Page 35 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 35

Az úgynevezett kulcsindikátorok használatát más oldalról is kritizálják. Ezek alkalmazása szerintük a rövid távú szemlé- letet erősíti, háttérbe szorítva más fontos tendenciákat. Negatív hatása lehet többek között az iskolák közötti csoport- munkára és kooperációra, de esetlegesen a tanterv redukciójához vagy a közvetlen eredményt fel nem mutató tárgyakra (zene, technika) szánt idő csökkenéséhez is vezethet (Wiggins–Tymms, 2002). Mindezeket figyelembe véve több ország (Dánia, Skócia, Írország) inkább amellett döntött, hogy noha készít efféle kimutatásokat, nem hozza azonban nyilvá- nosságra. Egy az angol és skót iskolákat összehasonlító vizsgálat azt az érdekes eredményt hozta, hogy a skót iskolák jobban megérzik a lista hatását, holott az nem nyilvános, ezzel együtt kevésbé viselik annak negatív következményeit, mint angol társaik. Mindebből látszik, hogy ez a kérdés manapság is élénk vitát vált ki Európa-szerte.
1.2. Intézményi adatok bemutatása itthon és külföldön
Amennyire elterjedtek az oktatást bemutató nemzet- közi és országos jelentések, úgy kap egyre több kriti- kát az iskolákra vonatkozó konkrét adatok nyilvános- ságra hozatala. Nem véletlen, hogy az efféle adatok publikálásában elsősorban az angolszász országok jártak elöl, ahol az iskoláknak kifejezetten érdekükben állt, hogy a jellemzőiket a szülők elé tárják, s ezáltal minél több tanulót toborozzanak. Ráadásul ezt a fo- lyamatot segítette a „No child left behind”2 program is, amely során az oktatás eredményességét részben az adatok még professzionálisabb elemzésétől és gyakorlatba történő visszacsatolásától várták.
1.2.1. Egyesült Királyság – Ofsted- jelentések
Az Egyesült Királyság oktatási rendszere meglehe- tősen decentralizált. A működés során ez nagyfokú helyi és intézményi önállóságot eredményez. He- lyi szinten az oktatási hatóságok (Local Education Authority, LEA) felelősek az irányításért – ezek való- jában regionális hatóságok. LEA tradicionálisan min- den grófságban és városban működött annak idején, és javarészt így funkcionál ma is. Anglia és Wales te- rületén együttes számuk valamivel meghaladja a szá- zat. Ezen önállóság ellensúlyaként az országban egy erősen centralizált felügyeleti rendszert működtet- nek. A felügyeleti vizsgálatokat koordináló intézmény neve: Office for Standards in Education (magyarul Oktatási Standardok Hivatala), rövidítve Ofsted3. A hivatal legnagyobb ereje abban van, hogy az iskolák értékelési eredményei nyilvánosak, az Ofsted, illetve az Oktatási Minisztérium honlapján bárki megnézheti
2 http://www2.ed.gov/nclb/landing.jhtml
3 http://www.ofsted.gov.uk/schools/for-schools/find-school-inspection-report 4 http://dashboard.ofsted.gov.uk/dash.php?urn=139842
minden egyes angol iskola adatait, beleértve a róluk készült felügyeleti jelentéseket, valamint a tanulók aggregált teszteredményeit. Ezek az adatok és elem- zések viszont nem csupán az iskoláktól begyűjtött információkat, hanem a közvetlen iskolalátogatások eredményeit is tartalmazzák. Az iskolalátogatások során a tanfelügyelők nem csak adatokat gyűjtenek, de rengeteg tapasztalatot is szereznek a tanulásról és a tanításról. A tanulásnak itt nem feltétlen a telje- sítményalapú értelmezése kerül előtérbe, hiszen pár nap és néhány tantermi óra lényegesen kevesebb információval szolgálhat, mint mondjuk a felmérések eredményei. A tanulásnak olyan aspektusairól azon- ban, mint például a motiváció, a tanórai folyamatokba
Az Ofsted honlapján rá lehet keresni az intézményre akár cím, akár lakhely sze- rint. Egyaránt letölthetők a tanfelügyelet kvalitatív jellegű elemzései és az adatok (dashboard)4, sőt a szülői vélemények is (parent view). A szülők meglátásait első- sorban az őket érintő területeken gyűjtik be: például mennyire érzi, hogy a gyermeke boldog az iskolában, jól halad, biztonság- ban van, kap-e értékes visszajelzést a gyer- mek fejlődéséről, ajánlaná-e más szülőnek az iskolát. Az Ofsted oldalán minden évben megtekinthető a bizonyos területeken (első- sorban tanulmányi és versenyeredmények tantárgyanként) kiemelkedő eredményeket elért iskolák listája is.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 35


































































































   33   34   35   36   37