Page 74 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 74

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
3. táblázat. A középiskolai munka néhány mutatójának kapcsolata az osztályzatokkal és a családi háttérrel (Pearson-korreláció)
Családi és felkészültségi mutatók:
az általános iskolai osztályzatok átlaga
a szülők iskolázottságának átlagos évei
a szülők munkanélküliségi aránya
Eredményességi mutatók:
a felvételi arány (F/L)
a nyelvvizsgaarány (Ny/J)
az írásbeli felvételi dolgozatok aránya
A középiskolák korrelációs együtthatói:
az általános iskolai osztályzatok átlaga és a
felvételi arány között
0,85
nyelvvizsgaarány között
0,81
felvételi dolgozatok átlaga között
0,79
a szülők iskolázottságának átlagos évei és a
felvételi arány között
0,75
nyelvvizsgaarány között
0,78
felvételi dolgozatok átlaga között
0,69
a szülők munkanélküliségi aránya
felvételi arány között
–0,45
nyelvvizsgaarány között
–0,51
felvételi dolgozatok átlaga között
–0,41
Forrás: A középiskolai munka néhány mutatója, 2004, OKI
Bár a Neuwirth Gábor-féle kötetek 2006 után már nem jelentek meg, a középiskolák rangsorát több cég – többek között a HVG – azóta is közzéteszi. A HVG középiskolai indikátorai közé bekerültek a tizedik évfolyam országos kompetenciamérésen elért eredményei is. Különböző szempontok alapján szokták rangsorolni az intézményeket, de már jó ideje általában alig több mint egy tucat középiskola végez az élen – minden szem- pontból. A középiskolák efféle koncentrációját már korábban is észlelték a kutatók, Neuwirth Gábor adatai is azt mutatták, hogy a középiskolák egynegyede termeli ki a felsőoktatásban tanulók 60 százalékát.
4. táblázat. A középiskolák koncentrációja a felvételi arányokat tekintve (%)
A felsőoktatásba felvett hallgatók százaléka
Az iskolák százaléka, amelyekből a tanulók a felsőoktatásba kerülnek
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
10%-ig
1,8
1,9
2,1
2,0
1,9
2,1
2,1
2,2
2,4
2,1
2,1
2,1
2,2
2,3
20%-ig
4,2
4,5
4,6
4,6
4,7
4,9
5,0
5,0
5,2
4,7
4,8
4,9
5,0
5,4
30%-ig
7,5
7,8
7,9
8,0
7,9
8,2
8,3
8,3
8,6
7,8
8,0
8,3
8,4
8,8
40%-ig
11,4
11,6
11,9
12,2
11,8
12,5
12,3
12,5
12,7
11,6
12,2
12,1
12,3
13,0
50%-ig
16,1
16,4
16,8
16,9
16,6
17,5
17,2
17,5
17,9
16,2
16,7
16,9
17,1
17,8
60%-ig
22,1
22,6
23,0
22,9
22,3
23,6
23,3
23,6
24,1
22,2
22,5
22,9
23,0
23,7
70%-ig
29,7
30,7
30,9
30,7
29,9
31,6
31,4
31,3
32,0
29,4
29,9
30,1
30,3
31,1
80%-ig
40,3
41,1
41,7
41,5
40,2
41,9
41,8
41,5
42,2
39,4
39,5
40,3
39,8
41,1
90%-ig
56,3
56,4
57,5
56,8
56,1
56,6
57,0
56,8
57,6
54,8
54,6
55,3
55,4
56,4
Forrás: A középiskolai munka néhány mutatója, 2004, OKI
Tanulmányunkban egészen biztosan nem fogunk eljutni egy komplex indikátor megalkotásáig, de magát a tendenciát megpróbáljuk tetten érni a kompetenciamérés adatbázisán.
74 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   72   73   74   75   76