A szavak kincsesládája, 2. RÉSZ
2. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
5

Bemelegítés: Állj és mehet! (Stop and go)

Ennek meg kell történnie:

Állj és mehet! (Stop and Go) – a gyakorlat továbbfejlesztése, beleértve a szemkontaktus felvételét, és a különböző létszámú csoportok kialakítását (amely átvezet a fő tevékenységbe).

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

útmutató:
1. Mindenki keressen magának egy helyet a térben. Magyarázd el, hogy el kell kezdeniük sétálni, közben pedig figyelniük kell, mert útközben utasításokat fogsz adni. – „Kezdődhet a séta!”. 

2. A diákok figyeljenek rá, hogy egyedül sétáljanak, legyen hely körülöttük, töltsék ki a teret, lazítsák el a vállukat, engedjék le lazán a kezüket, nézzenek előre, és mosolyogjanak egymásra. Idézzétek fel ismétlésképpen az előző napi instrukciókat: cseréljétek fel az Állj! és a Mehet! utasításokat, majd kéz a fejen jelre a diákok érintsék meg a földet, és fordítva is (a diákok teszik a fejükre a kezüket). Váltogassátok a tempót egy 1-től 5-ig terjedő skála segítségével. 

3. Új instrukció: a diákok gyakorolják a szemkontaktus teremtését egymással. Amikor felvették a szemkontaktust, köszönjenek egymásnak, majd sétáljanak tovább. Gazdagítsátok a gyakorlatot további utasítások bevezetésével.

4. Új instrukciók: kérd meg a diákokat, hogy idézzék fel, amikor korábban (lásd 3. téma) szám-csoportokat alkottak. Majd mondj egy számot! A diákok feladata a lehető leghamarabb csoportokat alkotni ennyi résztvevővel (nyomatékosítsd a gyorsaságot, hogy a diákok a hozzájuk közel állókat válasszák, ne klikkek, baráti társaságok szerint csoportosuljanak). A szám-csoportokban a diákok meséljenek egymásnak arról, mit csináltak a hétvégén. Játsszatok le körülbelül 3 kört ebből. Példák: valami, amit szívesen ettek, és valami, amit nem szívesen ettek. Valami, ami szokatlan/izgalmas/furcsa volt nekik. Valami, ami felzaklatta őket, vagy ami elszomorította őket. Valami, ami nem történt meg, de azt szerették volna, hogy megtörténjen.

Reflexió: Interjú és kézfogás körben

Ennek meg kell történnie:

A diákok 3 fős csoportokban interjút készítenek egymással a foglalkozáson történtekről. Mindenki tegyen fel egy kérdést egy másik csoporttagnak, majd nyomon követő kérdéseket is. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

útmutató:

1. Bátorítsd a diákokat, hogy az első kérdés után tegyenek fel további, nyomon követő kérdéseket is, hogy újabb információkat szerezzenek.

2. Minden diák gondoljon ki egy kérdést, amelyet feltehet a csoport többi tagjának a mai fő tevékenységről. Adj nekik 2 perc gondolkodási időt. Ha bárkinek segítségre van szüksége, beszéljen nyugodtan az egyik jelenlévő felnőttel. 

3. A 3 fős csoportokban: minden diák interjút készít a másik két csoporttaggal, úgy, hogy feltesz egy kérdést a mai foglalkozásról, majd nyomon követő kérdéseket a válaszhoz kapcsolódva. Folytassátok mindaddig, amíg mindhárom csoporttaggal elkészül az interjú. A felnőttek figyeljék, hogyan működnek a csoportok, és szükség esetén nyújtsanak segítséget.

4.  A csoport álljon körbe, úgy, hogy mindenki összefonja a mellette állókkal a kezeit, egymás csuklóját fogva (jobb kéz a bal fölött). Mindenki, akinek például G-vel és F-vel kezdődő neve van, mesélje el, mit mondtak a partnerei az interjúkban. A jelenlévő felnőttek egyike küldjön körbe több kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás az alábbi tevékenységgel zárul: mindenki tegyen a bal lábával egy lépést a kör közepe felé, és forduljon meg. Ha mindenkinek ugyanazzal a lábbal lépett, és jól kulcsolódtak össze a kezek, akkor a kör most kifelé néz.

Fő tevékenység: Történetmesélés, 1. rész

Ennek meg kell történnie:

Ismerkedjetek meg a történetmeséléssel, és próbáljátok ki együtt, majd csoportosan.

Szükséges:

Tábla/okostábla íróeszközökkel. Lapok és zsírkréták (egy készlet minden 3-as csoporthoz). 

Előkészíteni:

Előkészíthetitek a B rész csoportbeosztását, ha szükségesnek találjátok.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

A rész: Körben ülve a padlón, egy tábla/okostábla legyen a közelben. A diákok a körben fiú-lány-fiú felosztásban foglaljanak helyet.
B rész: Csoportok asztal nélkül.

