A szavak kincsesládája
Áttekintés
téma
4
ÁTTEKINTÉS AZ 4. TÉMÁHOZ
CÉLKITŰZÉS

Hallgassatok sok, különböző helyen képződő hangot, fordítsátok át a hangokat szavakká, fedezzétek fel és írjátok le saját hangutánzó szavaitokat, és nyomozzatok újabb szavak után – a folyamat által növelve a diákok motivációját az írásra. Ismerjetek meg kérdezés- és interjú-technikákat, használjátok a memóriátokat és összpontosítsatok reflexió közben.

ÖSSZEFOGLALÓ

Az osztály kap egy kincsesládát, amit a 4. és 5. téma alatt szavakkal tölt meg. A diákok hanggyűjtőkké és szóvadászokká válnak, akik mind az iskolában, mind a szabadban nyomoznak (4. téma), majd az összegyűjtött szavakra építve a történetmeséléssel ismerkednek (5. téma).

ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ A 4. TÉMÁHOZ:

A cél az, hogy növeljük a diákok belső motivációját az íráshoz. Mindig legyen a diákoknak bőven ideje arra, hogy a felfedezett hangokat és szavakat betűkké alakítsák. Nyújtsatok segítséget, ha valaki elakad, de hagyjatok teret a saját felfedezésének. A helyesírást és a betűk megformálását máskor gyakoroljátok, itt most a motiváción van a hangsúly, amit az írás javítgatása tönkretehet. Próbáljátok minél inkább a diákokra hagyni, hogy legjobb tudásuk szerint írják le a szavakat. Tipp – a helyes válasz megmondása helyett inkább a betűhangok kiemelésével segítsetek.

4. téma 1. nap 2. nap Pedagógusok által vezetett napok 3-4  5. nap 6. nap
A tartalom összefoglalása A csoport felfedezi a kincsesládát, és gyakorolja a hangok hallgatását. Egyénileg és csoportosan megkezdik a hangok betűkké alakítását. A szavak kincsesládája első szavainak összegyűjtése. Úticél kiválasztása a 2. napra. Interjú-reflexió és kézfogás körben.   

Utazás a megbeszélt helyre, hogy a diákok hangokat rögzítsenek a szabadban, és hozzáadják a kincsesládához. Lehetséges extra feladat: gyűjtsetek össze olyan dolgokat, amelyek hangot adnak. Folytassátok a hangok szóvá átalakítását együtt, egyénileg és csoportosan. Interjú-reflexió és kézfogás körben. 

 

Írjátok a 2. napon gyűjtött hangutánzó szavakat arany papírra, és helyezzétek a kincsesládába.

 Bemelegítés: Varázsfülek - csoportos változat

Reflexió: Interjú-reflexió és kézfogás körben.

 

A továbbiakhoz lásd a tevékenységötleteket.

Állj és mehet! (Stop and Go) – detektívként: a diákok különböző, nyomozóhoz illő testtartással és mozdulatokkal járkálnak a szobában. Majd nyomozókká válnak, amihez feleszerelést is kapnak, és indul a detektív szóvadászat. Interjú-reflexió nyomozóként és kézfogás körben.        

 

Állj és mehet! (Stop and Go) – detektívként, ahol a diákok séta közben gyakorolják a nyomozóvá válást. Írjátok át az előző foglalkozáson összegyűjtött szavakat arany papírra, és tegyétek a kincsesládába. Gyakoroljátok a hazugságok mondását körben. Interjú-reflexió nyomozóként és kézfogás körben.
Tér Tágas tér, két további helyiség csoportmunkához íróasztallal, vagy anélkül. Tágas tér és a kiválasztott úticél. Tágas tér, csoportmunka íróasztallal, vagy asztal nélkül. Tágas terem és több olyan helyiség az iskolában, ahová a tanulóknak általában nincs bejárása.     Tágas tér, tanterem
Eszközök

- Kincsesláda.

- Mini hangrendszer hangszóróval.

- Tábla / okostábla és íróeszközök.

- A3-as lapok (minden 3 fős csoportnak egy).

- Ceruzák/tollak.

- Zenelejátszó minden szobában.

- Hangfelvételek (szobánként eltérőek).

- Arany lapok és filctoll, ami jól ír az arany lapokra.

- Egy lap minden különböző úticélhoz a 2. napon.

- Kerek matricák (egy minden tanulónak).

- Kincsesláda.

- Tábla / okostábla és íróeszközök.

- Jegyzetfüzet (úgynevezett hanggyűjtő füzet) és ceruza minden diáknak, amit magával visz az úticélhoz

- Vászontáskák az extra feladathoz.

 

- Kincsesláda.

- Post-it lapok (3 minden diáknak).

- Ceruza minden diáknak.

- Vászontáskák (csoportonként 1-1) olyan dolgokkal, amelyek hangot adnak.

- Szemkötő (minden tanulónak).

- Arany lapok.

- Filctoll, amely jól ír az arany lapokra.

- Olló.

 

- Hanggyűjtő füzetek minden tanuló számára.  

- Nagyító minden tanulónak.

- Toll / ceruza minden tanulónak.

- Kincsesláda.

- Hanggyűjtő füzetek.  

- Ceruzák / tollak.

- Arany papír.

- Filctollak, amelyek jól írnak az arany papírra.  

- Olló.

Készítsd el előre

Keress olyan tárgyakat, amelyek hangot adnak, és helyezd el őket a kincsesládában.

Győződj meg róla, hogy a hangszóró és a hangrendszer csatlakoztatva van. 

Keress 3-5 perces hangfelvételeket minden helyiséghez: pl. ismeretlen zenei stílusok, idegen nyelvű beszélgetések, víz alatti hangok, tűzijátékok, irodai zajok, gyári hangok.

- Határozz meg különböző célpontokat a 2. napra. Javaslatok: Bolt/piac, farm, erdő, busz-/vasútállomás, főút, folyó/tó, templom, építkezés.

- Írd le őket / rajzolj egy úticélt minden lapra.

- Mérd fel, hogy a csoportot fel kell-e osztani, és látogasd meg előre a különböző helyszíneket.

- Esetleg készülj fel a szertartásra, ha további tevékenységre van szükség.

 

Tervezd meg az utat a célig, és ha szükséges, próbáld ki az útvonalat előre. Szerezz jegyeket a tömegközlekedésre.

- Töltsd meg a vászontáskákat olyan tárgyakkal, amelyek hangot adnak a bemelegítéshez.

- Méretre vágott arany lapok; minden szóhoz egy. 

- Keress olyan helyiségeket, amelyeket a tanulók nem ismernek az iskolában. Javaslatok: iskolai konyha, tanári szoba, tetőtér/pince, műhely.  - Esetleg vágd méretre az arany lapokat (vagy a tanulók maguk is megtehetik).