Page 168 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 168

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
• szakközépiskola:
matematikapont≈618+0,63*(két évvel ezelőtti matematika-pontszám)+36,76*(aktuális családiháttér-index)
• szakiskola:
matematikapont≈911+0,38*(két évvel ezelőtti matematika-pontszám)+23,37*(aktuális családiháttér-index) Megállapítható, hogy a szakiskolákban is jelent valamennyi pluszt a korábbi jobb matematikaeredmény.
De ez jóval kevesebb a többi iskolatípusra vonatkoztatott eredménynél, ezért tűnhet több elemzésben úgy, hogy az elvárhatóhoz képest erősen negatív a szakiskolák hozzáadott értéke.
A véletlen hatásokat mutatja a következő ábra, erről a konfidenciaintervallumok is leolvashatók.
10. ábra. A korábbi matematika-pontszám és a családiháttér-index véletlen hatását tartalmazó modell együtthatóinak ábrázolá- sa, 2010/8. osztály–2012/10. osztály, matematika – A fix hatások között nem szerepel a családiháttér-index.
Szövegértés
Vajon a szövegértés vagy a matematika-pontszám magyarázza jobban a 10. osztályos eredményeket? Hogy egyértelmű legyen, a 8. osztályosoknál vizsgált modellek közötti szelekciót a teljes adathalmazon megvizsgál- tuk. A Függelékben ezeket a modellillesztéseket is részletesen bemutatjuk. Az már az itt is szereplő fix hatások vizsgálatából látható, hogy a szövegértésnek nem csak az együtthatója nagyobb (ez már a 8. osztályosoknál is így volt), hanem a T-statisztika is itt ad magasabb értéket, azaz erősebb szignifikanciát.
Fix hatások:
Fix hatások:
Becsült érték
St. hiba
T-érték
(Intercept)
928,994
28,707
32,36
M_zpsc.x
0,409
0,029
14,02
Becsült érték
St. hiba
T-érték
(Intercept)
642,401
20,974
30,63
O_zpsc.x
0,564
0,024
22,96
168 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   166   167   168   169   170