A mi otthonunkban
1. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
2

Nyitás: Kutató megbízással

Ennek meg kell történnie:

A művész kutató szerepben jelenik meg (tanári szerepbelépés (lásd. drámapedagógia: Teacher in Role)), bevezeti a foglalkozás témáját, és bemutatja az osztály feladatát.

Szükséges:

Jelmezek: Kutatói kabát, íróasztal és toll, laza szakáll / paróka / szemüveg (valami, ami megváltoztatja a megjelenést ), kutatói névtáblák az osztálynak.

Előkészíteni:

A művész és a tanárok egyezzenek meg, hogy mi fog történni, amikor a művész a termen kívül van (a kutató felbukkanása előtt és után). A művész előkészíti a kutatói karakterét.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tanterem

ÚTMUTATÓ:
1. A művész a „tanári szerepbelépés” eszközével él: egy kutató, kicsit morcos típus, aki sokat és mégis nagyon keveset tud, belép az osztályterembe. Elmeséli, hogy a gyerekek életét kutatja, és azt, hogyan működnek és élnek a családok szerte a világban. A kutató most az itteni családok életét szeretné tanulmányozni, de a Covid-19 miatt nem tudja meglátogatni őket az otthonukban. A kutatónak fogalma sincs, hogy ezen a településen hogyan élnek a gyerekek, és segítségre van szüksége. Tud az osztály segíteni a kutatónak? Hogyan segíthetünk? Figyelem! Írjátok le a javaslatokat. Ezeket a 3. és 4. foglalkozásain fel lehet használni, azon kívül, ami az 1,2,5. és a 6 nap foglalkozásaiba belefér. Utaljunk vissza a diákok javaslataira a különböző feladatokat végzése közben!
2. A kutató bejelenti, hogy vissza fog térni a jövő héten, és megkéri a diákokat, hogy gyűjtsenek össze mindenféle információt, képet, rajzot, és szöveget, ami bemutatja, hogyan érzik magukat. E mellett a kutató kíváncsi az arra vonatkozó ötleteikre is, hogy szerintük milyennek kéne lennie egy jó otthonnak, egy jó életnek. A kutató nagyon hálás lesz az ötletekért, minden részlet nagyban segíti az ő kutatását!
3. A kutató mindenkinek kioszt egy kutatói jelvényt (névkártyát), és ad egy jegyzetfüzetet és tollat ​​a pedagógusnak - akinek meg kell ígérnie, hogy jól vigyáz rájuk, és felír mindent, amit a bölcs tanulók kiderítenek. A kutató elköszön.

Bemelegítés: Pantomim bemelegítés - A reggelem

Ennek meg kell történnie:

Mindenki feleleveníti mozgással a reggeli rutinját, az ébredéstől egészen odáig, hogy kilép az ajtón.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

Gondolj ki olyan kérdéseket, amelyek segítenek kitapintani a diákok különböző reggeli rutinjait. Találsz példákat a szövegben, de nyugodtan módosítsd őket, a lényeg, hogy minél természetesebben illeszkedjenek a diákok játékához, és minél gördülékenyebbé tegyék a foglalkozást.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér, esetleg tornaterem

ÚTMUTATÓ: 
1. A bemelegítés kapcsolódjon a kutatási feladathoz. Minden gyermek feküdjön le a földre, maradjon egy kis hely körülöttük, hogy ne érjenek egymáshoz. A foglalkozás vezetője sétáljon körbe a szobában, nyugodtan és érthetően beszélve közben.
2. Magyarázd el, hogy a diákoknak úgy kell tenniük, mintha még az ágyukban feküdnének egy szokásos iskolai napon, ébredés előtt. Kérdezgesd a diákokat arról, ki hogyan alszik, és hogyan ébred fel. Például: Hogyan fekszel általában az ágyban? Hogyan ébresztenek fel, amikor iskolába kell menned? Ki van még körülötted? 
Kérd meg a tanulókat, hogy keljenek fel a szokásos módon, és hang nélkül utánozzák bevett reggeli tevékenységeiket, miközben hallgatják a további utasításaidat és kérdéseit. Például: Azonnal felkelsz? Mi az első dolog, amit az ágyból kikelve csinálsz? Megmosod a fogad? Inkább nyugodtan készülődsz, vagy sietsz?
3. Addig vezesd őket, amíg ki nem lépnek a házuk ajtaján. Aki elért idáig, üljön le, és csendben figyelje a többieket, amíg mindenki elkészül. 
4. Közös reflexió: Beszélgess 2 percig a melletted ülővel: Mit volt könnyű, és mit volt nehéz elképzelni és eljátszani a reggeledből? Mit gondolsz, miért tettek fel nektek ilyen sok kérdést? Szerinted mi lett volna más, ha nem kérdezgetnek közben?

