Fedezzünk fel és nyomozzunk! Az információk rögzítésére és rendezésére különféle megközelítéseket, technikákat és eszközöket próbáljunk ki. Erősítsük a tanulók önbizalmát, hogy legyen bátorságuk kifejezni saját gondolataikat és megérzéseiket. Gyakoroljuk az odafigyelést, a megosztást, az egyéni és a csoportos munkát, és koncepcionálisan dolgozni valós és elképzelt tárgyakkal. A tanulók anyagokat állítanak össze, bizonyítékokat listáznak, csoportokba osztják és feltárják őket, hogy azokból következtetéseket tudjanak levonni. Bemelegítéskor az éneklésen és testhasználaton keresztül felfedezik a számolást, osztást, szorzást. A reflexió során memóriájuk izmait erősítik, elmélyítik a megérzésről alkotott tudásukat, és eltűnődnek azon, hogy hogyan lehetne őket magukat ábrázolni.
A tanulók detektívekké válnak, és a ’Költöző Doboz rejtélyét’ kutatják, hogy vissza tudják juttatni azt jogos tulajdonosához. Minden foglalkozás egy újabb lépés a nyomozásban, melynek során napról napra tárul fel a ’költöző doboz’ tartalma.
ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ A 8. TÉMÁHOZ:
A ’költöző dobozba’ szánt tárgyak kiválasztásakor tartsd szem előtt, hogy történetmesélő szerepük lesz, és hogy a 6. napon lelepleződik, hogy ki a doboz tulajdonosa. Próbáld meg a tulajdonost mielőbb kiválasztani, és bevonni a döntésbe, hogy mi lesz az, ami tőle a ’költöző dobozba’ kerül. A gyerekek hadd valósítsák meg saját ötleteiket, támogassátok őket ebben, és saját megérzéseik feltárásában és megosztásában. Ehhez a tanulóknak szüksége lesz gondolkodási időre, ami miatt természetesek lehetnek a csendesebb periódusok. Hogy mind megnyilvánuljanak, próbáld elkerülni a kézfeltartásos jelentkezést, helyette inkább te szólíts meg mindig mást és mást a diákok közül. Arra kérd őket, hogy mondják el elképzeléseiket, majd azok megosztásáért ismerd el bátorságukat. Ezzel a módszerrel az összes tanuló számítani fog arra, felszólítják őket, és nemcsak azok kapnak hangot, akik egyből tudják a választ, vagy van önbizalmuk. Szabad térben, vagy a padoktól, székektől kiürített osztályteremben dolgozzatok, ahol elég hely van arra, hogy a tanulók csoportban, a padlón ülve dolgozzanak együtt. Jó esetben a téma során végig ugyanabban a térben dolgozzanak. Fontos, hogy legyen ugyanebben a teremben tér a tanulók munkáinak kiállítására is.
8. téma |
1. nap |
2. nap |
A tanár vezette 3-4. nap |
5. nap |
6. nap |
A tartalom összefoglalása |
Bemelegítés: A tanulók eléneklik a számok dalát. Reflexió: A tanulók önállóan dolgoznak. A tanulók megnézik a tárgyakat, majd miután elfedjük, emlékezetből kell felidézniük azokat. Fő tevékenység: A foglalkozásvezető behoz az iskolába egy nagy karton dobozt, ez a ’költöző doboz’ (amit valaki költözés közben veszített el). A tanulók detektív szerepbe helyezkedve a dobozban található tárgyak és más részletek vizsgálatából a tulajdonosra következtetnek. Megpróbálják kitalálni, kié lehet a ’költöző doboz’. Hogy a tulajdonosok maguk jelentkezzenek, a tanulók hirdetéseket készítenek, és az iskola falára függesztik azokat.
|
Bemelegítés: A tanulók eléneklik a számok dalát. Hozz be új mozdulatokat, és csak meghatározott számoknál (1,3,5 vagy 2,4,6 stb) alkalmazzátok ezeket. |
Bemelegítés: 3. nap: A tanulók eléneklik a számok dalát. Hozz be új mozdulatokat, és csak az 5-tel osztható, majd az 5-tel szorozható számoknál alkalmazd ezeket. (megjegyzés: mind szorozható 5-tel). 4. nap: a 3. naphoz hasonlóan, csak most a 2-es számmal dolgozzatok. |
Bemelegítés: A tanulók eléneklik a számok dalát. Hozz be még több összetett testmozdulatot, és az 5-tel osztható számoknál változtass a mozgáson. Fő tevékenység: A tanulók önállóan dolgoznak a ’költöző doboz’ tulajdonosa profiljának kidolgozásán. |
Bemelegítés: A tanulók eléneklik a számok dalát.
|
Tér |
Tágas tér. |
Tágas tér. |
Tágas tér. Tágas tér vagy osztályterem, ahol a tanulók asztalnál vagy a padlón csoportban dolgoznak. |
Tágas tér. Tágas tér vagy osztályterem padok és székek nélkül, hogy a tanulók a padlón csoportokban dolgozhassanak.
|
Tágas tér. |
Eszközök |
Egy lepel/ takaró/lepedő vagy egy nagy darab textília. |
A számok dalának szövege és hangfelvétele. Tárgyak a ’költöző doboz’-ból. Az előző napi ’költöző doboz’.
|
A számok dalának szövege. Tárgyak a ’költöző doboz’-ból. A ’költöző doboz’
|
A számok dalának szövege. Jónéhány dolog a lepel alatt, melyek közül néhány könnyen felismerhető, a többi kevésbé, mint például labda, babzsák, könyv, fadarab, palack, tolltartó, puha játék, kő. A ’költöző doboz’ és tartalmát képző tárgyak bemutatója |
A számok dalának szövege. Egy lepel. Flipchart, vagy sima tábla és tollak.
|
Előkészületek |
Izgalmas dolgokkal megtöltött ’költöző doboz’.
|
A dalt fejből tudni. |
Szedd össze a tanulóknak e téma során készített minden eddigi anyagát. Készíts helyet az összes kiállítandó bizonyíték számára. (Sok helyre lesz szükség, még többre a téma utolsó napjaiban.) |
Gyűjts össze néhány (kb. 10) olyan dolgot, amit el fogsz rejteni, és helyezd őket a lepel alá, mielőtt a foglalkozás elkezdődne. Az “érdeklődők” üzenetei, akik úgy tartják, övék a “költöző doboz”. A profillap – tanulónként 1 példány, és néhány tartalékba. |
Egyeztess a személlyel, aki a ’költöző doboz’ tulajdonosa szerepében személyesen vagy Zoomon/Teams-en ellátogat az osztályba. Ha szükséges, készítsd elő a Zoom vagy Teams hívást, állítsd be a monitort és a hangszórót. Biztosítsd, hogy a tulajdonosnak meglegyen a ’költöző doboz’ tárgyainak listája, lássa előtte és ismerje a darabokat, és neki is legyen kitöltve a tanulókkal megosztandó profillapja. A látogató jelmezt is viselhet a “szerepébe” bújva.
|