A szavak kincsesládája, 2. RÉSZ
3. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
5

Bemelegítés: Állj és mehet! (Stop and go)

Ennek meg kell történnie:

Állj és mehet! – az ismert tartalom megismétlése és a gyakorlat továbbfejlesztése, beleértve a különféle dolgok megérintését.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:
1. Mindenki keressen magának egy helyet a térben. Magyarázd el, hogy el kell kezdeniük sétálni, közben pedig figyelniük kell, mert útközben utasításokat fogsz adni. – „Kezdődhet a séta!”. 

2. A diákok figyeljenek rá, hogy egyedül sétáljanak, legyen hely körülöttük, töltsék ki a teret, lazítsák el a vállukat, engedjék le lazán a kezüket, nézzenek előre, és mosolyogjanak egymásra. Idézzétek fel ismétlésképpen az előző napi instrukciókat: cseréljétek fel az Állj! és a Mehet! utasításokat, majd kéz a fejen jelre a diákok érintsék meg a földet, és fordítva is (a diákok teszik a fejükre a kezüket). Váltogassátok a tempót egy 1-től 5-ig terjedő skála segítségével. 

3. Új instrukciók: A diákok érintsenek meg valami hideget, érintsenek meg valamit, amit szeretnek, érintsenek meg valamit, ami él, érintsenek meg valamit, amit korábban nem vettek észre, érintsenek meg valamit, ami puha stb. Néhány kör után kérjetek javaslatot a tanulóktól, hogy mit érintsenek még meg. Próbáljatok ki néhány javaslatot. 

 

Reflexió: Interjú: Nyitott és zárt kérdések   

Ennek meg kell történnie:

A diákok párokban interjút készítenek egymással a foglalkozásról. 3. nap: Igen/Nem (zárt) kérdések. 4. nap: Nyitott kérdések.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

3. nap:

1. Bevezetés: Mik azok az igen/nem kérdések? Kérd meg a tanulókat, hogy mondjanak példákat. 

2. Minden tanuló gondoljon ki egy (vagy két) kérdést, amelyre csak igennel, vagy nemmel lehet válaszolni. Adj nekik 2 perc gondolkodási időt. Ha bárkinek segítségre van szüksége, beszéljen nyugodtan az egyik jelenlévő felnőttel. 

3. Körben állva: minden diák tegye fel a kérdését, a kör többi tagja pedig egyszerre válaszoljon igennel vagy nemmel.

4. Reflexió: Mi a jó egy igen/nem kérdésben? Mi nem olyan jó bennük?
5. Mindenki fogjon kezet a mellette állókkal, egymás csuklóját tartva (jobb kéz a bal fölött). A jelenlévő felnőttek egyike küldjön körbe több kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás az alábbi tevékenységgel zárul: mindenki tegyen a bal lábával egy lépést a kör közepe felé, és forduljon meg. Ha mindenkinek ugyanazzal a lábbal lépett, és jól kulcsolódtak össze a kezek, akkor a kör most kifelé néz.

4. nap:

1. Bevezetés: Milyen kérdésekre nem lehet egyszerű igen/nem választ adni? Kérd meg a diákokat, hogy mondjanak példákat.

2. Minden diák gondoljon ki egy (vagy két) kérdés a mai foglalkozásról, amire nem lehet igennel vagy nemmel válaszolni. Adj nekik 2 perc gondolkodási időt. Ha bárkinek segítségre van szüksége, beszéljen nyugodtan az egyik jelenlévő felnőttel. 

3. Körben állva: mindenki diák tegye fel a kérdését, a kör többi tagja pedig egyszerre válaszol. Alternatív megoldásként mindenki felteszi a kérdést a tőle jobbra állónak.

4. Reflexió: Mi a jó azokban a kérdésekben, amelyekre nem lehet igennel/nemmel válaszolni? Mi nem olyan jó bennük?

5. Mindenki fogjon kezet a mellette állókkal, egymás csuklóját tartva (jobb kéz a bal fölött). A jelenlévő felnőttek egyike küldjön körbe több kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás az alábbi tevékenységgel zárul: mindenki tegyen a bal lábával egy lépést a kör közepe felé, és forduljon meg. Ha mindenkinek ugyanazzal a lábbal lépett, és jól kulcsolódtak össze a kezek, akkor a kör most kifelé néz.

Tanári napok. Ötletek a fő tevékenységhez.

JAVASLATOK:

Az 5. nap azzal fog kezdődni, hogy a diákok bemutatják a történeteiket a művésznek.

A) Folytassátok a 2. napon elkezdett történetet. Találjatok ki neki befejezést.
-         Fejlesszétek, finomítsátok a részleteket, és építsetek be új ötleteket, anélkül, hogy sokkal hosszabbá tennétek a történetet.
-         Kérdezgesd a tanulókat, bátorítva őket, hogy találjanak új szavakat a történetükhöz.
Tegyétek teljessé a történetet szavakkal, karikatúrákkal, még több írással és rajzolással. A tanulók készítsék elő bemutatóikat a művész számára.

B) Készítsétek elő a történet bemutatását!

Két szabály: 1) A csoport minden tagjának kell beszélnie. 2) Győződjetek meg róla, hogy a prezentáció tartalmazza a történet legfontosabb elemeit (Ki a főszereplő? Mit akar a főszereplő? Milyen problémával szembesül? Mi a probléma megoldása? Használhatják a rajzokat /plakátot is, amit a csoportok készítettek. Készítsd fel a diákokat arra, hogy csak rövid idejük lesz elmesélni a történetüket. Gyakorolják a történetük előadását egy másik csoportnak.

C) Írd le a történeteket, és jelenítsd meg/állítsd ki őket!

D) Hazudós kör.