Page 61 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 61

A probléma nem csak az, hogy egy gyengébb kapcsolat ezáltal erősebbnek mutatkozik a valósnál, de akár ellenkező irányú korrelációt is kaphatunk intézményen belül és az intézmények között.
14. ábra. Az átlagok közötti korreláció (az A–E iskolák aggregált adatai) nem árul el semmit a változók közötti korrelációról
„B” iskola „C” iskola
X
„A” iskola
„D” iskola „E” iskola
8.3. Az adatbázisokban használt kódok elemzésre használhatatlanok, hiányoznak az adatbázisok részletes leírásai
Szinte mindegyik adatbázisra jellemző, hogy hiá- nyoznak az egységes formátumú adatleírások, kérdőívek, amelyek megkönnyítenék az elemzők munkáját. A talányos kódszámok mögötti jelen- tést gyakran csak telefonos segítséggel lehetett
megfejteni, de még így sem sikerült minden rejtélyt megoldani. Az adatbázisokat leginkább informati- kusok kezelik, akik számára kevésbé értelmezhe- tő a probléma, hogy az adatok mögött jelentéssel bíró információk mások számára nem egyértelmű- ek. A feladatuk elsősorban a teljes körű és rész- letes információk rögzítése, ezek viszont ebben a formában ritkán alkalmasak mélyebb és összetet-
A fentieken kívül nehézséget okozott az is, hogy az érettségi tantárgyak az általunk megkapott Felvi-adatbázisban szöveges változóként szerepelnek, ráadásul úgy, hogy egy-egy tantárgy többféleképpen is szerepelhet (pl.: magyar nyelv és irodalom, irodalom, magyar nyelvtan, nyelvtan), ez pedig bizonytalanná teszi az adatok megbízhatóságát. Célszerű lenne – és egy összehangolt adatnyilvántartás ezt lehetővé is tenné –, hogy a főbb tantárgyak egységesen és összehasonlítható módon kódolva szerepeljenek benne, tehát például minden esetben kapja az 1-es kódot a magyar nyelv és irodalom, a 2-est a matematika stb., és a tárgyak konzekvensen szerepeljenek a sorrendben, akár időrendben úgy, hogy az első érettségitárgy-változón csak azonos vagy szinte azonos tantárgyak szerepeljenek. Ez nagymértékben megkönnyítené az elemzést és az adatok megbízhatóságát, illetve – úgy véljük – az adatrögzítés is könnyebb lenne, hiszen az adatrögzítőnek nem kellene a sokféle írásmóddal megküzdenie, s minden diák esetében közel azonos sor- rendben szerepelnének a tantárgyak21.
21 Természetesen egy hektikusan változó tanügy-igazgatási környezetben nehéz követni a műveltségterületek, tantárgyak és kompetenciaterületek mozgásait, de minden szabályozási változtatásnál át kell vezetni a változásokat a statisztikai rendszeren, hogy az adatok összehasonlíthatók és elemezhetők legyenek.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 61


































































































   59   60   61   62   63