A Költöző Doboz rejtélye
Áttekintés
téma
8
ÁTTEKINTÉS AZ 8. TÉMÁHOZ
CÉLKITŰZÉS

Fedezzünk fel és nyomozzunk! Az információk rögzítésére és rendezésére különféle megközelítéseket, technikákat és eszközöket próbáljunk ki. Erősítsük a tanulók önbizalmát, hogy legyen bátorságuk kifejezni saját gondolataikat és megérzéseiket. Gyakoroljuk az odafigyelést, a megosztást, az egyéni és a csoportos munkát, és koncepcionálisan dolgozni valós és elképzelt tárgyakkal. A tanulók anyagokat állítanak össze, bizonyítékokat listáznak, csoportokba osztják és feltárják őket, hogy azokból következtetéseket tudjanak levonni. Bemelegítéskor az éneklésen és testhasználaton keresztül felfedezik a számolást, osztást, szorzást. A reflexió során memóriájuk izmait erősítik, elmélyítik a megérzésről alkotott tudásukat, és eltűnődnek azon, hogy hogyan lehetne őket magukat ábrázolni.  

ÖSSZEFOGLALÓ

A tanulók detektívekké válnak, és a ’Költöző Doboz rejtélyét’ kutatják, hogy vissza tudják juttatni azt jogos tulajdonosához. Minden foglalkozás egy újabb lépés a nyomozásban, melynek során napról napra tárul fel a ’költöző doboz’ tartalma. 

ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ A 8. TÉMÁHOZ:

A ’költöző dobozba’ szánt tárgyak kiválasztásakor tartsd szem előtt, hogy történetmesélő szerepük lesz, és hogy a 6. napon lelepleződik, hogy ki a doboz tulajdonosa. Próbáld meg a tulajdonost mielőbb kiválasztani, és bevonni a döntésbe, hogy mi lesz az, ami tőle a ’költöző dobozba’ kerül. A gyerekek hadd valósítsák meg saját ötleteiket, támogassátok őket ebben, és saját megérzéseik feltárásában és megosztásában. Ehhez a tanulóknak szüksége lesz gondolkodási időre, ami miatt természetesek lehetnek a csendesebb periódusok. Hogy mind megnyilvánuljanak, próbáld elkerülni a kézfeltartásos jelentkezést, helyette inkább te szólíts meg mindig mást és mást a diákok közül. Arra kérd őket, hogy mondják el elképzeléseiket, majd azok megosztásáért ismerd el bátorságukat. Ezzel a módszerrel az összes tanuló számítani fog arra, felszólítják őket, és nemcsak azok kapnak hangot, akik egyből tudják a választ, vagy van önbizalmuk. Szabad térben, vagy a padoktól, székektől kiürített osztályteremben dolgozzatok, ahol elég hely van arra, hogy a tanulók csoportban, a padlón ülve dolgozzanak együtt.  Jó esetben a téma során végig ugyanabban a térben dolgozzanak. Fontos, hogy legyen ugyanebben a teremben tér a tanulók munkáinak kiállítására is.

8. téma

1. nap

2. nap

A tanár vezette 3-4. nap

5. nap

6. nap

A tartalom összefoglalása

Bemelegítés: A tanulók eléneklik a számok dalát.

Reflexió: A tanulók önállóan dolgoznak. A tanulók megnézik a tárgyakat, majd miután elfedjük, emlékezetből kell felidézniük azokat.

Fő tevékenység: A foglalkozásvezető behoz az iskolába egy nagy karton dobozt, ez a ’költöző doboz’ (amit valaki költözés közben veszített el). A tanulók detektív szerepbe helyezkedve a dobozban található tárgyak és más részletek vizsgálatából a tulajdonosra következtetnek. Megpróbálják kitalálni, kié lehet a ’költöző doboz’. Hogy a tulajdonosok maguk jelentkezzenek, a tanulók hirdetéseket készítenek, és az iskola falára függesztik azokat.

