Page 144 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 144

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
Indikátor neve
Iskolai szegénység index (SEN-féle szegénységi index)
Adatszámítási mód
S=T(I+(1–I)G)
T – az adott szintet (küszöbértéket) el nem érők százalékban
I – az adott szintet el nem érők kompetenciaátlagának különbsége a küszöbértéktől (küszöbérték – küszöb- érték alattiak átlaga)/küszöbérték (értéke 0 és 1 között változik)
G – GINI index, azaz az adott szinten belül (küszöbérték alatti tanulók) a kompetenciaértékek relatív átlagos különbségének fele (értéke 0 és 1 között változik: minél magasabb, annál heterogénebbek a küszöbérték alatti tanulók kompetenciái)
Küszöbértéknek a 10. évfolyamon matematikából és szövegértésből a jogszabályban is rögzített 3 képes- ségszintet tekintjük (matematika: 1440, szövegértés: 1351)
Bontások
Országos
Regionális
Megyei
Intézményi Intézménytípusra Évfolyamra (10. évfolyam)
Adatforrás
A hazai kompetenciamérés adataiból lehet kiszámítani
Nemzetközi összehasonlításban országos szintre ki lehet számítani a PISA-adatokból is
Időszak, gyakoriság
Éves szinten
Relevancia
A mutató a SEN-féle szegénységi index mintájára készül, és mint ilyen három tényezőre épül: egy minimális kompetenciaszintet (küszöbértéket) el nem érők aránya, az alacsony kompetenciájúak (oktatási szegények) intenzitása, illetve a küszöbérték alattiak homogenitása. Minél nagyobb az iskolai szegénység indexének értéke, annál gyengébb oktatási rendszerrel (vagy ha iskolai szintre számoljuk ki: iskolával) van dolgunk.
Indikátor neve
Iskolai kiválóság index (SEN-féle kiválósági index)
Adatszámítási mód
K=T(I+(1–I)G)
T – az adott szintet (küszöbértéket) meghaladók aránya (százalékban)
I – az adott szintet meghaladók kompetenciaátlagának különbsége a küszöbértéktől abszolút értékben (küszöbérték – küszöbérték felettiek átlaga)/küszöbérték (értéke 0 és 1 között változik)
G – GINI index, azaz az adott szinten belül (küszöbérték feletti tanulók) a kompetenciaértékek relatív átlagos különbségének fele (értéke 0 és 1 között változik: minél magasabb, annál heterogénebbek a küszöbérték feletti tanulók kompetenciái)
Küszöbértéknek a 10. évfolyamon matematikából és szövegértésből a jogszabályban is rögzített 6 képes- ségszint alsó határát tekintjük (matematika: 1848, szövegértés: 1771)
Bontások
Országos
Regionális
Megyei
Intézményi Intézménytípusra Évfolyamra (10. évfolyam)
Adatforrás
A hazai kompetenciamérés adataiból lehet kiszámítani
Nemzetközi összehasonlításban országos szintre ki lehet számítani a PISA-adatokból is
Időszak, gyakoriság
Éves szinten
Relevancia
A mutató a SEN-féle szegénységi index mintájára készül, és mint ilyen három tényezőre épül: egy minimális kompetenciaszintet (küszöbértéket) el nem érők aránya, az alacsony kompetenciájúak (oktatási szegények) intenzitása, illetve a küszöbérték alattiak homogenitása. Minél nagyobb az iskolai kiválóság indexének értéke, annál erősebb oktatási rendszerrel (vagy ha iskolai szintre számoljuk ki: iskolával) van dolgunk.
144 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   142   143   144   145   146