A szavak kincsesládája, 2. RÉSZ
6. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
5

Bemelegítés: Állj és mehet! (Stop and go)

Ennek meg kell történnie:

Állj és mehet! – a gyakorlat továbbfejlesztése, beleértve az osztály elé egyedül kiállás gyakorlását.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér.

útmutató:
1. Mindenki keressen magának egy helyet a térben. Magyarázd el, hogy el kell kezdeniük sétálni, közben pedig figyelniük kell, mert útközben utasításokat fogsz adni. – „Kezdődhet a séta!”. 

2. A diákok figyeljenek rá, hogy egyedül sétáljanak, legyen hely körülöttük, töltsék ki a teret, lazítsák el a vállukat, engedjék le lazán a kezüket, nézzenek előre, és mosolyogjanak egymásra. Idézzetek fel ismétlésképpen pár instrukciót az előző foglalkozásokról. Amikor a diákok szemkontaktust teremtenek valakivel, köszönjenek, és mosolyogjanak egymásra.

3. Csoportos szoboralkotás: 1. Készítsetek közösen egy szobrot, amely bemutatja, hogyan érzitek magatokat, amikor izgatottak, vagy bizonytalanok vagytok egy jövőbeli kihívás miatt. 2. Készítsetek együtt egy szobrot, amely bemutatja, hogyan érzitek magatokat, miután elértetek valamit, amitől féltetek, vagy ami miatt izgatottak voltatok.  
 A csoportok különböző méretűek lehetnek, de végül egy olyan csoporttal fejezzétek be, amiben mindenki benne van: először alkossatok egy nagy kört, majd ebből egy félkört. Mindenki üljön le.

4. Az osztály elé kiállás gyakorlása. A diákok egyenként kiállnak az osztály elé. A soron lévő diák nézzen mindenkinek a szemébe, balról jobbra haladva, nem túl gyorsan. Amikor mindenkivel szemkontaktust teremtett, visszaülhet a helyére. Ha a középen álló diák elneveti magát, újra kell kezdeni. Ha mindenki végzett, térjetek át a fő tevékenységre.

 

Reflexió: Közös interjú  

Ennek meg kell történnie:

Egy felnőtt interjút készít minden csoporttal a prezentáció után (mikrofonnal vagy valami mikrofonnak tűnő tárggyal)

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

útmutató:

1. Egy felnőtt interjút készít minden csoporttal az előadások befejezése után: Milyen érzés volt így bemutatni a történetüket mindenki előtt? Milyen érzés volt ilyen módon visszajelzést kapni? Kapott valaki új ötleteket a többi csoporttól hallottak alapján? Volt valakinek új ötlete a visszajelzésekből merítve?

2. Mindenki fogjon kezet a mellette állókkal, egymás csuklóját tartva (jobb kéz a bal fölött). A jelenlévő felnőttek egyike küldjön körbe több kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás az alábbi tevékenységgel zárul: mindenki tegyen a bal lábával egy lépést a kör közepe felé, és forduljon meg. Ha mindenkinek ugyanazzal a lábbal lépett, és jól kulcsolódtak össze a kezek, akkor a kör most kifelé néz. Végezetül köszönjük meg mindenkinek az erőfeszítéseit.


Fő tevékenység: Történetmesélés és „A nap, amikor minden rosszul ment” című történet bemutatása

Ennek meg kell történnie:

A diákok véglegesítik és előadják történeteiket, amire „lábnyom” visszajelzést kapnak. 

Szükséges:

Lábnyom lapok (lásd Feladatbank)

Előkészíteni:

Nyomtass a Feladatbankból, vagy készíts saját lábnyomlapokat, amelyek segítségével visszajelzést adhat a közönség, pl. „Ez tetszett”, „Észrevettem” stb.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

 

útmutató:

1. Csoportokban: Adj a diákoknak körülbelül 15 percet, hogy elvégezhessék az utolsó simításaikat történeteiken.

2. Készüljetek fel az előadásra (kb. 10 perc): Két szabály: 1. A csoport minden tagjának beszélnie kell. 2. Figyeljetek rá, hogy az előadás tartalmazza a történet legfontosabb pontjait: Ki a főszereplő? Mit akar a főszereplő? Mi a probléma és mi a megoldás? A csoportok az előadás során használhatják az általuk készített rajzokat/posztereket. Készítsd fel a diákokat arra, hogy csak rövid idejük (kb. 2 perc) lesz elmondani a történetüket.

3. Bemutató: Emlékeztesd a hallgatóságot, hogy összpontosítsanak az előadóra, és figyelmesen hallgassák meg a történeteket, mert ezúttal a diákok is visszajelzést fognak adni az egyes csoportoknak.
Minden csoport egyesével kiáll a többiek elé, és 2-3 perc alatt bemutatja a történetét.

4. Helyezd a visszajelző lábnyomok papírjait a padlóra (Miután az első csoport végzett a bemutatóval!).

5. Minden előadás után: a csoport a „színpadon” marad. Nem reagálhatnak, vagy beszélhetnek, csak meg kell hallgatniuk a visszajelzéseket. Közönség: kérd meg a közönség tagjait, hogy jelentkezzenek és adjanak visszajelzést a történetről, vagy az előadás módjáról. Először egy felnőtt mutassa meg, hogyan is működik ez. Menjen oda ahhoz a lábnyom-papírhoz, amelyik a legjobban megfelel az adni kívánt visszajelzésnek, álljon rá a lábnyomra, majd mondja el visszajelzését, amit a „lábnyom” szavaival kezd. Például: "Tetszett", hogy mindenkinek volt lehetősége elmesélni a történetet. Utána üljön le, és a többi diák következzen. Figyeljetek a szabályok betartására.

6. Ismételjétek mindaddig, amíg minden csoport be nem mutatta a történetét, és visszajelzést nem kapott. Fontos, hogy mindenkinek a bemutatójára és visszajelzés-körére legyen elég idő.