 

Bemelegítés: A tanulók eléneklik a számok dalát. Hozz be új mozdulatokat, és csak meghatározott számoknál (1,3,5 vagy 2,4,6 stb) alkalmazzátok ezeket.
Reflexió: A tanulók párban dolgoznak. A tanulók megnézik a tárgyakat, majd miután elfedjük, emlékezetből kell felidézniük azokat.
Fő tevékenység: A foglalkozás az 1. nap folytatása, melynek során a tanulók új nyomra bukkannak. A tanulók az 1. napi csoportokban maradva továbbra is detektív szerepben dolgoznak, átnézik a tárgyakat, és jegyzéket készítenek. 

Bemelegítés: 3. nap: A tanulók eléneklik a számok dalát. Hozz be új mozdulatokat, és csak az 5-tel osztható, majd az 5-tel szorozható számoknál alkalmazd ezeket. (megjegyzés: mind szorozható 5-tel). 4. nap: a 3. naphoz hasonlóan, csak most a 2-es számmal dolgozzatok.
Reflexió: A tanulók a reflexió alatt önállóan (naponta másik társukkal) párban dolgoznak. A tanulók megnézik a tárgyakat, majd letakarjátok, és ők megpróbálják emlékezetből felidézni azokat. A tanulók felidézik egyik saját különleges tárgyukat, amelyet az osztály ’költöző dobozába’ szánnak, és azt, hogy ez mit mondana el róluk.
Fő tevékenység: 3-4. nap. A tanulók kifüggesztik az 1. napi hirdetéseket, valamint elrendezik és kiállítják „nyomozati stílusban” az eddig szerzett bizonyítékokat, hogy újabb összefüggéseket láthassanak meg.

Bemelegítés: A tanulók eléneklik a számok dalát. Hozz be még több összetett testmozdulatot, és az 5-tel osztható számoknál változtass a mozgáson.
Reflexió: A tanulók “megérzéseik” szerint tippelnek, milyen tárgyak lehetnek a lepel alatt.

Fő tevékenység: A tanulók önállóan dolgoznak a ’költöző doboz’ tulajdonosa profiljának kidolgozásán.

Bemelegítés: A tanulók eléneklik a számok dalát.
Reflexió: A tanulók “megérzéseikre” hallgatnak, amint elképzelik, milyen tárgyakat helyezhetett a lepel alá a többi tanuló. Olyan tárgyak ezek, amelyről tulajdonosaik úgy érzik, hogy jól képviseli őket.
Fő tevékenység: A tanulók összes munkáját kiállítjuk, mire a ’költöző doboz’ tulajdonosa megkeresi őket. A tulajdonos elmeséli, hogy veszett el doboza, és magáról is közöl adatokat. A tanulók összevetik ezt az információt a maguk elképzeléseivel és a profillal, amelyet ők alakítottak ki a tulajdonost elképzelve. 

 

Tér

Tágas tér.

Tágas tér.

Tágas tér.

Tágas tér vagy osztályterem, ahol a tanulók asztalnál vagy a padlón csoportban dolgoznak.

Tágas tér.

Tágas tér vagy osztályterem padok és székek nélkül, hogy a tanulók a padlón csoportokban dolgozhassanak.

 

Tágas tér.

