Page 56 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 56
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
Minél magasabb az évismétlők száma egy te- lephelyen, annál inkább szakiskolai képzéstípusról lehet szó, valamint annál rosszabb mind a matema- tika-, mind az olvasáskompetencia átlagos pont- száma a telephelyen.
Az igazolt és az igazolatlan hiányzással rendelkező diákok száma és a képzés típusa között különböző összefüggés áll fenn. Az igazolatlan hiányzások a szakiskolával, az igazolt hiányzások pedig a gimná- ziummal járnak együtt. A korrelációelemzésbe be- vontuk a telephely tanulói összetétele alapján képzett indexet is.15 Ahogy várható volt, minél jobb a telep- hely tanulóinak szociális helyzete, annál kevesebb az évismétlés.
20. táblázat. Korrelációelemzés (Pearson-korreláció, szig.<0,01)
A szociális helyzet javulásával nő a matematika- és a szövegértéspontszám is, a diákok körében jellem- zőbb az igazolt hiányzás, és csökken az igazolatlan hiányzások száma. Az igazolt és az igazolatlan hi- ányzások között pozitív a korreláció. Ugyanakkor az igazolt és igazolatlan hiányzások és a kompetenciák összefüggése érdekes módon különbözik. Erős po- zitív korreláció figyelhető meg mindkét kompetencia esetén az igazolt hiányzások számával. Ezzel ellenté- tes a kapcsolat iránya, ha az igazolatlan órával ren- delkező diákokat vizsgáljuk. Ezt a jelenséget érdemes lenne tovább vizsgálni.
Évfolyam- ismétlők száma
Képzés típusa16
Átlagos matematika- képességpont
Átlagos szövegértés- képességpont
Igazolt hiányzásokkal rendelkező diákok száma
Igazolat- lan órával rendelkezők száma
A telephely tanulói össze- tételindexe
Évfolyamismétlők száma
1
0,488
–0,499
–0,522
0,94
0,527
–0,382
Képzés típusa (2=8 osztályos gimnázium; 6=szakiskola)
0,488
1
–0,747
–0,780
–0,264
0,209
–0,568
Átlagos matematika- képességpont
–0,499
–0,747
1
0,947
0,431
–0,104
0,702
Átlagos szövegértés- képességpont
–0,55
–0,780
0,947
1
0,412
–0,128
0,735
Igazolt hiányzásokkal rendelkező diákok száma
0,94
–0,264
0,431
0,412
1
0,599
0,309
Igazolatlan órával rendelkezők száma
0,527
0,209
–0,104
–0,128
0,599
1
–0,047
A telephely tanulói összetételindexe
–0,382
–0,568
0,702
0,735
0,309
–0,047
1
A táblázat utolsó sora (p=0,069)
Regresszióelemzéssel17 magyarázni kívántuk azt is, hogy mely telephelyi jellemzők befolyásolják az évis- métlést. A modell magyarázóereje jelentős, a megma- gyarázott hányad 51 százalék.18 Vagyis az évismétlés
jelenségének több mint a felét sikerült megmagyarázni az igazolatlan órákkal rendelkező diákok számát mérő változóval, a telephely tanulóinak átlagos szövegértés- képességpontjával, az iskola képzésének típusával,
15 Az index a következő standardizált változókból áll össze: átlag feletti anyagi körülmények között élők; nagyon rossz anyagi körülmények között élők; rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülők; veszélyeztetettek; az iskolában térítésmentesen vagy kedvezményesen étkezők; ingyenes tankönyvben részesülők; nevelési segélyben, szociális támogatásban részesülők; munkanélküli szülők; diplomával rendelkező szülők. (In: Országos Kompetenciamérés, 2012. Letölthető: https://www.kir.hu/okmfit/files/OKM_2012_Orszagos_jelentes.pdf, 86. oldal.)
16 2=nyolc évfolyamos gimnázium, 3=hat évfolyamos gimnázium, 4=gimnázium, 5=szakközépiskola, 6=szakiskola.
17 A regresszióelemzés során stepwise módszert alkalmaztunk, ami biztosítja, hogy a sorban egymás után belépő változók közül csak azok maradnak a modellben, amelyek szignifikánsan magyarázzák a jelenséget, valamint a hatásuk nem átfedő.
18 r2=0,511
56 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán