Page 38 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 38

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
– a migránsokra vagy kisebbségekre szabott ellá- tások hiánya
– a második esélyt jelentő iskolák hiánya
Több kutatás is alátámasztja, hogy a gyerekek leg- inkább azért maradnak ki az iskolából, mert vagy in- zultus éri őket (zaklatás, kipécézés stb.), vagy unják magukat, nem érzik az órákat sem érdekesnek, sem relevánsnak. Másrészt azt is alátámasztják az adatok, hogy a lemorzsolódás olyan folyamat, amelybe minél előbb be kell avatkoznia az oktatáspolitikának és az adott intézménynek. Ehhez pedig fontosak azok az indikátorok, amelyek jelezhetik már a folyamat elejét
is. Nem véletlen, hogy a legfontosabb jelzőszám az iskolai hiányzás, ezen belül pedig az igazolatlan hi- ányzás. Az angoloknál és a hollandoknál gondosan rögzítik, nyomon követik és az interneten is megjele- nítik ezeket az adatokat, ez is mutatja, hogy az iskolai hiányzások alakulását kiemelten kezelik az oktatási minisztériumok és a tanfelügyeletek. Ezeket az ada- tokat azonban más országokban nem gyűjtik ilyen szisztematikusan, nem is szerepel az olyan publiká- ciókban, mint az Eurydice által kiadott Key data on Education vagy az OECD által kiadott Education at a Glance11.
2.1. Adatproblémák: a tanulók nyomon követése
A fentiek értelmében a témában rendelkezésre álló nemzetközi összehasonlító adatok meglehetősen hiányo- sak. A PIRLS vizsgálat során azonban rákérdeztek arra, hogy mekkora problémának tartják a hiányzást az adott intézményvezetők (Key data on..., 2009).
A hiányzás nagyobb problémának tűnik Bulgáriában, Litvániában és Romániában, ahol akár a tanulók negy- ven százalékát is érinti ez a probléma. Az iskolai hiányzások aránya alacsony Belgiumban, Lengyelországban, Skóciában és Norvégiában (1. ábra). Ezen adatok alapján a magyar diákokat átlagos mértékben sújtja ez a probléma. Ugyanakkor az információkat óvatosan kell kezelni, hiszen meglehetősen szubjektívek.
1. ábra. Azoknak a negyedik osztályos tanulóknak az aránya az EU-ban, akik olyan iskolában tanulnak, ahol az intézményvezető szerint az iskolai hiányzás meglehetősen nagy vagy súlyos probléma (2006)
Forrás: Key Data on Education in Europe 2009, European Commission, Eurydice
11 http://www.oecd.org/edu/eag.htm
38 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   36   37   38   39   40