Page 19 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 19

3. ábra. A szakiskolák komplex eredményességi mutatóinak eloszlása egy- és összesúlyozott négyfaktoros modell esetén
Egyfaktoros
Súlyozott négyfaktoros
Az egyfaktoros modell ugyan egyetlen képzett vál- tozóba tömöríti az eredményességi változók informá- ciótartalmát, de két okból is nehezen értelmezhető eredmény. Egyrészt az összes variancia kevesebb mint harminc százalékát őrzi meg, azaz nagy infor- mációveszteséggel jár. Másrészt az eredeti változók főkomponenshez kapcsolódásának erőssége is na- gyon változó, a hiányzás és a lemorzsolódás mutatói erősebben, a kompetenciamérés eredményei köze- pes intenzitással, a KIFIR-adatokból számolt mutatók a közepesnél is gyengébb mértékben kapcsolódnak a mutatóhoz.
A 4 főkomponenses modellben látható a négy – egymástól függetlennek tekinthető – szempont (a KIFIR beiskolázási adatai, a lemorzsolódás mu- tatói, a hiányzási jellemzők, kompetenciamérés két eredménye), de megjegyezzük, hogy a KIFIR-adatok esetében az előjelek itt másképp alakulnak, mint az egyfaktoros modellben.
A számítások alapján kétfajta sorrend is kialakítha- tó, egyrészt az egy főkomponens-, másrészt a négy főkomponens-varianciákkal összesúlyozott értékek alapján. Illusztrációképpen mértékegységként a vál- tozók 50X+50 transzformációjaként kapott értékeket mutatjuk be.
A két változó között nagyon szoros, 0,995-ös erős- ségű korrelációs együtthatóval jellemezhető kapcsolat van, azaz empirikusan szemlélve a két változó gyakor- latilag ugyanazt a sorrendet állítja fel, ahogy a pontábra
is mutatja. Ez alapján mind a kettő használható a szak- iskolák eredményességi sorrendjének jellemzésére.
Az első húsz szakiskola az eredményességi indi- kátorok alapján
Az első húsz szakiskola a rangsorban (a kétféle mutató értékeivel együtt, amelyek mutatják, hogy az intézményeknek a két változó alapján gyakorlatilag
4. ábra. Az egyfaktoros és súlyozott négyfaktoros ered- ményességi értékek közötti pontdiagram
ugyanaz az eredményességi sorrendje, kisebb vál- tozások ugyan lehetnek, de mindkét sorrend alapján a Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola vezet nagy különbséggel).
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 19


































































































   17   18   19   20   21