Page 21 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 21
»
Változó
1 faktoros modell
4 faktoros modell
1. faktor
2. faktor
3. faktor
4. faktor
Érettségizett
–0,425
–0,330
0,236
0,221
–0,088
Felvettek aránya
0,778
0,584
–0,493
–0,168
–0,008
Felvételi átlag
0,778
0,849
–0,178
–0,152
–0,058
Nyelvvizsga
0,780
0,799
–0,241
–0,152
–0,101
Beiskolázás1
0,642
0,715
–0,186
0,216
0,121
Beiskolázás2
0,341
0,533
–0,016
0,731
0,041
Beiskolázás3
0,239
0,111
–0,109
–0,809
–0,020
Beiskolázás4
–0,239
–0,155
0,053
0,833
–0,021
Varianciák
41,600
28,339
22,173
14,581
6,769
A gimnáziumok esetében az egyfaktoros modell magyarázóereje nagyobb, mint a szakiskoláknál: 41,6 szá- zalékos, a négyfaktorosé hasonlóan 70 százalék körüli. A négyfaktoros modell változóstruktúrája nem annyira egyértelmű, mint a szakiskoláké.
A változócsoportok:
1. faktor: A kompetenciamérés eredményeihez egyrészt a felvételi eredményei kapcsolódnak (felvettek aránya,
átlagpontja, nyelvvizsgával jelentkezők aránya), másrészt ehhez a komponenshez csatlakozik leginkább a KIFIR adatbázis két mutatószáma is: a felvettek és jelentkezők aránya a kapacitáshoz képest (azaz mekkora a túljelent- kezés és mennyire töltik be a meghirdetett helyeket).
2. faktor: A hiányzás és a lemorzsolódás két-két mutatója, utóbbihoz nem köthető az iskolát a tanköteles kor betöltése miatt elhagyók aránya, ami önmagában alkot külön komponenst. Ennek az az oka, hogy a gimnáziumok esetében ez a lemorzsolódási mutató az esetek 90%-ában nulla, azaz nem tesz különbséget releváns módon a gimnáziumok között.
3. faktor: Három KIFIR-ből származó mutató tartozik ide: a túljelentkezési arányszám (amely az iskola iránti kereslet- intenzitást mutatja), az első helyen jelentkezők közül felvettek aránya, valamint az a mutatószám, amely azt kívánja számszerűsíteni, hogy milyen mértékben volt képes felvenni az iskola azokat a tanulókat, akiket előrerangsorolt.
4. faktor: Valójában el is hagyható ebben az esetben a már említett lemorzsolódási mutató, amely a gimnáziumok mindössze 10 százalékát jellemzi, azokat az intézményeket, ahol van tanköteles koron túli lemorzsolódás.
5. ábra. A gimnáziumok komplex eredményességi mutatóinak eloszlása egy- és összesúlyozott négyfaktoros modell esetén
Egyfaktoros Súlyozott négyfaktoros
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 21