Page 97 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 97

Ennek tanulmányozásához elsőként létrehoztunk egy folytonos változót, ami az osztályzat és az átkonvertált teszteredmény különbségét mutatta, majd ezt a változót három kategóriára osztottuk12: jól, alul-, illetve felülér- tékelt tanulókra.
A különbségek eloszlásán látszik, hogy 8.-ban a tanulók nagy része jobb osztályzatot kapott, mint amennyit „meg- érdemelt” volna a teszteredménye alapján, míg 10.-ben a többség a képességének megfelelő értékelést kapott.
11. ábra. A matematikaosztályzat és ötös skálára konvertált teszteredmény közötti különbség eloszlása a 8. és a 10. évfolyamokon
Ha keresztezzük a nyolcadikos és a tizedikes mutatókat, azt látjuk, hogy az egyik évben alulértékelt diákok között jóval magasabb a következő évben szintén alulértékeltek aránya, és ugyanez jellemző a felülértékeltekre is, bár kisebb mértékben. Mintha egy stigmát vinnének magukkal az általánosból a középiskolába.
28. táblázat. A tanári értékelések összevetése a 8. és 10. évfolyamon matematikából
Tanári értékelés matematikából 10.-ben
Tanári értékelés matematikából 8.-ban
Alulértékelt
Jól értékelt
Felülértékelt
Alulértékelt
49,2%
33,2%
17,7%
Jól értékelt
41,1%
37,5%
21,4%
Felülértékelt
24,4%
36,2%
39,5%
N
16 238
17 808
15 076
Mi lehet ennek az oka? Kiket értékelnek gyengébbnek és kiket jobbnak a tanárok a valós tudásukhoz képest?
A demográfiai háttérelemzések azt mutatják, hogy a nem, az anyagi helyzet és a szülők iskolai végzettsége, státusa egyaránt erősen meghatározzák azt, hogy miként értékelik a tanárok a gyereket, különösen általános iskolában (lásd Függelék 20. táblázat).
Úgy tűnik, a tanári értékelésnek hatása van a későbbi teljesítményre, hiszen a 8.-ban alulértékelt tanulók teszt- eredménye 35 ponttal alacsonyabb lett 10.-re, míg a felülértékelt diákoké 59 ponttal javult (lásd 29. táblázat).
12 Mínusz fél és plusz fél osztályzat közötti különbség minősült helyes értékelésnek, ez alatt alul-, fölötte felülértékeltnek minősítettük a tanulót.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 97


































































































   95   96   97   98   99