Page 99 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 99

13. ábra. A tanári értékelés hatása a későbbi teljesítményre a szülők iskolázottsága szerint, szövegértés
A diák standard szövegértéspontszáma, 8. A diák standard szövegértéspontszáma, 10.
9.1. A tanári értékelés hatása a hosszú távú továbbtanulási elképzelésekre
A 8.-ban alulértékelt tanulók nagy része szakiskolába ment, míg a felülértékeltek négy évfolyamos gimnázium- ba. Iskolatípusonként nézve 10.-ben már kiegyensúlyozottabb a helyzet, hiszen lezajlott a szelekció, a pedagó- gus által közvetített „jóslat értékelés” beteljesíti magát, a tanulók az elvárások szerint kezdenek működni: akitől keveset várnak, keveset is fog teljesíteni, és fordítva. Egyedül a szakközépiskolákban tűnnek még a diákok 10. osztályban is alulértékeltnek.
30. táblázat. Tanári értékelés és tesztteljesítmény közötti eltérés matematikából 8. és 10. évfolyamon a 10. évfolyam iskolatípusa szerint
Tanári értékelés matematikából 8.-ban
Tanári értékelés matematikából 10.-ben
Alulértékelt
Jól értékelt
Felülértékelt
Alulértékelt
Jól értékelt
Felülértékelt
8 évfolyamos gimnázium
9,2%
33,6%
57,2%
24,2%
36,3%
39,5%
6 évfolyamos gimnázium
11,3%
36,5%
52,2%
26,8%
37,3%
35,8%
4 évfolyamos gimnázium
5,1%
23,5%
71,4%
28,6%
36,5%
35,0%
szakközépiskola
14,1%
38,2%
47,7%
44,9%
34,5%
20,5%
szakiskola
35,1%
48,0%
17,0%
24,6%
39,3%
36,1%
Összes
13,5%
33,9%
52,6%
34,1%
36,1%
29,7%
A továbbtanulási aspirációkra is jelentős befolyással bír a tanári értékelés. Mind 8., mind 10. osztályban megfi- gyelhető az alulértékelt tanulók jóval kisebb önbizalma a továbbtanulást illetően (lásd 14. ábra).
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 99
Az iskola típusa


































































































   97   98   99   100   101