Page 90 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 90

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
• Elmondható az is, hogy minél magasabb egy diák szüleinek az iskolai végzettsége, annál magasabb az átlagos érdemjegye is.
• A lakóhely és a telephely településtípusa szerint is azt látjuk, hogy minél nagyobb településen él valaki, annál magasabb az átlagos érdemjegye.
• Minél nagyobb az iskola, annál jobbak az átlagos érdemjegyek.
• A szubjektív anyagi helyzet hasonlóan befolyásol- ja az érdemjegyeket, mint a kompetencia-pont-
18. táblázat. A félév végi matematikaosztályzat válto- zása a panelmintában
(azok körében, akik mindkét kérdőívet kitöltötték)
számok esetében, vagyis minél kedvezőbbnek tartja saját helyzetét a család, annál jobb jegyeket kap a diák (leszámítva a legfelső kategóriát, ahol szintén némi visszaesés figyelhető meg) (lásd Függelék 14. táblázat).
7.3.1. A matematika-érdemjegyek változá- sa 8.-ról 10. osztályra
Összességében a matematika tantárgy félév végi osztályzatai csaknem fél jeggyel romlottak nyolca- dikról tizedikre a panelmintában szereplő tanulók körében. Az egyesek aránya csaknem meghatszoro- zódott, a ketteseké másfélszeresére nőtt, az ötösöké pedig csaknem a felére esett vissza.
Ha egyéni szinten is megvizsgáljuk a változásokat, azt láthatjuk, hogy viszonylag sok elmozdulás tör- tént, főleg negatív irányba. Mindössze a tanulók 37 százaléka maradt ugyanazon a szinten, mint nyolca- dikos korában volt, 48 százalékuk rontott, és csak 15 százalékuk javított. A legstabilabbak a kettes osztály- zattal rendelkezők, hiszen 50 százalékuk ugyanezt az osztályzatot kapta tizedikben is. A nyolcadikban egyest kapók többsége javított a jegyén, de többnyire csak a kettest érték el (lásd 19–20. táblázatok).
2011-ben nyolcadikosok
2013-ban tizedikesek
1
1,1%
5,7%
2
18,1%
27,5%
3
26,4%
29,4%
4
30,5%
23,7%
5
24,1%
13,7%
Átlag
3,58
3,12
Összes (N)
59 978
58 753
19. táblázat. A félév végi matematikaosztályzat a panelmintában 2011-ben és 2013-ban (azok körében, akik mindkét évben válaszoltak a kérdésre)
2013-ban: 2011-ben:
1
2
3
4
5
N
1
10,5%
55,0%
22,1%
9,1%
3,3%
429
2
12,0%
49,5%
26,5%
9,4%
2,7%
7 896
3
8,3%
38,5%
35,2%
14,4%
3,6%
12 665
4
3,1%
20,6%
35,1%
30,9%
10,4%
15 120
5
0,6%
5,6%
17,7%
36,9%
39,2%
12 211
Összes
5,3%
26,5%
29,2%
24,4%
14,6%
48 321
20. táblázat. A félév végi matematikaosztályzat változása a panelmintában 2011-ről 2013-ra (azok körében, akik mindkét évben válaszoltak a kérdésre)
2013-ban: 2011-ben:
Sokkal alacsonyabb
Eggyel alacsonyabb
Ugyanaz
Eggyel magasabb
Sokkal magasabb
N
1
10,5%
55,0%
34,5%
429
2
12,0%
49,5%
26,5%
12,0%
7 896
3
8,3%
38,5%
35,2%
14,4%
3,6%
12 665
4
23,6%
35,1%
30,9%
10,4%
15 120
5
23,9%
36,9%
39,2%
12 211
Összes
15,6%
32,4%
37,0%
11,8%
3,2%
48 321
90 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   88   89   90   91   92