Page 57 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 57
21. táblázat. A telephelyi jellemzők és az évismétlés kapcsolata (lineáris regresszió)
Változó neve
Béta
Szignifikancia
Konstans
0,000
Igazolatlan órával rendelkezők száma
0,473
0,000
A telephely tanulóinak átlagos szövegértésképesség-pontja
-0,331
0,000
Az iskola típusa
0,1
0,001
A telephely tanulói összetételindexe
-0,066
0,016
r2
0,511
valamint a telephely tanulói összetételének indexével. Növeli az évismétlés valószínűségét az igazolatlan órával rendelkezők száma, valamint a kedvezőtlenebb tanulói összetétellel rendelkező iskolatípus, csökkenti viszont a magas szövegértés kompetencia-pontszám és a kedvezőbb szociális összetétel.
Elmondható, hogy az évismétlésre legerősebb hatása az igazolatlan órának van, a leggyengébb pedig a szociális összetételnek.
8. Az adatbázisok mélyebb és korrekt elemzésének nehézségei
Több oktatási adatbázis összekapcsolásával szeret- tünk volna olyan indikátorokat létrehozni, amelyek azt mérik, hogy az egyes középfokú oktatási intéz- mények hogyan segítik elő a diákok előmenetelét a felsőoktatásig. Az országos kompetenciamérés telephelyi szintű adatbázisának összekapcsolása a KIR-STAT adatbankjával megoldható volt, viszont an- nak érdekében, hogy a továbbhaladást teljes spekt- rumában tudjuk elemezni, arra is szükség lett volna, hogy a KIFIR és a Felvi adatállományát hozzá tudjuk fűzni ehhez az adatbázishoz.19
Szándékunkban állt a továbbhaladási indikátoro- kat egymással is összevetni, valamint különböző in-
tézményi jellemzőkkel kontrollálni. A Felvi és a KIR- STAT-adatbázis összekapcsolásával lehetséges lett volna a teljes 12. osztályos évfolyamra vonatkozó je- lentkezett/létszám arány mellett a felvett/jelentkezett arányt is kiszámolni (ahogy azt a korábbi Neuwirth- kötetek egy részében megtették). Ezeket az indikáto- rokat pedig a kompetenciamérés adatbázisa alapján a szociális helyzet, valamint a matematika- és a szö- vegértés-kompetenciapontokkal lehetne kontrollálni abból a célból, hogy a továbbhaladási indikátorokat tekintve valóban komplex és korrekt mutatót tudjunk képezni. Az így létrejött indikátorok együtt járását (kor- relációját) a KIR-STAT-adatbázisban található bukás,
Jelenlegi adatbázisaink közül, az egyes képzéstípusok azonosíthatósága szempontjából, a legjobb az összekapcsolt KIR-STAT+Kompetenciamérésé, amely az OM-kód mellett tartalmazza a képzés típusát is úgy, hogy az 1-es érték az ál- talános iskoláé, a 2-es a nyolc évfolyamos, a 3-as a hat évfolyamos, a 4-es a négy évfolyamos gimnáziumé. Az 5-ös kód tartozik a szakközépiskolához, a 6-os a szakiskolához és a 7-es a speciális szakközépiskolához. Ezek mellett érdemes lenne egy kóddal ellátni az olyan speciális, innovatív gimnáziumokat, amelyek például öt évfolyamon tanítanak. Ezzel a két kóddal pontosan azonosítható lenne egy-egy iskola, egy-egy képzéstípus, és ha ezt mindegyik adatbázis tartalmaz- ná, össze lehetne kötni ezeket, így a fent vázolt elemzési elképzeléseinket meg tudnánk valósítani.
19 Nem beszélve arról, hogy az érettségi-adatbázis esetében sajnos már az összekapcsolás elvi lehetősége sem állt fenn az adatbázis állapota miatt.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 57