Eszközök

Egy lepel/ takaró/lepedő vagy egy nagy darab textília.
Kartonpapírból készült ’költöző doboz’ tele sok (kb. 20) különféle innen-onnan összeszedett izgalmas dologgal, melyek színei/formája/textúrája és kora (újak vagy régiek) körülbelül ugyanolyan arányban szerepelnek. Némelyik tárgy lehet sztereotip, mint pl. egy rózsaszín puha játék. Egyéb ötletek: egy bevásárlás blokkja, egy vonat-/busz-/repülőjegy, egy könyv,  nippek, egy jellemzően helyi tárgy, egy ékszer, egy óra, egy személy fotója a hátlapján üdvözlő sorokkal, egy "tennivalók” lista, egy útikönyv, érdekes kövek, egy labda, egy bilétával ellátott kulcs, egy bögre, egy takaró, egy idegen pénz, egy idegen nyelvű felirat, valami, aminek erős a szaga, vagy mozgatás közben hangot ad.
Csoportonként két nagy (lehetőleg A1-es méretű) nagy papírlap, és színes tollak/ceruzák a tanulók gondolatai lejegyzésére és hirdetéseik megrajzolására.
Ragasztószalag a hirdetések kihelyezéséhez.
Egyszer használatos gumikesztyű.
Egy fotó, amely azt mutatja, hol találtak rá a ’költöző doboz’-ra.

A számok dalának szövege és hangfelvétele.

Tárgyak a ’költöző doboz’-ból.
Egy lepel/ takaró/lepedő vagy egy nagy darab textília.
A4-es lapok minden tanuló számára, tollak/ceruzák.

Az előző napi ’költöző doboz’.
2-3 új tárgy (pl. egy hajgumi, egy gyűrű, egy számla).
Nagyítók és egyszerhasználatos kesztyűk.
Csoportonként 2 darab A2 (vagy A3) papírlapok és színes tollak/ceruzák.

 

A számok dalának szövege.

Tárgyak a ’költöző doboz’-ból.
Egy lepel/ takaró/lepedő vagy egy nagy darab textília.
A4-es lapok minden tanuló számára, tollak/ceruzák.

A ’költöző doboz’
Szigetelőszalag
Vörös fonal vagy vörös spárga
Gombostűk
Öntapadós cédulák
Papírlapok és színes tollak/ceruzák
A ’költöző doboz’ lelőhelye környékének térképe

 

A számok dalának szövege.

Jónéhány dolog a lepel alatt, melyek közül néhány könnyen felismerhető, a többi kevésbé, mint például labda, babzsák, könyv, fadarab, palack, tolltartó, puha játék, kő.
Egy lepel/ takaró/lepedő vagy egy nagy darab textília.

A ’költöző doboz’ és tartalmát képző tárgyak bemutatója
Az ’alanyok’ üzenetei, akik a doboz tulajdonosának vallják magukat.
A4 -es papír
A profillapok másolatai
Ceruzák

A számok dalának szövege.

Egy lepel.

Flipchart, vagy sima tábla és tollak.

 

 

Előkészületek

 Izgalmas dolgokkal megtöltött ’költöző doboz’.

 

A dalt fejből tudni.
Helyezd az 1. napi összes tárgyat az osztályterem asztalára, és készíts melléjük nagyítókat és eldobható kesztyűket.

 Szedd össze a tanulóknak e téma során készített minden eddigi anyagát. Készíts helyet az összes kiállítandó bizonyíték számára. (Sok helyre lesz szükség, még többre a téma utolsó napjaiban.)

Gyűjts össze néhány (kb. 10) olyan dolgot, amit el fogsz rejteni, és helyezd őket a lepel alá, mielőtt a foglalkozás elkezdődne.

Az “érdeklődők” üzenetei, akik úgy tartják, övék a “költöző doboz”.

A profillap – tanulónként 1 példány, és néhány tartalékba.

Egyeztess a személlyel, aki a ’költöző doboz’ tulajdonosa szerepében személyesen vagy Zoomon/Teams-en ellátogat az osztályba. Ha szükséges, készítsd elő a Zoom vagy Teams hívást, állítsd be a monitort és a hangszórót. Biztosítsd, hogy a tulajdonosnak meglegyen a ’költöző doboz’ tárgyainak listája, lássa előtte és ismerje a darabokat, és neki is legyen kitöltve a tanulókkal megosztandó profillapja. A látogató jelmezt is viselhet a “szerepébe” bújva.