Page 98 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 98

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
Az osztályzatok ezzel ellentétesen alakulnak, ami feltehetően annak köszönhető, hogy a gyengébbnek minősí- tett tanulók gyengébb középiskolában folytatták tanulmányaikat.
29. táblázat. A tanári alul- és felülértékelés hatása a későbbi teljesítményre matematikából
Különösen tragikus az alulértékelés az iskolázatlanabb szülők gyermekei esetén, hiszen visszaveti őket a fejlő- désben. Ugyanakkor a felülértékelés akkora önbizalmat ad, hogy a teljesítményük megközelíti a diplomás szülők alulértékelt gyerekeiét.
12. ábra. A tanári értékelés hatása a későbbi teljesítményre a szülők iskolázottsága szerint (matematika) 8. és 10. osztály között
A diák standard matematika-pontszáma A diák standard matematika-pontszáma
A szövegértés terén is hasonlóan negatív hatását láthatjuk a pedagógiai értékelésnek (lásd 13. ábra). A pedagó- gusok nagy valószínűséggel már eleve beépítik az értékelésbe a tanuló iránti elvárásaikat és a tanuló motivációit, amelyet adottságnak kezelnek, így a kedvező hátterű diákok ennek jobban birtokában vannak. Egyszerre érzékel- hetjük a Gólem-hatást és a Pygmalion-hatást is – ez utóbbinál a tanulók szárnyalnak. Sajnálatos viszont, hogy a családi háttér és iskolatípus szerint is jól mérhető, kik kerülnek a lefelé és kik a felfelé tartó spirálba.
Tanári értékelés matematikából 8.-ban
Alulértékelt
Jól értékelt
Felülértékelt
Átlag
Szórás
Átlag
Szórás
Átlag
Szórás
Matematika-teszteredmény változása 8.-ról 10-re
–35
168
32
136
59
117
Matematikaosztályzat változása 8.-ról 10-re
0,44
1,00
–0,20
0,97
–0,85
0,95
98 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   96   97   98   99   100