Reflexió: Fizikai reflexió - Ugrás

Ennek meg kell történnie:

A diákok különböző kijelentéseken elgondolkodva, ugrással egyetértést / egyet nem értést mutatva reflektálnak a mai foglalkozásra.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

Gondolj ki, és írj le 5-7 kijelentést a gyakorlathoz.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:
A gyakorlatban szereplő állításokat kapcsold össze a nap fő tevékenységével, és keverd őket a családra, az otthonra és a mindennapi életre vonatkozó általános megállapításokkal. Váltogasd a pozitív, semleges és negatív hangvételű állításokat. Kerüld az olyan állításokat, amelyekre van jó és rossz válasz. Válassz ki 5-7 állítást. Példák: Szerintem meg kéne engedni a gyerekeknek, hogy ők döntsenek arról, hogyan nézzenek ki az otthonokCsináltam valamit, amit a mai nap előtt még sosem. Gyakran gondolok az otthonomra, amikor az iskolában vagyok.
1. A diákok szétszóródnak a térben.
2. Magyarázd el a tevékenység menetét: A foglalkozás irányítója különféle kijelentéseket tesz, amelyekre a diákoknak válaszolniuk kell. Ha egyetértenek, akkor ugráljanak fel-le. Minél inkább egyetértenek, annál magasabbra kell ugraniuk. Ha egyáltalán nem értenek egyet, maradjanak mozdulatlanok. Egyezzetek meg a diákokkal a különböző válaszokhoz tartozó ugrásokról, milyen magasra ugorjanak, amikor teljesen egyetértenek, kissé egyetértenek, semlegesek, inkább nem értenek egyet, vagy egyáltalán nem értenek egyet.
3. Játsszátok el a gyakorlatot 5-7 állítással. Adj a tanulóknak állításonként 15-20 másodpercet a válaszadásra.
4. Néhány fontos, meglepő vagy érdekes válasz után kérd meg az adott diákot, hogy meséljen a válaszáról, hogy jobban megérthessétek, mire gondolt.

Fő tevékenység: A környék, a szomszédság és az otthonok felfedezése

Ennek meg kell történnie:

A diákok felfedeznek, ötletelnek, és újraalkotják azokat a dolgokat és tevékenységeket, amelyek saját és társaik otthonaiban találhatóak. Egy közös rajzot is készítenek az otthonaikról.

Szükséges:

A blokk: Nagy papírtekercs, ragasztószalag a tekercs padlóra rögzítéséhez, zsírkréta mindenkinek. Zenelejátszó nyugodt, halk zenékből álló lejátszási listával. Fényképezőgép.
B blokk: Post-itek két különböző színben. Tollak, egy zsák, és fényképezőgép.

Előkészíteni:

- Lejátszási lista nyugodt zenével (Ötlet: talán valamilyen otthon/szomszédság/környék témájú zene?)

A tér előkészítése:

Győződj meg róla, hogy a technika működik, legyen minden előkészítve a B blokkhoz.

