Page 89 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 89

9. ábra. Félév végi átlagos osztályzatok 8.-ban és 10.-ben iskolatípusonként
kisebb kihívással kerülnek szembe, ezért osztályza- taik javulnak ugyan, hiszen a korábbi teljesítményük helyi értékét egy alacsonyabb elvárású közegben kapják meg, de fejlődésük valójában megáll. Itt min- denképpen tetten érhetjük az úgynevezett önmagu- kat fenntartó elvárások hatását.
7.3. A matematika-érdemjegy alakulása a 10. osztályban
A továbbiakban részletesebben elemezzük a mate- matika- és a magyarnyelv-osztályzatok alakulását, változását és ezek hátterét.
A legmagasabb a nyolc évfolyamos gimnáziumok- ban, a legalacsonyabb a szakiskolákban.
A félévi egyes osztályzat a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban nagyon ritka, két százalék alatti, a szakközépiskolákban és a szakiskolákban viszont 6-9 százalék körül alakul. S míg a hat-nyolc évfolya- mos gimnáziumokban a négyes és az ötös a leggya- koribb érdemjegy, addig a szakközépiskolákban és a szakiskolákban a kettes és a hármas, a négyosztá- lyos gimnáziumokban pedig a hármas és a négyes.
A legnagyobb szakadék a négy évfolyamos gimnáziu- mok és a szakközépiskolák tanulóinak átlagai között van.
17. táblázat. Matematikaosztályzatok megoszlása a 10. osztályban iskolatípusonként
8 évfolyamos gimnázium
6 évfolyamos gimnázium
4 évfolyamos gimnázium
Szakközépiskola
Szakiskola
Összes
1
1,6%
1,8%
3,2%
9,0%
6,0%
5,7%
2
11,0%
12,6%
18,2%
36,1%
39,2%
27,5%
3
22,3%
25,7%
28,4%
30,4%
32,6%
29,4%
4
33,3%
33,5%
30,3%
17,7%
15,9%
23,7%
5
31,9%
26,4%
19,9%
6,8%
6,3%
13,7%
Átlag
3,83
3,70
3,46
2,77
2,77
3,12
N
2 305
3 401
21 896
22 959
8 192
58 753
A tizedik osztályos félévi matematikaosztályzatok határozott összefüggést mutatnak a középiskola tí- pusával. Minél magasabb szintű iskola tanulóit néz- zük, annál magasabb a matematikajegyek átlaga.
• Annak ellenére, hogy az országosan összeha- sonlítható kompetenciamérésen a fiúk átlagosan jobban szerepelnek matematikából a lányoknál, a tanároktól rosszabb jegyeket kapnak.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 89


































































































   87   88   89   90   91