Page 140 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 140

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
A reziliens tanulók mintájára azonosíthatjuk a reziliens iskolák körét is, meghatározhatjuk a jól és gyengén teljesítő iskolákat. A reziliens iskola kap- csán fontos megjegyezni, hogy ez nem pusztán a reziliens tanulók intézményi aggregálása. Reziliens diákokat bármely iskolában találhatunk, míg reziliens iskola alatt csak azokat az intézménye- ket értjük, amelyek intézményi szinten teljesítettek jobban a diákösszetételhez (diákok családi hátte- réhez) képest. Az iskolai teljesítmények varianciáját a nemzetközi és hazai mérések is szétbontják az iskolán belüli és iskolák közötti varianciára, ezek segítségével pedig kiszámíthatjuk az úgynevezett vertikális inklúzió mértékét is. Ha az iskolák közöt- ti különbségeket a CSHI alapján határozzuk meg, akkor a PISA-módszertan alapján kiszámíthatjuk a horizontális inklúzió mértékét is.
12. táblázat. Szülői elvárások hatása a telephelyi eredményekre
Intézményi szinten releváns a szülőkkel való kapcsolattartás jellege és ennek hatása az iskolai teljesítményekre. Az OKM 2013. évi telephelyi adatok szintjén felfedezhetünk egy- fajta zéró korreláció elvet. Ez azt jelenti, hogy az aktív kapcsolattartás, ha nem is akkora mértékben, de mégis pozitívan hat az iskolai teljesítményekre, a szülőkkel kapcsolatot egy- általán nem tartó iskolák teljesítménye viszont jelentős mértékben csökken. Az iskolákkal szemben támasztott elvárások ugyanakkor minden iskolatípusban szignifikánsan befolyá- solják az iskolai teljesítményeket. Látható azonban (12. táblázat, eta-négyzet), hogy ez a hatás elsősorban a gimnáziumi képzésben érvényesül, a szakiskolában tapasztalható mértékét tekintve elenyésző.
Az alábbiak közül melyik állítás jellemzi leginkább az Önök telephelyén a képzéssel szemben támasztott szülői elvárásokat?
Gimnázium
Szakközépiskola
Szakiskola
Sok szülő részéről folyamatos elvárás, hogy iskolánk magas tanulmányi követelményszintet állítson fel
1 758
1 673
1 549
Az elvárás a szülők egy kisebb csoportjától származik
1 628
1 579
1 532
A szülők gyakorlatilag nem támasztanak ilyen elvárást az iskolával szemben
1 556
1 529
1 499
ÖSSZES
1 719
1 591
1 514
Eta-négyzet
0,259
0,176
0,028
Szign.
0,000
0,000
0,000
5. A méltányosságindikátorokra vonatkozó javaslatok a magyarorszá- gi adatok és adatbázisok (OKM, KIR, KIFIR stb.) alapján
Az áttekintésből kiderült, hogy nemzetközi térnye- résüknek köszönhetően az adatok és az indikáto- rok – az EU-tagállamok, illetve az OECD-államok és partnerországai szintjén – számos vonatkozásban összehangoltnak értékelhetők, ugyanakkor a különfé- le nemzetközi mérések és az egyes országok statisz-
tikái gyakran másképpen kezelik a kérdéseket: a hát- rányos helyzet megállapítását például eltérő módon számolják a PISA-vizsgálatokban, mint a PIRSL és a TIMSS-ben. Az is megállapítható, hogy a sikeresebb országok rendszerint fejlettebb informatikai adat- szolgáltatási rendszerrel és nyilvánosan is elérhető
140 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   138   139   140   141   142