A szavak kincsesládája, 2. RÉSZ
Áttekintés
téma
5
ÁTTEKINTÉS AZ 5. TÉMÁHOZ
CÉLKITŰZÉS

A saját történetek létrehozásának inspirálása, a történetmesélés alapvető dramaturgiájának és technikáinak megismerése és gyakorlása. Cél, hogy a diákok nyugodtan tudjanak megosztani, visszajelzést adni és kapni, mely tevékenységekben gyakorlottá válnak a téma során. Cél továbbá a reflexiós tevékenység által a kérdezési- és interjútechnikák fejlesztése.

ÖSSZEFOGLALÓ

Az osztály kapott egy "kincsesládát", amelyet a 4. és 5. téma során arany szavakkal töltenek meg. Az 5. téma során a kincsesládában lévő szavakkal dolgoznak, a történetmesélés gyakorlásán és történeteik megosztásán keresztül.

ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÁS AZ 5. TÉMÁHOZ:

A cél az, hogy saját történetek létrehozására inspiráljuk a diákokat, és hogy magabiztosabbá váljanak az ötleteik megosztásában, a visszajelzések adásában és fogadásában, és abban, hogy kiálljanak az osztály elé, és megosszák a munkájukat. A hangsúly a biztonság megteremtésén, az inspiráción, és a diákok fantáziájának serkentésén kell, hogy legyen. A bolondos, bugyutának tűnő javaslatok és ötletek is jók, ha a történetben valódi probléma és megoldás szerepel, és a bugyuta ötletekre az egész osztály vevő. Ebben a témában az is fontos, hogy megpróbáljátok hagyni, hogy a diákok maguk próbálják a legjobb tudásuk szerint leírni a szavakat. A helyesírás hangsúlyozása és a javítgatás ebben a helyzetben demotiválóan hathat. A helyes válasz megmondása helyett inkább a betűhangok kiemelésével segítsetek. A kincsesláda ezután a csoport tulajdonába kerül, ami A tanulás művészetén kívül is gyakran jól használható az iskolában.

Egy jó történetnek három része van: eleje, közepe és vége. Kell egy a) szereplő, aki valamit meg akar tenni (cél), b) egy probléma, ami miatt a szereplő nem tudja megtenni, amit akar (akadály) és c) egy megoldás, amely során a szereplő vagy megoldja, vagy nem oldja meg a problémát.

5. tétel 1. nap 2. nap Pedagógusok vezette napok 3-4. 5. nap 6. nap
A tartalom összefoglalása Állj és mehet! (Stop and Go) bemelegítésként, ellentétes utasításokat adva, és különböző sebességeket kipróbálva járás közben. Könyvválasztás, majd felolvasás. Szavak kiírása a könyvből, és ezek kincsesládába helyezése. Interjú-reflexió nyomon követő kérdésekkel, és kézfogásokkal a keresztbe font kezekkel megalkotott körben. Állj és mehet! (Stop and Go) bemelegítésként, szemkontaktussal és szám-csoportok használatával, ahogyan azt a korábbi témákban már gyakorolták a diákok. Az osztály a diákoktól származó példák segítségével ismerkedjen meg a történetmesélés alapjaival. Próbáljátok ki együtt csoportokban. Interjú-reflexió nyomon követő kérdésekkel, és kézfogásokkal a keresztbe font kezekkel megalkotott körben.

Állj és mehet! (Stop and go) bemelegítésként.

Interjú-reflexió igen/nem kérdésekkel (3. nap) és nyitott kérdésekkel (4. nap), valamint kézfogásokkal a keresztbe font kezekkel megalkotott körben.

 

Szükséges: befejezni a történeteket a 2. foglalkozásról és gyakorolni ezek bemutatását. 

 

A továbbiakhoz lásd a fő tevékenységekre vonatkozó ötleteket.

Az Állj és mehet! (Stop and Go) rövid változata bemelegítésként, ugrásokkal és tapsokkal. A diákok bemutatják történeteiket a Művésznek, és új csoportokban dolgoznak egy új történeten.

Reflexió: Mesterkurzus a történetekről interjú formában, valamint kézfogásokkal a keresztbe font kezekkel megalkotott körben.

 


 

Állj és mehet! (Stop and Go) bemelegítésként, az osztály elé kiállás gyakorlásával. A történetek véglegesítésre, majd bemutatásra kerülnek, amire a csoportok „lábnyom” visszajelzést kapnak. Közös interjú a csoportoknak, valamint kézfogások a keresztbe font kezekkel megalkotott körben.


 

Tér Tágas tér, tanterem Tágas tér Tágas tér Tágas tér Tágas tér
Eszközök

- Kincsesláda.

- Hanggyűjtő füzetek és ceruzák/tollak minden tanuló számára.

- Arany papír.

- Arany papírra jól író filcek.

- Olló.

- Változatos könyvek a kincsesládában, lásd az alábbi leírást.

-Tábla/okostábla és íróeszközök.

- Kincsesláda.

- Tábla/okostábla és íróeszközök.

- A3-as lap / egy papírtekercs-szelet csoportonként.

- Színes ceruzák.

 

- Kincsesláda.

- Karakterkártyák (1 darab csoportonként).

- Csengő.

- A3-as lap / papírtekercs- szelet csoportonként.

- Csoportonként színes tollak és ceruzák.

- Kincsesláda.

- „Lábnyom” reflexiós papírok.

Készítsd el előre

Keress

szépirodalmi gyerekkönyveket különböző műfajokban: modern gyermekregények, mesék, verses könyvek, krimi stb. Legyenek minél sokfélébbek, tekintettel a főszereplő nemére, a történet témájára, az illusztrációra stb.

Előkészíthetitek a B rész csoportbeosztását.   Előkészíthetitek a B rész csoportbeosztását. - Nyomtasd ki/hozd létre saját „lábnyom” visszajelző papírjaidat.