Hallgassatok sok, különböző helyen képződő hangot, fordítsátok át a hangokat szavakká, fedezzétek fel és írjátok le saját hangutánzó szavaitokat, és nyomozzatok újabb szavak után – a folyamat által növelve a diákok motivációját az írásra. Ismerjetek meg kérdezés- és interjú-technikákat, használjátok a memóriátokat és összpontosítsatok reflexió közben.
Az osztály kap egy kincsesládát, amit a 4. és 5. téma alatt szavakkal tölt meg. A diákok hanggyűjtőkké és szóvadászokká válnak, akik mind az iskolában, mind a szabadban nyomoznak (4. téma), majd az összegyűjtött szavakra építve a történetmeséléssel ismerkednek (5. téma).
ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ A 4. TÉMÁHOZ:
A cél az, hogy növeljük a diákok belső motivációját az íráshoz. Mindig legyen a diákoknak bőven ideje arra, hogy a felfedezett hangokat és szavakat betűkké alakítsák. Nyújtsatok segítséget, ha valaki elakad, de hagyjatok teret a saját felfedezésének. A helyesírást és a betűk megformálását máskor gyakoroljátok, itt most a motiváción van a hangsúly, amit az írás javítgatása tönkretehet. Próbáljátok minél inkább a diákokra hagyni, hogy legjobb tudásuk szerint írják le a szavakat. Tipp – a helyes válasz megmondása helyett inkább a betűhangok kiemelésével segítsetek.
4. téma | 1. nap | 2. nap | Pedagógusok által vezetett napok 3-4 | 5. nap | 6. nap |
---|---|---|---|---|---|
A tartalom összefoglalása | A csoport felfedezi a kincsesládát, és gyakorolja a hangok hallgatását. Egyénileg és csoportosan megkezdik a hangok betűkké alakítását. A szavak kincsesládája első szavainak összegyűjtése. Úticél kiválasztása a 2. napra. Interjú-reflexió és kézfogás körben. |
Utazás a megbeszélt helyre, hogy a diákok hangokat rögzítsenek a szabadban, és hozzáadják a kincsesládához. Lehetséges extra feladat: gyűjtsetek össze olyan dolgokat, amelyek hangot adnak. Folytassátok a hangok szóvá átalakítását együtt, egyénileg és csoportosan. Interjú-reflexió és kézfogás körben.
|
Írjátok a 2. napon gyűjtött hangutánzó szavakat arany papírra, és helyezzétek a kincsesládába. Bemelegítés: Varázsfülek - csoportos változat Reflexió: Interjú-reflexió és kézfogás körben.
A továbbiakhoz lásd a tevékenységötleteket. |
Állj és mehet! (Stop and Go) – detektívként: a diákok különböző, nyomozóhoz illő testtartással és mozdulatokkal járkálnak a szobában. Majd nyomozókká válnak, amihez feleszerelést is kapnak, és indul a detektív szóvadászat. Interjú-reflexió nyomozóként és kézfogás körben.
|
Állj és mehet! (Stop and Go) – detektívként, ahol a diákok séta közben gyakorolják a nyomozóvá válást. Írjátok át az előző foglalkozáson összegyűjtött szavakat arany papírra, és tegyétek a kincsesládába. Gyakoroljátok a hazugságok mondását körben. Interjú-reflexió nyomozóként és kézfogás körben. |
Tér | Tágas tér, két további helyiség csoportmunkához íróasztallal, vagy anélkül. | Tágas tér és a kiválasztott úticél. | Tágas tér, csoportmunka íróasztallal, vagy asztal nélkül. | Tágas terem és több olyan helyiség az iskolában, ahová a tanulóknak általában nincs bejárása. | Tágas tér, tanterem |
Eszközök |
- Kincsesláda. - Mini hangrendszer hangszóróval. - Tábla / okostábla és íróeszközök. - A3-as lapok (minden 3 fős csoportnak egy). - Ceruzák/tollak. - Zenelejátszó minden szobában. - Hangfelvételek (szobánként eltérőek). - Arany lapok és filctoll, ami jól ír az arany lapokra. - Egy lap minden különböző úticélhoz a 2. napon. - Kerek matricák (egy minden tanulónak). |
- Kincsesláda. - Tábla / okostábla és íróeszközök. - Jegyzetfüzet (úgynevezett hanggyűjtő füzet) és ceruza minden diáknak, amit magával visz az úticélhoz - Vászontáskák az extra feladathoz.
|
- Kincsesláda. - Post-it lapok (3 minden diáknak). - Ceruza minden diáknak. - Vászontáskák (csoportonként 1-1) olyan dolgokkal, amelyek hangot adnak. - Szemkötő (minden tanulónak). - Arany lapok. - Filctoll, amely jól ír az arany lapokra. - Olló.
|
- Hanggyűjtő füzetek minden tanuló számára. - Nagyító minden tanulónak. - Toll / ceruza minden tanulónak. |
- Kincsesláda. - Hanggyűjtő füzetek. - Ceruzák / tollak. - Arany papír. - Filctollak, amelyek jól írnak az arany papírra. - Olló. |
Készítsd el előre |
Keress olyan tárgyakat, amelyek hangot adnak, és helyezd el őket a kincsesládában. Győződj meg róla, hogy a hangszóró és a hangrendszer csatlakoztatva van. Keress 3-5 perces hangfelvételeket minden helyiséghez: pl. ismeretlen zenei stílusok, idegen nyelvű beszélgetések, víz alatti hangok, tűzijátékok, irodai zajok, gyári hangok. - Határozz meg különböző célpontokat a 2. napra. Javaslatok: Bolt/piac, farm, erdő, busz-/vasútállomás, főút, folyó/tó, templom, építkezés. - Írd le őket / rajzolj egy úticélt minden lapra. - Mérd fel, hogy a csoportot fel kell-e osztani, és látogasd meg előre a különböző helyszíneket. - Esetleg készülj fel a szertartásra, ha további tevékenységre van szükség.
|
Tervezd meg az utat a célig, és ha szükséges, próbáld ki az útvonalat előre. Szerezz jegyeket a tömegközlekedésre. |
- Töltsd meg a vászontáskákat olyan tárgyakkal, amelyek hangot adnak a bemelegítéshez. - Méretre vágott arany lapok; minden szóhoz egy. |
- Keress olyan helyiségeket, amelyeket a tanulók nem ismernek az iskolában. Javaslatok: iskolai konyha, tanári szoba, tetőtér/pince, műhely. | - Esetleg vágd méretre az arany lapokat (vagy a tanulók maguk is megtehetik). |