A saját történetek létrehozásának inspirálása, a történetmesélés alapvető dramaturgiájának és technikáinak megismerése és gyakorlása. Cél, hogy a diákok nyugodtan tudjanak megosztani, visszajelzést adni és kapni, mely tevékenységekben gyakorlottá válnak a téma során. Cél továbbá a reflexiós tevékenység által a kérdezési- és interjútechnikák fejlesztése.
Az osztály kapott egy "kincsesládát", amelyet a 4. és 5. téma során arany szavakkal töltenek meg. Az 5. téma során a kincsesládában lévő szavakkal dolgoznak, a történetmesélés gyakorlásán és történeteik megosztásán keresztül.
ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÁS AZ 5. TÉMÁHOZ:
A cél az, hogy saját történetek létrehozására inspiráljuk a diákokat, és hogy magabiztosabbá váljanak az ötleteik megosztásában, a visszajelzések adásában és fogadásában, és abban, hogy kiálljanak az osztály elé, és megosszák a munkájukat. A hangsúly a biztonság megteremtésén, az inspiráción, és a diákok fantáziájának serkentésén kell, hogy legyen. A bolondos, bugyutának tűnő javaslatok és ötletek is jók, ha a történetben valódi probléma és megoldás szerepel, és a bugyuta ötletekre az egész osztály vevő. Ebben a témában az is fontos, hogy megpróbáljátok hagyni, hogy a diákok maguk próbálják a legjobb tudásuk szerint leírni a szavakat. A helyesírás hangsúlyozása és a javítgatás ebben a helyzetben demotiválóan hathat. A helyes válasz megmondása helyett inkább a betűhangok kiemelésével segítsetek. A kincsesláda ezután a csoport tulajdonába kerül, ami A tanulás művészetén kívül is gyakran jól használható az iskolában.
Egy jó történetnek három része van: eleje, közepe és vége. Kell egy a) szereplő, aki valamit meg akar tenni (cél), b) egy probléma, ami miatt a szereplő nem tudja megtenni, amit akar (akadály) és c) egy megoldás, amely során a szereplő vagy megoldja, vagy nem oldja meg a problémát.
5. tétel | 1. nap | 2. nap | Pedagógusok vezette napok 3-4. | 5. nap | 6. nap |
---|---|---|---|---|---|
A tartalom összefoglalása | Állj és mehet! (Stop and Go) bemelegítésként, ellentétes utasításokat adva, és különböző sebességeket kipróbálva járás közben. Könyvválasztás, majd felolvasás. Szavak kiírása a könyvből, és ezek kincsesládába helyezése. Interjú-reflexió nyomon követő kérdésekkel, és kézfogásokkal a keresztbe font kezekkel megalkotott körben. | Állj és mehet! (Stop and Go) bemelegítésként, szemkontaktussal és szám-csoportok használatával, ahogyan azt a korábbi témákban már gyakorolták a diákok. Az osztály a diákoktól származó példák segítségével ismerkedjen meg a történetmesélés alapjaival. Próbáljátok ki együtt csoportokban. Interjú-reflexió nyomon követő kérdésekkel, és kézfogásokkal a keresztbe font kezekkel megalkotott körben. |
Állj és mehet! (Stop and go) bemelegítésként. Interjú-reflexió igen/nem kérdésekkel (3. nap) és nyitott kérdésekkel (4. nap), valamint kézfogásokkal a keresztbe font kezekkel megalkotott körben.
Szükséges: befejezni a történeteket a 2. foglalkozásról és gyakorolni ezek bemutatását.
A továbbiakhoz lásd a fő tevékenységekre vonatkozó ötleteket. |
Az Állj és mehet! (Stop and Go) rövid változata bemelegítésként, ugrásokkal és tapsokkal. A diákok bemutatják történeteiket a Művésznek, és új csoportokban dolgoznak egy új történeten. Reflexió: Mesterkurzus a történetekről interjú formában, valamint kézfogásokkal a keresztbe font kezekkel megalkotott körben.
|
Állj és mehet! (Stop and Go) bemelegítésként, az osztály elé kiállás gyakorlásával. A történetek véglegesítésre, majd bemutatásra kerülnek, amire a csoportok „lábnyom” visszajelzést kapnak. Közös interjú a csoportoknak, valamint kézfogások a keresztbe font kezekkel megalkotott körben.
|
Tér | Tágas tér, tanterem | Tágas tér | Tágas tér | Tágas tér | Tágas tér |
Eszközök |
- Kincsesláda. - Hanggyűjtő füzetek és ceruzák/tollak minden tanuló számára. - Arany papír. - Arany papírra jól író filcek. - Olló. - Változatos könyvek a kincsesládában, lásd az alábbi leírást. -Tábla/okostábla és íróeszközök. |
- Kincsesláda. - Tábla/okostábla és íróeszközök. - A3-as lap / egy papírtekercs-szelet csoportonként. - Színes ceruzák. |
- Kincsesláda. - Karakterkártyák (1 darab csoportonként). - Csengő. - A3-as lap / papírtekercs- szelet csoportonként. - Csoportonként színes tollak és ceruzák. |
- Kincsesláda. - „Lábnyom” reflexiós papírok. |
|
Készítsd el előre |
Keress szépirodalmi gyerekkönyveket különböző műfajokban: modern gyermekregények, mesék, verses könyvek, krimi stb. Legyenek minél sokfélébbek, tekintettel a főszereplő nemére, a történet témájára, az illusztrációra stb. |
Előkészíthetitek a B rész csoportbeosztását. | Előkészíthetitek a B rész csoportbeosztását. | - Nyomtasd ki/hozd létre saját „lábnyom” visszajelző papírjaidat. |