Page 178 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 178

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
6.5. A kompetenciamérés egyéni adatai és a hozzáadott index
Az alábbi táblázatban az x a 2010-es adatokra, az y pedig a 2008-as adatokra utal. Ebben az esetben csak a legfontosabbnak tűnő változókat vesszük sorra: ezeknél a szignifikancia mellett az is teljesül, hogy a pozitív értékek – legalábbis a többi változónál kapott értékekhez képest – nagyok. A teljes táblázatok (a kompetencia- mérés változóneveivel) a Függelékben megtalálhatók. Több különböző változatban megjelenik maga a teszt- eredmény – ami nem túl meglepő, hiszen aki kiváló eredményt ért el, az jó eséllyel túlteljesítette a modell alapján elvárható végeredményt. Érdekes, hogy az osztályzatok (beleértve a két évvel ezelőttieket is) pozitív kapcsolatot mutatnak a hozzáadott értékkel.
14. táblázat. A matematika hozzáadott érték szignifikáns pozitív faktorai (korrelációra vonatkozó 95%-os bootstrap konfidenciaintervallumok) a 2010. év 8. osztályosainak egyéni adataiban (a hozzáadott értéket a 2008–2010-es adatok alapján számoltuk)
Név
Község
Város
Budapest
Megyeszékhely
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
O_zpsc
0,121
0,204
0,135
0,202
0,122
0,227
0,094
0,223
o_szint
0,12
0,2
0,133
0,197
0,121
0,217
0,088
0,221
elozo felevi matek jegy.x
0,163
0,245
0,179
0,237
0,16
0,253
0,141
0,275
O_zpsc_kozos
0,262
0,346
0,282
0,338
0,265
0,364
0,242
0,369
m_szint_kozos
0,584
0,629
0,59
0,625
0,583
0,633
0,573
0,641
o_szint_kozos
0,259
0,344
0,277
0,335
0,259
0,357
0,239
0,366
O_zpsc_regi
0,262
0,346
0,282
0,338
0,264
0,365
0,242
0,369
m_szint_regi
0,57
0,608
0,574
0,609
0,565
0,618
0,556
0,624
o_szint_regi
0,254
0,337
0,27
0,325
0,253
0,355
0,23
0,362
elozo felevi matek jegy.y
0,213
0,287
0,216
0,277
0,206
0,3
0,18
0,312
elozo felevi magyar nyelv jegy.y
0,123
0,199
0,126
0,188
0,105
0,21
0,1
0,206
15. táblázat. A matematika hozzáadott érték szignifikáns negatív faktorai (korrelációra vonatkozó 95%-os bootstrap konfidenciaintervallumok) az egyéni adatokban, 2008–2010
Név
Község
Város
Budapest
Megyeszékhely
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
Cigány kisebbségi programban résztve- vők száma
–0,282
–0,175
–0,271
–0,184
–0,293
–0,17
–0,298
–0,171
Emelt szintű oktatás- ban résztvevők száma
–0,351
–0,252
–0,339
–0,262
–0,36
–0,251
–0,368
–0,247
A pozitív hatások is leginkább csak a különböző – matematika és szövegértés – pontszámok, illetve az azokhoz kapcsolódó változók esetén számottevők.
178 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   176   177   178   179   180