Page 145 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 145

Indikátor neve
Elitizmusindex (SEN-indexek összege)
Adatszámítási mód
E=S+K
S – SEN-féle iskolai szegénység index K – SEN-féle iskolai kiválóság index
Bontások
Országos
Regionális
Megyei
Intézményi Intézménytípusra Évfolyamra (10. évfolyam)
Adatforrás
A hazai kompetenciamérés adataiból lehet kiszámítani
Nemzetközi összehasonlításban országos szintre ki lehet számítani a PISA-adatokból is
Időszak, gyakoriság
Éves szinten
Relevancia
A mutató a SEN-féle szegénységi és kiválósági index összege. Minél nagyobb az elitizmus indexének értéke, annál szegmentáltabb az oktatási rendszer, az iskolai szegények és iskolai kiválók között nagy a távolság (mindkét csoport relatív magas).
Indikátor neve
Szakmai elképzelések (mi az a legmagasabb iskolai végzettség, amit el szeretne érni?)
Adatszámítási mód
OKM tanulói adatbázisa, TA05001
Bontások
Országos Regionális Megyei Intézményi Intézménytípusra Évfolyamra Fiú/lány
Adatforrás
OKM
Időszak, gyakoriság
Éves
Relevancia
A tanulók aspirációjáról tudósít
Indikátor neve
Tanulók aspirációja – az apa iskolai végzettsége szerint
Adatszámítási mód
OKM-adatbázisokban: Gamma-együttható a TA05001, TA05401 változók alapján: a tanuló által elérni kívánt legmagasabb iskolai végzettség az apa iskolai végzettsége függvényében
Bontások
Országos
Regionális
Megyei
Intézményi (az alacsony elemszám miatt lehet, hogy minden iskolára nem lehet kiszámítani) Intézménytípusra
Évfolyamra (10. évfolyam)
Adatforrás
A hazai kompetenciamérés adataiból lehet kiszámítani
Időszak, gyakoriság
Éves szinten
Relevancia
A mutató a tanuló szülői háttér alapján befolyásolt jövőtervéről ad információt. Minél magasabb az index értéke, annál nehezebben tud „megszabadulni” a fiatal a szülő (iskolai végzettséggel jellemzett) hátterétől.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 145


































































































   143   144   145   146   147