, verses könyvek, krimi stb. Jelenjen meg minél több féle karakter, legyenek változatosak a történetek a szereplők nemét, a témát, az illusztrációt stb. illetően. Tábla/okostábla és írószerek.

Előkészíteni:

Keress jó és változatos könyveket (lásd a fenti leírást).

A tér előkészítése:

Állítsátok fel az kincsesládát, benne a könyvekkel.

Így néz ki a tér:

(Hazudós kör: Tágas tér).

ÚTMUTATÓ:

1. Nyisd ki a kincsesládát: rengeteg arany szó és könyv található benne. Mutasd fel a könyveket, hogy mindenki lássa. Mondd el a diákoknak, hogy Magyarországon évente 12 000 könyvet adnak ki. Képzeljétek el, hány ember ír most a világon! Kérdezd meg: ki szeret olvasni/vagy felolvasni? Mi a jó az olvasásban? 

2. Beszélgessetek és fogalmazzatok meg kérdéseket a kincsesládában lévő különböző könyvekről és az általuk képviselt könyvtípusokról.

3. Könyv kiválasztása felolvasáshoz: helyezd el a könyveket a tér különböző pontjaira. Kérd meg a tanulókat, hogy álljanak a mellé a könyv mellé, amelyet a legszívesebben meghallgatnának. Készíts egy oszlopdiagramot a táblán/okostáblán, amely megmutatja, hány diák áll az egyes könyveknél. Válasszátok ki a legtöbbek által preferált könyvet.

4. Az olvasás megkezdése előtt tartsatok csoportos beszélgetést a könyvválasztásról:  
a) Miért választottátok azt a könyvet, amelyeiket választottátok? A borító miatt? A témája miatt? Mert vannak benne képek? A színei miatt? Akármi más?
b) Milyen érzés volt így könyvet választani? Igazságtalan volt? Mélyedjetek el a demokrácia fogalmában. Milyen más módon csinálhattátok volna? Esetleg feloszthatod a csoportot 2-3 különböző terembe, mindegyik csoportban saját könyvvel, de először mindenképp a könyvválasztás módjáról beszélgessetek.  

5. Olvasd fel a választott könyvet. Kérd meg a diákokat, hogy menet közben azonosítsanak különböző szavakat, és írják le azokat, vagy jegyezzék meg a szavaikat, és csak a történet befejezése után írják le őket. A feladat, hogy azonosítsanak legalább egy szót, amely tetszett nekik, és egy szót, amely nem tetszett nekik. Lehetséges plusz feladatok: azonosítsanak egy szót, amit nem értenek / egyet, amit kicsi korukban nem tudtak kiejteni (de most már ki tudják) /vagy egy szót valami izgalmas dologról, ami történt. 
6. Adj időt a tanulóknak, hogy leírják a szavaikat.
7. Írjátok át a szavakat az arany papírdarabokra, és tegyétek a kincsesládába.

 

HA VAN IDŐ: Hazudós kör
1. Gyűljetek körbe. Magyarázd el a feladatot, és mutass egy példát is: egy személy (diák és felnőtt) elmondja a nevét, és mond magáról egy hazugságot (pl. „Sanyi a nevem, és felrepültem a Holdra "). 
2. Mindenki azt válaszolja: „Micsoda? Ez igaz?” Az a személy, aki hazudik, azt mondja: "Igen!" Ezután a körben mellette álló következik. 
3. Tehettek két kört is, ha a gyakorlat termékeny.