Page 36 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 36

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
történő bekapcsolódás vagy a tanítás milyensége/mi- nősége és a tanulói szükségletek közötti megfelelés, már néhány óralátogatás után is erős benyomások alakulhatnak ki.
1.2.2. Kontinentális példák
Európa más országai már jóval óvatosabban kezelik az intézményi adatok nyilvánosságra hozatalát. Mind a francia, mind a német honlapokon csak napjaink- ban jelentek meg bárki számára hozzáférhető módon az iskolák adatai.
Franciaország
Legutóbb a francia állam hajtott végre forradalmi tettet a kérdésben a „közérdekű adatok egységes miniszté- riumközi honlapjának”5 létrehozásával6. A weboldal a különféle illetőségű államigazgatási szervek honlapja- in szétszórtan megjelent adatokat gyűjt össze és tesz közzé. A jövőben nemcsak az állami szervek, hanem a helyi közösségek is feltölthetik adataikat az oldalra, és olyan tervek is vannak, amelyek szerint a felület akár a mindennapi életben hasznos adatok publikálását is lehetővé tenné (pl. a fák térképe, ami az allergiás be- tegek, de akár a kirándulók számára is hasznos lehet). Ugyanakkor a francia honlapon nem lehet az egyes is- kolákra intelligensen rákeresni, cserébe egy Excel táb- lázatban lekérhető az összes intézményre vonatkozó eredményességi indikátorok közül pár.
A középiskolák esetében ezt három ered- ményességi indikátorra szűkítik:
• Az érettségi vizsgázók aránya
• Az érettségizettek elvárható száma a valóshoz képest (ezt egyfajta hoz- záadott érték típusú adatként kezelik, s azért bír jelentőséggel, mert Francia- országban nagyon sok fiatal idő előtt otthagyja a középfokú oktatást, esetleg átmegy másik intézménybe, így megle- hetősen hosszú és kacskaringós pályát
futnak be)
• A sikeresen érettségizettek száma az
iskolából kilépőkhöz viszonyítva
Németország
Németországban is vihart kavar az adatok publiká- lása – még a sajtó is foglalkozott a témával7 –, pedig érzékelhetően nő az igény az általános országos je- lentések mellett a konkrét iskolákra vonatkozó ada- tok elérésére. Mivel ahány tartomány, annyiféle ok- tatási rendszer, ezért nem mondható egységesnek az intézményi adatok használata sem. Mindenesetre Berlinben megtekinthetők a tanfelügyelet (Inspektion) jelentései – bár nem az egyes intézményekre, hanem a térségre vonatkozóan –, de emellett már a berlini iskolák is kereshetők, és bizonyos információk a we- ben is begyűjthetők8. Az úgynevezett iskolaportrékat közlő honlapon iskolaévre, iskolatípusra és körzetre lehet keresni. A konkrét iskolánál pedig letölthetők (amennyiben rendelkezésre állnak) a tanfelügyeleti je- lentések, az iskolai programok bemutatása, a nyitott napok időpontja és más hasonló, inkább kvalitatív jel- legű információk, mint konkrét adatok.
1.2.3. Magyarország: A középiskolai mun- ka mutatói kötet (OKI)
Az az adattömeg, amely a középiskolások verseny- eredményeiről, felsőfokú felvételi mutatóiról rendel- kezésünkre áll, mennyiségét és az átfogott időtarta- mot tekintve egyedülálló a magyar oktatáskutatás területén. A legkorábbi információforrást az 1967 és 1994 között évente megjelenő, a Középiskolák felvé- teli vizsgaeredményei a felsőoktatási intézményekben című kötetek jelentik. E kiadványsorozat 1987 óta tar- talmazta a középiskolák sorrendjét a felsőoktatási fel- vételek több mutatója szerint, majd 1992-től a felvé- teli írásbeli átlageredmények közlésével gazdagodott. Ezekre épült és fejlődött tovább az a gyűjtő- és feltáró munka, mely kiegészülve az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyek (OKTV), az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyek (OSZTV) és közel 70 egyéb verseny adataival 1994-től lehetővé tette a középis- kolai oktatás fejlődésének vizsgálatát.
A középiskolák munkáját bemutató kötet elsősorban és érthetően az intézmények eredményességét mutat- ja be, ennek egyik oka, hogy leginkább ez az a mutató, amely nagyobb érdeklődésre tarthat számot, másrészt pedig a kötet jellemzően nyomtatott formában jelent meg, így a túl sok adat szétfeszítette volna a kereteket.
5 http://www.data.gouv.fr/
6 http://index.hu/kulfold/2011/12/17/nyilt_adatbazisokkal_teremtenek_atlathato_allamot/
7 http://www.tagesspiegel.de/berlin/klage-von-spickmich-de-berlins-schulen-muessen-interne-daten-offenlegen/7716014.html 8 http://www.berlin.de/sen/bildung/schulverzeichnis_und_portraets/anwendung/
36 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   34   35   36   37   38