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:
A blokk- A Mi HOSSZÚ SZOMSZÉDSÁGUNK:
1. Mi, mint kis kutatók, most együtt dolgozunk egy hatalmas rajz létrehozásán, ahol összegyűjtjük mindannyiunk lakóhelyét egy lapra. Álljuk körül a padlóra fektetett papírt, és válasszunk egy rajzeszközt (az elérhető felnőtteket is vonjuk be). A csoport a zene bekapcsolásakor fogjon bele a rajzolásba. Amikor a zene megáll, mindenki hagyja abba a rajzolást, és várja a további utasításokat. Kezdéskor hívd fel rá a figyelmet, hogy a rajzolás előtt érdemes jól átgondolni a tervet. A feladat az, hogy a diákok lerajzolják a helyet, vagy helyeket, ahol élnek. Kapcsold be a zenét, és hagyd, hogy a csoport rajzoljon, amíg úgy látod, hogy leköti őket (de legalább 3-5 percig). Ha úgy érzed eljött az ideje, kapcsold ki a zenét, és mindenki hagyja abba a munkát.
2. Kérd meg a csoportot, hogy nézzék meg saját rajzaikat. Kérdezd meg: "Mit szeretsz azon a helyen, ahol élsz, mi az, ami boldoggá tesz, amitől jól érzed itt magad? Most ezeket rajzoljátok le.” Indulhat a zene. Majd újabb szünet.
3. Adj új feladatot: „Van valami ezen a helyen, amit nem szeretsz? Ami miatt szomorú vagy dühös vagy, ami miatt nem érzed jól magad? Most ezt rajzoljátok le.” Indulhat a zene, majd újabb szünet.
4. Újabb feladat: Kérj meg mindenkit, hogy keljen fel, és helyezkedjen két otthonnal a baloldali irányba. A diákok nézzék meg az előttük lévő rajzot, és a két oldalán elhelyezkedő szomszédokat. A cél most olyan közös dolgok alkotása, amelyek összekötik az otthonokat (a diákokkal szemben, és a két oldalukon lévőket). Esetleg egy játszótér? Egy fás terület? Vagy út a házak között, kerítés? Ők döntenek! Először dolgozzanak össze öt percig a jobb oldali szomszéddal, majd öt percig a bal oldali szomszéddal. Irányítsd a foglalkozást (rajzolás, szomszéd-csere) zenével.
5. Újra álljon fel mindenki, és helyezkedjen két otthonnal balra. Nézzétek meg az egész osztály rajzát. Mi hiányzik ahhoz, hogy szép környék legyen? Fák? Virágok? Autók? Utak? Játékok? Kukák? Színek? Égbolt? Mit látsz az ablakokban? A diákok döntenek, mi hiányzik. Hagyd a csoport dolgozni, amíg konstruktív a munka. Irányítsd a foglalkozást zenével.
6. Reflexió: Kérd meg a tanulókat, hogy térjenek vissza eredeti otthonukba; milyen újdonságokat látnak? Szeretnéd, hogy olyan legyen, amilyennek most látod? Miért / miért nem? Majd (a kérdések példák):
Mi az otthon? Mi kell ahhoz, hogy otthonnak nevezhessük valamit? Egy sátor lehet otthon? Ki dönti el, hogy milyen legyen egy otthon, hogy milyen színei legyenek? Milyen helyeken laknánk, ha a gyerekek kezében lenne a döntés?
Írjuk le a reflexiós kérdéseket és a válaszok kulcsszavait, majd a rajzzal együtt juttassuk el a kutatónak a 6. napon.

 B blokk – OTTHON-SZOBROK:
1. Kössétek össze a tevékenységet a kutatási feladattal. Mi az otthon? (Például egy házhoz képest). Ötleteljetek a diákokkal, mi kell ahhoz, hogy valami otthonná váljon. (Konkrét dolgok, mint amik ott történnek, tárgyak, emberek, és elvont dolgok is, mint a szeretet és a biztonság). Mi az, ami nem tartozik egy otthonhoz / mit nem akarunk az otthonunkban (ugyancsak az előbbi két kategóriában)? A foglalkozásvezető leírja post-itekre az összes felvetést: mindazt, amire szükség van (az egyik színű post-it-re), és azt is, ami nem való egy otthonba (a másik színűre). Jól olvasható írással (vagy maguk a diákok is írhatnak), minden post-it-re egy javaslatot írva. Tegyétek az összes javaslatot egy zsákba.
2. Osszuk az osztályt 3-5 fős csoportokra! Minden csoport húzzon két post-it-et a zsákból, majd válasszon közülük egyet. A feladat az, hogy közösen megalkossák szoborként, ami a cetlijükre van írva.
3. Adj egy kis időt a diákoknak, majd számolj vissza 10-től. Amikor 0-hoz érsz, a diákoknak mozdulatlanul kell állniuk, mint a szobroknak.
4. Sétálj körbe és nézd meg a szobrokat. Légy szigorú, vegyétek komolyan, hogy mindenkinek mozdulatlanul, és csendben kell állnia. Ne reagálj, amíg a csoport minden tagja mozdulatlanná nem válik. Készíts képet a szobrokról (a kutatónak). Győződj meg róla, hogy minden csoportot lefényképeztél. Adj rövid, építő jellegű visszajelzést a feladattal kapcsolatban. Mindenféle megoldási ötlet értékes. Ismerjétek el az alternatív, kreatív megoldásokat.
5. Old fel a szobrokat, és ismételjétek meg a feladatot a 2. ponttól kezdődően. Játsszátok el 3-6 alkalommal. 
Minden felvetést és képet gyűjtsetek össze, gondosan rakjatok el, és a 6. napon juttassátok el a kutatóhoz.