Page 18 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 18

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
A 14–17 éves korosztály aránya összességében eze- ken a településeken 4 százalék. Ahol ennél magasabb az arányszám, az azt jelenti, hogy az adott településen gyakoribb a középiskolai korosztály. Az arányszámok szerinti megoszlás látható az alábbi ábrán, amely azt mutatja, hogy a települések többsége 3,5 és 5 száza- lék között helyezkedik el, az eloszlás jobbra elnyúló, azaz vannak olyan települések, igaz, jóval kevesebb, amelyeken az arányszám az átlagosnál nagyobb. Két településen kiugróan magas: Lak és Alsószentmárton esetében 8 százalék felett van. Alsószentmártonban egy gimnázium, Lakon egy szakiskola működik.
2. ábra. A középfokú intézményt működtető települé- sek megoszlása a 14–17 éves korosztály aránya szerint
5.2. A képzés eredményességét jellemző indikátorok elemzése
A költséghatékonyság-viszony elemzése a közokta- tás három különböző szintjén – az eltérő feltételek miatt – külön végezhető csak el.
Feladatellátási helytől függően az eredményességi mutatókat a következő alfejezetekben leírt főkompo- nensek jellemzik. (Két eredményt közlünk, egyrészt az egyfaktoros modellt, másrészt a megtartott infor- mációmennyiség egy viszonylag elfogadható mérté- két jelentő többfaktoros eredményt.)
A szintek:
• Szakiskolák
• Gimnáziumok
• Szakközépiskolák
5.2.1. Szakiskolák
A szakiskolák esetében a négy főkomponenses modell az elfogadható: ez a négy főkomponens az összes variancia 70 százalékát tartja meg. A faktor- súlyok alapján látható, hogy az eredményességi vál- tozóknak egy viszonylag magától értetődő csoporto- sítása alakul ki.
5. táblázat. Rotált faktorsúlyok és varianciák a szakis- kolák esetében
Változó
1 faktoros modell
4 faktoros modell
1. faktor
2. faktor
3. faktor
4. faktor
Szövegértés
–0,513
0,049
–0,095
–0,079
0,924
Matematika
–0,576
0,153
–0,087
–0,125
0,911
Lemorzsolódás1
0,488
–0,212
0,388
0,380
0,064
Lemorzsolódás2
0,726
–0,111
0,826
0,287
–0,126
Lemorzsolódás3
0,548
0,025
0,921
–0,038
–0,111
Hiányzás1
0,422
0,089
–0,037
0,943
–0,063
Hiányzás2
0,717
–0,061
0,309
0,841
–0,227
Beiskolázás1
–0,502
0,779
–0,272
–0,040
–0,141
Beiskolázás2
–0,573
0,893
–0,177
–0,040
0,023
Beiskolázás3
0,269
–0,524
–0,073
0,000
–0,122
Beiskolázás4
–0,346
0,620
0,040
0,001
0,146
Varianciák
28,4
19,600
17,300
16,600
16,300
18 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   16   17   18   19   20