Page 167 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 167

Vizsgálataink során kiderült (a Függelék 3. táblázata tartalmazza a modell részleteit), hogy a családiháttér-Index fix hatása nem szignifikáns. Ez azért érdekes eredmény, mert a 8. osztályosokra vonatkozóan még nem ezt láttuk.
Fix együtthatók:
Ehhez képest érdemes értelmezni a 8. ábrát, ahol például a 8. osztályos gimnáziumokra becsült negatív véletlen együttható éppen kioltja a családiháttér-index fix hatását azt mutatva, hogy ebben az iskolatípusban lényegében már nem játszik szerepet ez a paraméter. A továbbiakban ezért azt a modellt vizsgáljuk, ahol a csa- ládiháttér-index véletlen hatása szerepel csak. A legjobbnak bizonyult modellillesztés számszerű eredménye is részletesen megtalálható a Függelék 4. táblázatában, itt csak az együtthatók értékeit mutatjuk be.
Fix együtthatók:
4. táblázat. Az együtthatók számszerű értékei Véletlen effects:
Becsült érték
St. hiba
T-érték
(Intercept)
592,326
68,068
8,702
M_zpsc.x
0,646
0,055
11,567
csh_index.y
23,631
39,078
0,605
Becsült érték
St. hiba
T-érték
(Intercept)
601,744
72,268
8,327
M_zpsc.x
0,638
0,059
10,758
(Intercept)
M_zpsc.x
csh_index.y
8 évfolyamos gimnázium
–193,185
0,160
–2,046
6 évfolyamos gimnázium
–130,348
0,108
32,532
4 évfolyamos gimnázium
–55,302
0,045
25,313
szakközépiskola
17,219
–0,014
36,757
szakiskola
309,963
–0,257
23,373
Látható, hogy szignifikánsak a fix hatások. A következő ábra szerint pedig a nyolcosztályos gimnáziumra kapott családiháttér-index kivételével minden együttható szignifikáns.
A kapott modellek összefoglalása
• 8 évfolyamos gimnázium:
matematikapont≈409+0,80*(két évvel ezelőtti matematika-pontszám)–2,04*(aktuális családiháttér-index)
• 6 évfolyamos gimnázium:
matematikapont≈471+0,74*(két évvel ezelőtti matematika-pontszám)+32,53*(aktuális családiháttér-index)
• 4 évfolyamos gimnázium:
matematikapont≈546+0,68*(két évvel ezelőtti matematika-pontszám)+25,31*(aktuális családiháttér-index)
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 167


































































































   165   166   167   168   169