Page 176 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 176

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
11. táblázat. A matematika hozzáadott érték szignifikáns negatív faktorai (korrelációra vonatkozó 95%-os bootstrap konfidenciaintervallumok), 2010, 10. osztály
Név
Szakiskola
4 évfolyamos gimn.
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
Válogatás a tanuló tan. átlaga alapján
–0,375
–0,003
–0,144
0,167
Szövegértéspontszám standard hiba
–0,154
0,083
–0,276
–0,052
Név
8 évfolyamos gimn.
6 évfolyamos gimn.
Szakközépiskola
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
Válogatás a tanuló tan. átlaga alapján
–0,295
–0,048
–0,243
–0,092
–0,226
0,11
Szövegértéspontszám standard hiba
–0,612
–0,119
–0,266
–0,033
–0,518
–0,238
A 11. táblázatban figyelemre méltó, hogy az átlag alapján történő válogatás inkább negatív kapcso- latban van a hozzáadott értékkel. A standard hiba (átlagos) nagy értéke egyfajta szokatlan mintázatot mutat a diákok válaszaiban – itt és a későbbiekben többször is látjuk, hogy ez negatív kapcsolatban áll a hozzáadott értékkel. Érdekes, hogy a szövegértésnél több volt a szignifikáns pozitív kapcsolat, ezért a 12. táblázatba csak azok a változók kerültek be, amelyek legalább négy esetben szignifikáns pozitív korrelációt adtak. Bár ezek általában nem túl erős kapcsolatok, néhány figyelemre méltó eredmény azért kiolvasható. A hasonló nevű változók között a kategóriák számá- ban van csupán különbség. A településtípust ordinális
skálán mérték, tehát minél nagyobb egy adott telepü- lés, annál nagyobb a kód számértéke. Ez alapján azt kaptuk, hogy a nagyobb települések iskoláiban álta- lában kicsivel nagyobb a hozzáadott érték. Érdekes még, hogy a családiháttér-index, amely egyéni szin- ten nem is jelent meg szignifikánsan a nyolcosztályos gimnáziumoknál, iskolai szinten mérve mégis pozitív kapcsolatot tud mutatni a hozzáadott értékkel.
Érdemes ezeket a kapcsolatokat közelebbről is megnézni, mert egyáltalán nem biztos, hogy a lineáris függvény (amelyet a korreláció mérni tud) a legjobb megközelítés. De ez az elemzés – már csak a szóba jövő faktorok nagy száma miatt is – meghaladná a jelen dolgozat kereteit.
12. táblázat. A szövegértés hozzáadott érték szignifikáns pozitív faktorai (korrelációra vonatkozó 95%-os bootstrap konfidenciaintervallumok), 2010, 10. osztály5
Név
Szakiskola
4 évfolyamos gimn.
Konf. alsó
Konf. felső
Konf. alsó
Konf. felső
Településtípus
0,16
0,366
0,125
0,324
Településnagyság1
0,145
0,387
0,163
0,367
Településnagyság2
0,153
0,388
0,156
0,353
Iskola nagysága
0,059
0,272
0,182
0,368
Pedagógus munkakörben dolgozók össz-száma
0,032
0,214
0,043
0,201
Családiháttér-index
0,085
0,412
0,241
0,458
A telephely tanulói összetételindexe
0,095
0,321
0,092
0,4
A telephely tanulói összetételindexe országos negyedei
0,118
0,332
0,142
0,374
A telephely tanulói összetételindexe képzési típus szerinti negyedei
0,095
0,301
0,167
0,37
5 A kompetenciamérés telephelyi jelentésének leírása értelmében ez az index a tanulók társadalmi helyzetét jellemző 8 állítás becsült gyakoriságából készül. Minél nagyobb az értéke, annál magasabb státusúak a telephely tanulói.
176 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   174   175   176   177   178