Page 101 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 101

31. táblázat. Továbbtanulási aspiráció és annak változása a tanári értékelés függvényében (8. és 10. osztályban)
Tanári értékelés matematikából 8.-ban Tanári értékelés matematikából 10.-ben
Alulértékelt Jól értékelt Felülértékelt Alulértékelt Jól értékelt Felülértékelt
Elérni kívánt iskolai végzettség 8.-ban
8 általános 0,6% 0,6% 0,2% 0,3% 0,4% 0,3%
szakmunkásképző 21,3% 11,5% 2,2% 5,5% 7,9% 7,9%
érettségi 49,9% 41,4% 21,8% 42,3% 30,9% 22,6%
felsőfokú alapképzés 16,0% 22,9% 26,2% 26,6% 24,5% 21,2%
felsőfokú mesterképzés 9,2% 17,5% 34,9% 18,9% 26,4% 33,1%
doktori 3,1% 6,1% 14,8% 6,4% 9,9% 14,9%
Elérni kívánt iskolai végzettség 10.-ben
8 általános 0,8% 0,7% 0,5% 0,6% 0,6% 0,8%
szakmunkásképző 18,9% 10,5% 2,2% 6,1% 8,1% 7,7%
érettségi 50,9% 43,2% 24,6% 47,4% 32,5% 21,4%
felsőfokú alapképzés 14,9% 21,5% 24,3% 23,4% 22,6% 19,6%
felsőfokú mesterképzés 10,3% 17,5% 35,1% 16,9% 26,9% 34,7%
doktori 4,3% 6,5% 13,5% 5,6% 9,3% 15,8%
Továbbtanulási szándék változása 8.-ról 10.-re
sokkal alacsonyabb 2,9% 3,8% 4,6% 5,0% 4,1% 3,3%
eggyel alacsonyabb 15,1% 16,9% 18,5% 19,4% 17,4% 15,5%
ugyanaz 61,7% 60,0% 57,7% 59,6% 58,6% 58,7%
eggyel magasabb 15,8% 15,4% 15,8% 12,7% 16,2% 18,3%
sokkal magasabb 4,5% 3,9% 3,3% 3,2% 3,7% 4,2%
A páros T-próba eredményei is azt mutatják, hogy szignifikáns eltérés van a tanári értékelés három kategóriá- ján belül a nyolcadikos és tizedikes továbbtanulási aspirációk között. A jól értékelt gyerekeknél alig, az alulérté- kelt gyerekeknél csökkent, a felülértékelteknél pedig növekedett a továbbtanulási kedv.
32. táblázat. A továbbtanulási aspiráció változása 8.-ról 10.-re a tanári értékelés három kategóriájában (páros T-próba eredmé- nye) (8. és 10. osztályban)
Tanári értékelés matematikából 10.-ben:
Átlag
Elérni kívánt iskolai végzettség 10.-ben (tanulmányi év) – Elérni kívánt iskolai végzettség 8.-ban (tanulmányi év)
Szórás
SE
t
Szign.
Alulértékelt
–,274
2,188
0,018
–15,928
0,002
Jól értékelt
–,063
2,174
0,016
–3,832
0,002
Felülértékelt
,115
2,154
0,019
6,491
0,002
A lineáris regressziós modellek között az elsőben csak az osztályzatok és a teszteredmények hatását vizsgál- tuk a 10. osztályban megcélzott és elérni kívánt iskolai végzettségre.
A modell azt mutatja, hogy a nyolcadikos osztályzatok határozzák meg leginkább a tizedikes továbbtanulási terveket (lásd 33. táblázat). Emellett erős a matematika teszteredményének hatása a 10. évfolyamon. Valószínűleg a kettő együttesen is nagymértékben hat, vagyis a nyolcadik osztályban kapott értékelés által közvetített informá- ciók erőteljesen befolyásolják a tanuló motivációit mind a továbbtanulás, mind a tanulás terén, ezáltal alakítva ma- gát a teljesítményt is. Egy tartósan félreértékelt (alulértékelt) tanulót tehát szisztematikusan mellékvágányra lehet terelni úgy, hogy a mindenkori keresztmetszeti adatok tükrében minden rendben lévőnek látszik, hiszen valóban nem teljesít jól. De az alacsony teljesítmény nem független a korábban kapott nem teljesen korrekt értékelésektől.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 101


































































































   99   100   101   102   103