Page 143 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 143

7. Függelék
Adatszámítási mód
Szükséges:
családiháttér-index alsó kvartilise
kompetenciaérték felső kvartilise (a családi háttér szerint kontrollálva)
Indikátor neve
Reziliens (sikeres hátrányos helyzetű) tanulók aránya
Adatszámítási mód
Szükséges:
• családiháttér-index alsó kvartilise
• kompetenciaérték felső kvartilise (a családi háttér szerint kontrollálva)
Számítás:
a két változó segítségével kereszttáblát készítünk, százalékolunk
Bontások
Egyéni adatokra épül, és kiszámítható: • intézményi
• járási
• megyei
• regionális szintekre
Időszak, gyakoriság
éves szinten
Adatforrás
OKM-adatok, tanulói adatbázis
Országos szintre a PISA-adatbázis is használható
Időszak, gyakoriság
Éves szinten
Relevancia
Az indikátor azt mutatja meg, az iskola képes-e a tanulói háttérből származó hátrányokat kompenzálni. Kiszámítható úgy is, hogy nemcsak a kompetenciaérték felső kvartilisét, hanem a második és harmadik kvartilisbe esőket is beleszámítjuk, hiszen az e csoportba tartozó tanulók is elmozdultak a családi háttér becsléséhez képest.
Indikátor neve
Méltányosságindex
Adatszámítási mód
Szükséges:
• családiháttér-index • kompetenciaérték
Számítás:
lineáris regresszió segítségével becsüljük a kompetenciaértékeket a családi háttér, illetve a családi háttér négyzetével. Ezen utóbbi standardizálatlan együtthatója (B) a méltányossági (görbeségi) index
Bontások
egyéni
intézményi szintre számítható járási
megyei
regionális
Adatforrás
OKM-adatok
Időszak, gyakoriság
éves szinten
Relevancia
Az indikátor nem csak azt mutatja meg, az iskola képes-e a tanulói háttérből származó hátrányokat kom- penzálni, hanem azt is, hogy a hátrányok (vagy az előnyök) hatványozódnak vagy sem.
Megj.: PISA-jelentésekben is használják, index of curvilinearity.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 143


































































































   141   142   143   144   145