Page 92 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 92

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
21. táblázat. A félév végi magyarnyelv-osztályzat vál- tozása a panelmintában
(azok körében, akik mindkét kérdőívet kitöltötték)
7.4.2. A változást befolyásoló tényezők
A magyarjegyek változását sokkal kevésbé befolyá- solják a különböző háttértényezők, mint magát az osztályzatot, ami az alacsony Eta-négyzet értékekből és a korrelációs együtthatókból is látszik.
• A lányok átlagos osztályzata nagyobb mértékben csökkent, mint a fiúké.
• Legjobban az érettségizett szülők gyerekeinek érdemjegye csökkent, legkevésbé pedig a 8 álta- lánost végzetteké.
• A lakóhely településtípusa szerint némi Buda- pest–vidék elkülönülést láthatunk: a budapesti gyerekeknek kevésbé romlott a magyarnyelv-je- gyük, mint a vidékieknek.
• A szubjektív anyagi helyzet két irányban is hat: a legszegényebbek és a leggazdagabbak osztály- zatai csökkentek a legkisebb mértékben.
• Az iskola típusa jóval nagyobb hatással van a vál- tozásokra: a hat-nyolc osztályos gimnáziumok- ban enyhe növekedést (de inkább stagnálást) látunk, a négyosztályos gimnáziumokban és a szakközépiskolákban erős csökkenést, a szak-
Változó
2011-ben nyolcadikosok
2013-ban tizedikesek
1
0,5%
1,5%
2
10,8%
14,6%
3
24,7%
30,9%
4
35,2%
33,1%
5
28,8%
19,9%
Átlag
3,81
3,55
Összes (N)
59 838
58 597
Ha egyéni szinten is megvizsgáljuk a változásokat, azt láthatjuk, hogy bár viszonylag sok elmozdulás történt s inkább negatív irányba, mégsem annyira drámai a helyzet, mint a matematika esetében: a ta- nulók 43 százaléka maradt ugyanazon a szinten, mint nyolcadikos korában volt, 39 százalékuk rontott és 19 százalékuk javított. A legstabilabbak az ötös tanulók voltak, hiszen 47 százalékuk ugyanezt az osztályzatot kapta tizedikben is (lásd 22–23. táblázatok).
22. táblázat. A félév végi magyarnyelv-osztályzat a panelmintában 2011-ben és 2013-ban (azok körében, akik mindkét évben válaszoltak a kérdésre)
2013-ban: 2011-ben:
1
2
3
4
5
N
1
6,2%
36,0%
38,8%
12,4%
6,7%
178
2
4,2%
35,0%
39,4%
17,6%
3,9%
4 649
3
2,5%
24,4%
44,0%
23,6%
5,6%
11 598
4
0,9%
10,7%
32,7%
40,9%
14,8%
17 182
5
0,1%
2,2%
12,8%
38,2%
46,6%
14 453
Összes
1,4%
13,9%
30,1%
33,5%
21,1%
48 060
23. táblázat. A félév végi magyarnyelv-osztályzat változása a panelmintában 2011-ről 2013-ra (azok körében, akik mindkét évben válaszoltak a kérdésre)
2013-ban: 2011-ben:
Sokkal alacsonyabb
Eggyel alacsonyabb
Ugyanaz
Eggyel magasabb
Sokkal magasabb
N
1
6,2%
36,0%
57,9%
178
2
4,2%
35,0%
39,4%
21,4%
4 649
3
2,5%
24,4%
44,0%
23,6%
5,6%
11 598
4
11,6%
32,7%
40,9%
14,8%
17 182
5
15,2%
38,2%
46,6%
14 453
Összes
9,3%
29,5%
42,6%
14,9%
3,6%
48 060
92 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   90   91   92   93   94