Page 141 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 141

adatokkal rendelkeznek – ezáltal növekszik az egyes intézmények elszámoltathatósága is. Az adatkezelés regionális módszereiből az is kiderül, hogy a nyu- gat-európai országok tudatosan, ebből következően mélyreható részletességgel kezelik a lemorzsolódás problematikáját, míg a volt szocialista államok – a nemzetközi kötelezettségeken túl – mintha kevésbé figyelnének oda a jelenségre. Ez pedig azért szem- beötlő, mert éppen ezen országok iskolai teljesítmé- nye – és gazdasági állapota – követelné meg, hogy az iskolai kudarcok problematikáját a munkaerő-piaci kihívásokkal szerves egységben kezeljék.
5.1. Konkrét javaslatok17
Az iskolalátogatás mutatói
A nemzetközi gyakorlatban ez az egyik kulcskérdés, sőt: külön elemzések tárgya – sajátos mutatókkal. Magyar viszonylatban pontosabb képet kapnánk, ha az iskolai hiányzásokról részletesebb bemeneti ada- tunk lenne, és nem a jelenlegi (komoly információ- vesztéssel járó) kategóriákat használnánk, amelyek a következők:
a04t79 Mulasztások, az igazolt és igazolat- lan órával rendelkező tanulók száma a be- számolási időszakban
igazolatlan órával rendelkezők-osa4
1 igazolatlan óra-osa4
2–9 igazolatlan óra-osa4
10–29 igazolatlan óra-osa4
30–50 igazolatlan óra-osa4
50-nél több igazolatlan óra-osa4
250 vagy több igazolt vagy igazolatlan óra- osa4
igazolt mulasztott órával rendelkezők- osa418
A nem magyar anyanyelvűek száma/aránya
A migránsok számára nyújtott speciális programok szá- ma (magyar nyelvű felkészítés, az anyaország nyelvének és kultúrájának ismerete, az érintett iskolákban oktató pedagógusok interkulturális képzéseken való részvétele stb. – lásd. a spanyol példákat: Aguilar, 2011).
A jól és a nagyon jól teljesítő iskolák jellemzőinek megismerése
Az oktatási rendszer eredményes gyakorlatainak megismerése jótékony hatással lenne az oktatási in- tézmények széles körére. (Hollandiában ezek az in- tézmények plusztámogatást is kapnak.)
A szülői kapcsolattartás és bevonás mutatószámai
A kompetenciák növelése érdekében Hollandiá- ban például mérik az ún. parent (performance) agreementet. Hazai viszonylatban is hasznos lenne, ha a statisztikákban megjelennének efféle mutatók.
Oktatáspolitikai beavatkozások helyi szinten
Rendszerszinten lenne szükséges dokumentálni, hogy az alacsony teljesítményt nyújtó iskolák az ered- mények javítása érdekében ténylegesen tesznek-e valamit, és ha igen, mit.19
A CSHI megfelelő minőségére való törekvés
A méltányosságindikátorok között meghatározó je- lentőségűek azok, amelyek a családi körülményekre vonatkoznak. Ezért az országos kompetenciamérés során hasznos lenne a tanulók hátterét feltáró kérdő- ív hatékonyságát fokozni, hiszen a mai napig vannak olyan intézmények és/vagy települések, ahol az erre vonatkozó adatok teljes mértékben hiányoznak, illet- ve nagyon magas, akár az 50-60 százalékot is meg- haladja az adathiány.
Az OKM háttérkérdőív átvizsgálása a méltányossá- gi csoportok azonosíthatósága érdekében
A háttérkérdőívben jó lenne a származási adatokra, valamint az állampolgárságra is rákérdezni, hogy könnyebben azonosítani lehessen a migráns cso- portokat. A szülők nemzetiségi, anyanyelvi, illetve az otthon beszélt nyelv jellemzői tovább finomíthatnák a kisebbségi csoportok azonosítását.
17 A számításokat lásd Függelék.
18 A KIR-STAT-ban használt kategóriák.
19 A hatályos jogszabályok szerint (20/2012. [VIII. 31.] EMMI rendelet, 80. §), ha a tanulók legalább fele szövegértésből és legalább fele matematikából nem érte el a 6. évfolyamon a 2., a 8. és 10. évfolyamon pedig a 3. képességszintet, az iskoláknak intézkedési tervet kell készíteniük.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 141


































































































   139   140   141   142   143