Page 165 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 165

A szövegértéspontszámot használó modell
Fix hatások:
3. táblázat. Az együtthatók számszerű értékei
A kialakult kép nem teljesen egyértelmű. A vé- letlen hatások valamivel jelentősebbek a mate- matika-pontszám esetében (megnyugtató, hogy a tendenciák hasonlók a két esetben), viszont a köz- vetlen, fix hatása a várakozásoknak megfelelően a szövegértéspontszámra a jelentősebb (0,710, míg a matematika-pontszámra 0,455). Azt, hogy végül me- lyik modellt preferáljuk a hozzáadott érték definiálásá- nál, a 10. osztályosok adatainak elemzése után dönt- jük el – a célszerűség amellett szól, hogy egységes legyen a metodika. Eme bevezető után térjünk át a fő témánkra, a középiskolákra vonatkozó, hozzáadott értéken alapuló modellek vizsgálatára. Itt még jelentő- sebb különbségeket várunk az iskolatípus függvényé- ben, mint az előzőkben a településtípusokra.
5.1.2. A pontszámváltozás vizsgálata 8. és 10. osztályban intézménytípusonként (2010–2012)
Matematika (2010–2012)
Már az adatok egyszerű ábrázolásából is látható, hogy a szakiskola teljesen eltér a többi iskolatípustól. A 7. ábrán látható, hogy a szakiskolások valamivel alacso- nyabbról is indulnak, mint a többiek (ez az x tengely), de az még szembetűnőbb, hogy sokkal alacsonyabb szintre is jutnak el (y tengely). A legerősebb korrelá- ció a két pontszám között a nyolc- és a hatosztályos gimnáziumok esetén figyelhető meg. Megállapítha- tó tehát, hogy a szakiskolákban is jelent valamennyi
pluszt a korábbi jobb matematikateljesítmény, de ez jóval kisebb a többi iskolatípusra vonatkoztatott ered- ménynél, ráadásul az elért pontszámok is lényegesen alacsonyabbak, így érthető, hogy több elemzésben megfogalmazzák, hogy az elvárhatóhoz képest erő- sen negatív a szakiskolák hozzáadott értéke.
7. ábra. A matematika-pontszámok ábrázolása iskolatípusonként, 2010/8. osztály–2012/10. osztály
2010/8. o., 2012/10. o.
Matematika-pontszám, 8. o.
Becsült érték
St. hiba
T-érték
(Intercept)
3,866e+02
1,573e+01
24,57
O_zpsc
7,098e–01
9,169e–03
77,42
csh_index.x
2,982e+01
1,042e+01
2,86
(Intercept)
O_zpsc
csh_index.x
Község
–6,141
–0,002
1,700
Város
–1,712
–0,0005
–1,288
Megyeszékhely
7,182
0,002
–6,167
Budapest
0,672
0,0002
5,755
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 165
Matematika-pontszám, 10. o.


































































































   163   164   165   166   167