útmutató:

A rész: Csoportos történetmesélés (kb. 30 perc)

1. Körben ülve a földön: magyarázd el, hogy néhány tanulónak kérdések fogsz feltenni, amire ők hangosan és érthetően válaszoljanak, a többiek pedig figyeljenek. Készíts ’interjút’ a kiválasztott diákokkal arról, hogy mit csináltak a hétvégén: a hétvége elején, közepén, végén. Meséljenek valamiről, amit szívesen csináltak, valamiről, amit nem, valamiről, amit egyedül csináltak, valamiről, amit másokkal együtt, valamiről, amit sötétben, valamiről, amit világosban.

2. Ha kis csoportról van szó, tedd fel minden diáknak ugyanazokat a kérdéseket, ellenkező esetben: válassz különböző tanulókat, egyaránt fiúkat és lányokat. Ugyanezeket a kérdéseket tedd fel egy felnőttnek is.

3. Beszélj a diákoknak a történetmesélésről: az interjúk során elkezdtünk mesélni egymásnak. Egyes kérdéseknek az volt a célja, hogy kideríthessünk olyan fontos és izgalmas dolgokat, amelyekre előzetesen talán nem is gondoltunk volna. Egy jó történetnek három része van: eleje, közepe és vége. Egy a) szereplővel, aki valamit meg akar tenni (cél), b) egy problémával, ami miatt a szereplő nem tudja megtenni, amit akar (akadály) és c) egy megoldással, amely során a szereplő vagy megoldja, vagy nem oldja meg a problémát.

4. Véletlenszerűen válassz egy tanulót: magyarázd el, hogy ő lesz a történet főszereplője. Kérdezgesd: Hogyan jöttél ma iskolába? Magyarázd el neki, hogy ennek a szereplőnek az a célja, bejöjjön ma az iskolába.

5. Kérd meg az osztályt, hogy tegyenek fel további kérdéseket, és készítsenek interjút a diákkal/szereplővel a reggeléről és az iskolába vezető útjáról. A diákok irányítsák a folyamatot, de ha szükséges, a felnőttek tegyenek fel további kérdéseket a részletek kiderítésére: Mit evett? Milyen gyorsan ment az iskolába? Hogyan nézett ki az autós utazás? Milyen volt az időjárás? Volt ideje fogat mosni? Volt még valaki vele? stb. Ezután írjátok le az összes választ a táblára. Rajzold le az utat otthonról az iskolába! 

6. Mond el a diákoknak, hogy most egy olyan problémát kell kitalálniuk a szereplő számára, amely még izgalmasabbá teszi a történetet. Ennek már nem kell igaznak lennie (hivatkozz a hazudós körre). Kérd meg a diákokat, hogy tegyenek javaslatokat. Beszéljétek meg és egyezzetek meg egy problémában. (Lásd alább a tippeket, hogyan tehetitek ezt meg). Ezt követően: a diákoknak meg kell állapodniuk a probléma megoldásában.

7. Egészítsd ki a táblán lévő rajzot, és olvasd fel az osztály által közösen készített mesét!

B rész: Narratíva-alkotás kis csoportokban (kb. 30 perc)

1. Osszuk a diákokat körülbelül 3 fős csoportokra: a dákok válasszanak ki két-két szót a kincsesládából. Hagyd, hogy megtalálják a csoportjukat, és összegyűljenek a lapjuk körül, majd elkezdhetitek a feladatot.
2. A feladat egy olyan történet létrehozása, amely tartalmazza az összes általuk kiválasztott szót. Rajzolják le együtt a történetet a lapjukra. Emlékeztesd őket: Főszereplő – cél, probléma/akadály, megoldás. 
3. A felnőttek azzal támogassák a tevékenységet, hogy figyelnek arra, hogy minden diáknak legyen lehetősége hozzáadni a történethez, és hogy a problémák és megoldások működjenek (lásd az alábbi tippeket).
4. Jelezd a diákoknak, ha még 10 / 5 perc van hátra.

 

TIPPEK AZ A. RÉSZ 6. PONTJÁHOZ

Ösztönözzétek a vitát, biztosítva, hogy minél több vélemény és hang hallható legyen: gyakran több jó ötlet is születik, és nehéz lehet megegyezésre jutni, mivel sokan úgy gondolják, hogy az ő ötleteik a legjobbak, és nehezen engedik el azokat.

Tegyetek fel további, nyomon követő kérdéseket az ötlettel kapcsolatba: Megoldja-e ez a megoldás a teljes problémát? Hogyan folytatódhat a történet? 

TIPPEK A B RÉSZHEZ

Bolondos problémák/megoldások: Figyeljetek rá, hogy ne csak a problémákat, hanem azok megoldását is találják ki a csoportok. Rendben van, ha születnek bolondos problémák és megoldások, ha a kitalált megoldás valóban megoldja a történetben szereplő problémát.