Page 148 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 148

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
Indikátor neve
Az iskola tanulóinak CSHI-e a nem magyar és kettős állampolgárok arányában
Adatszámítási mód
KIR-STAT-ban szereplő „nem magyar és kettős állampolgárok” változó alapján (nemmagyar) százalékos kategóriák létrehozása
Az egyes kategóriákon belül az OKM-adatbázis CSHI-nek átlaga
Bontások
Országos
Regionális
Megyei
Intézményi (az alacsony elemszám miatt lehet, hogy minden iskolára nem lehet kiszámítani) Intézménytípusra
Adatforrás
KIR-STAT és OKM egyesített adatbázis
Időszak, gyakoriság
Éves
Relevancia
A bevándorlók klasszikus méltányossági célcsoportot alkotnak a nemzetközi szakirodalomban, ezért kulcskérdés iskolai integrációjuk. Míg nemzetközi viszonylatban a (főleg az első generációs) bevándorlók rendszerint hátrányosabb társadalmi háttérrel rendelkeznek, addig a magyarországi adatok inkább azt jelzik, hogy a migránsok átlag fölötti CSHI-vel bírnak. Természetesen itt is kérdés, a migránsok határon túli magyarokat vagy harmadik országból érkezőket jelent-e.
Indikátor neve
Roma tanulók becsült aránya
Adatszámítási mód
OKM telephelyi kérdőíve alapján a tanulói összetételre vonatkozó kérdésblokkokban (TE04406, TE05806, TE07206)
Bontások
Országos Regionális Megyei Intézményi Intézménytípusra
Adatforrás
OKM
Időszak, gyakoriság
Éves
Relevancia
Magyarországon a roma tanulókat méltányossági célcsoportnak tekinthetjük. Közismert ugyan, hogy a roma tanulók iskolai eredményessége is elsősorban a családi háttérbeli sajátosságokkal magyarázható (akárcsak más tanulók esetében is), de ismert az is, hogy a roma tanulók jelentős részben hátrányos helyzetből szár- maznak. A romák arányára vonatkozó telephelyi becslés segítheti a célzott oktatáspolitikai beavatkozások kigondolását és megvalósítását, a szegregáció mértékének alakulását stb.
Indikátor neve
Igazolatlan órával rendelkezők aránya az összes tanulóhoz képest
Adatszámítási mód
KIR-STAT-adatok alapján az igazolatlan órával rendelkezők aránya a tanév végi létszámhoz képest (a04t79 és az a04t22 táblák alapján, az adatbázisban a h_lszevvege és a h_igazolatlan változók segítségével)
Bontások
Országos
Regionális
Megyei
Intézményi (az alacsony elemszám miatt lehet, hogy minden iskolára nem lehet kiszámítani) Intézménytípusra
Adatforrás
KIR-STAT a04t79 adatok alapján
Időszak, gyakoriság
Éves
Relevancia
Az iskolalátogatás mutatói a méltányossággal összefüggnek, és megválaszolandó kérdés, hogy e mutatók (iskolai kimaradás, hiányzások) erőteljesebbek-e bizonyos beazonosítható csoportok körében (pl. a HH tanulók esetében).
148 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   146   147   148   149   150