A szavak kincsesládája, 2. RÉSZ
5. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
5

Bemelegítés: Állj és mehet! (Stop and go) – rövid változat

Ennek meg kell történnie:

Állj és mehet! – rövid változat. A feladat továbbfejlesztése, beleértve az ugrásokat és a tapsolást.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚtMUTATÓ:

1. Mindenki keressen magának egy helyet a térben. Magyarázd el, hogy el kell kezdeniük sétálni, közben pedig figyelniük kell, mert útközben utasításokat fogsz adni. – „Kezdődhet a séta!”. 

2. A diákok figyeljenek rá, hogy egyedül sétáljanak, legyen hely körülöttük, töltsék ki a teret, lazítsák el a vállukat, engedjék le lazán a kezüket, nézzenek előre, és mosolyogjanak egymásra. Idézzetek fel ismétlésképpen pár instrukciót az előző foglalkozásokról, de csak röviden.

3. Új instrukciók: bővítsd ki az utasításokat az Ugrálás! és Taps! instrukciók hozzáadásával. Először gyakoroljátok ezeket, majd használjátok a többi instrukcióval együtt. Ha már jól megy, cseréljétek fel az Ugrálás! és Taps! parancsokat (ahogy korábban az Állj! és Mehet! parancsot).

 

Reflexió: Mesterkurzus a művésszel

Ennek meg kell történnie:

A művész minden csoporttal interjút készít az általuk eddig megélt folyamatról.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

1. Mindenki összegyűlik, a csoportok váltják egymást.  

2. Művész-interjú: Hogyan halad eddig a folyamat? Használtátok az összes szót? Ki a főszereplő? Mit akar a főszereplő? Milyen problémával szembesül? Mi a megoldás a problémára?

3. A művész építő jellegű visszajelzéseket ad a csoportoknak.

4. Az osztály minden csoportot megtapsol.

5. Mindenki fogjon kezet a mellette állókkal, egymás csuklóját tartva (jobb kéz a bal fölött). A jelenlévő felnőttek egyike küldjön körbe több kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás az alábbi tevékenységgel zárul: mindenki tegyen a bal lábával egy lépést a kör közepe felé, és forduljon meg. Ha mindenkinek ugyanazzal a lábbal lépett, és jól kulcsolódtak össze a kezek, akkor a kör most kifelé néz. Végül kérj meg mindenkit, hogy emlékezzen arra, mit szeretne holnap beletenni a történetbe, és köszönd meg az eddigi munkát.

Fő tevékenység: Történetek bemutatása és történetmesélés: „A nap, amikor minden rosszul ment”.

Ennek meg kell történnie:

 

Szükséges:

Kincsesláda, csoportonként 1 karakterkártya (lásd. Feladatbank. Minden kártya több karaktert ábrázol), csengő, csoportonként 1 nagy papírlap, csoportonként színes ceruza

Előkészíteni:

Előkészíthetitek a B. rész csoportbeosztását.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

A. rész: Készítsd elő a teret a művésznek szánt bemutatóhoz. B. rész: Csoportok íróasztallal, vagy anélkül. 

ÚTMUTATÓ:

A. rész: A történetek bemutatása

1. Minden csoport megosztja a történetét a művésszel. Emlékezzetek a szemkontaktus felvételére, a közönség szerepére és reakcióira stb., és figyeljetek, hogy mindenki részt vegyen a bemutatóban.

2. A művész minden csoport bemutatójából emeljen ki pozitív elemeket, és minden csoportnak adjon egy-két releváns, építő jellegű visszajelzést. Senki más nem adhat visszajelzést.

B. rész: Történetmesélés: „A nap, amikor minden rosszul ment”

1. Osszátok fel az osztályt új csoportokra. Minden csoport kapjon egy helyet, ahol dolgozhat, és egy nagy papírlapot.

2. Minden csoport kapjon egy karakterkártyát (lásd Feladatbank), amelyről 60 másodpercen belül ki kell választaniuk egy karaktert. Az egy perc leteltét jelezzétek csengőszóval.

3. Minden tanuló vegyen ki három szót a kincsesládából, és vigye a csoportjához. A szavak az egész csoport tulajdonává válnak.

4. Feladat: A csoportok alkossanak egy történetet az általuk kiválasztott karakterről, amely tartalmazza mindazokat a szavakat, amelyeket a kincsesládából kivettek. A tanulók közösen írják, vagy rajzolják le a történetüket a lapra. A feladathoz adj minden csoportnak egy új papírt „A nap, amikor minden rosszul ment” címmel. Mielőtt belekezdenének a munkába, kérd meg a diákokat, hogy gondolják át, mi működött korábban a történetek írásakor – a történet közös megalkotása, inspirálódás egymás ötleteiből. Ismételjétek át: Mit fontos belefoglalni a történetbe? Egy főszereplő, aki valamit akar, egy probléma és egy megoldás. A történetnek legyen eleje, közepe és vége. 

5. Szánjatok bőven időt a csoportok történetalkotással kapcsolatos munkájára, melyet a felnőttek szükség esetén facilitálhatnak, támogathatnak. Útmutatás: írjátok bele a rajzba a kincsesláda szavait, ahol azok a történetben szerepelnek, beszéljétek meg a részleteket, biztosítsátok, hogy a csoportból mindenki részt vegyen, minden diáknak legyen beleszólása a folyamatba, és a csoportok tagjai közösen hozzák meg döntéseiket. 

Jelezd a diákoknak, amikor még 10 / 5 percük van hátra.