Page 147 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 147

Indikátor neve
Sajátos nevelésű igényű diákok száma/aránya (SNI)
Adatszámítási mód
KIR-STAT-ban szereplő értékek átlagolása különféle bontásokban
Bontások
Országos
Regionális
Megyei
Intézményi Intézménytípusra Évfolyamra (10. évfolyam) Lányok száma
Adatforrás
KIR-STAT
Időszak, gyakoriság
Relevancia
A méltányosság olyan indikátora, amely a tanulásban akadályoztatott tanulók eloszlására utal. Magyaror- szági kontextusban kérdés lehet, hogy a családi háttér indexe, illetve a HH és HHH tanulók aránya hogyan viszonyul az SNI-sek arányához (milyen mértékben fedik le egymást). Országos szinten ugyanis az SNI-sek száma pozitívan korrelál a HH és HHH számával, illetve negatívan a családiháttér-indexszel.
Indikátor neve
Az iskola tanulóinak CSHI indexe az SNI-sek arányában
Adatszámítási mód
KIR-STAT-ban szereplő SNI-sek száma alapján százalékos kategóriák létrehozása Az egyes kategóriákon belül az OKM-adatbázis CSHI-átlaga
Bontások
Országos
Regionális
Megyei
Intézményi Intézménytípusra Évfolyamra (10. évfolyam)
Adatforrás
KIR-STAT, OKM (összevont adatbázis)
Időszak, gyakoriság
Relevancia
Magyarországi kontextusban kérdés lehet, hogy a családi háttér indexe hogyan viszonyul az SNI-sek arányához (milyen mértékben fedik le egymást). Országos szinten ugyanis az SNI-sek száma negatívan kor- relál a CSHI-indexszel, azaz az SNI-sek körében felülreprezentáltak az alacsonyabb CSHI-vel rendelkezők.
Indikátor neve
Nem magyar és kettős állampolgárok száma/aránya
Adatszámítási mód
KIR-STAT-ban szereplő értékek átlagolása különféle bontásokban (közös adatbázisban: nemmagyar-változó)
Bontások
Országos
Regionális
Megyei
Intézményi Intézménytípusra Évfolyamra (10. évfolyam)
Adatforrás
KIR-STAT
Megj: telephelyi becsléseket az OKM telephelyi adatbázisában is találunk (TE04404, TE04405, TE05804, TE05805, TE07204, TE07205), bizonyos esetekben e változókat is lehet használni
Időszak, gyakoriság
Éves
Relevancia
A külföldiek, a migránsok speciális méltányossági csoportot alkotnak, integrációjuk, sikerük mértéke az oktatásban – méltányossági szempontból – kulcskérdés. A közös adatbázisban ugyan a „nem magyar és kettős állampolgárok” egy kategóriát alkotnak, de érdemes lenne e kategóriákat külön kezelni, és meg- különböztetni a szomszédos országokból származó magyar anyanyelvű/nemzetiségű diákokat a harmadik országból érkezett migránsoktól. Erre vonatkozó adatok a KIR-STAT a02t14 tábláiban is vannak.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 147


































































































   145   146   147   148   149