Page 130 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 130

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
»
Dimenziók
Indikátorok
Iskolai teljesítmény és családi szerkezet
A csonka család és az iskolai teljesítmény kapcsolata
A szülők munkaerő-piaci helyzete és iskolai teljesítmény
Területi különbözőségek
Iskolai teljesítmény és településtípus
Bevándorlók iskolai teljesítménye
Iskolai teljesítmény az otthon beszélt nyelv szerint
A formális és alkalmazott matematikai tudás kitett- ségi indexe
Iskolai jellemzők
Tanár-diák arány
Szakképzett tanárok aránya
Tanárhiány szakterületenként
Az oktatási erőforrások minősége
Iskolai környezet
Fegyelemindex
Iskolán kívüli tanulási lehetőségek
Magánórákon való részvétel
Szülői elvárás, kapcsolattartás szülőkkel
Óvodai részvétel
Megj.: saját szerkesztés az OECD 2013 i. m. alapján
4. A méltányosság és az esély- egyenlőség mérésének lehetőségei a magyar oktatásstatisztikai adatbázisokban
A rendelkezésünkre álló hazai oktatásstatisztikai adatbázisok számos vonatkozásban képesek a mél- tányosság valamely aspektusának megragadására, ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy jelentős fejleszté- sekre van szükség, ha pontosabb képet akarunk kap- ni. A KIR-STAT adatgyűjtési programjában több olyan bemeneti adat is szerepel, amelyek segítségével in- dikátorokat tudunk alkotni. Az oktatókra, pedagógu-
12 Az OECD-országok reziliens tanulóinak arányát a 2012-es mérés alapján lásd a 6. ábrán.
sokra, illetve a tanulói állományra vonatkozó adatok közül több is összecseng a nemzetközi gyakorlatok- kal és hasonló módon igyekszik kezelni a lemorzso- lódás, illetve a méltányosság problémakörét. Ezen adatok intézményi szintű összesítése, majd az alkal- mazott indexek szerinti telephelyi, települési, járási és regionális közlés jelentős segítséget nyújtana a ma- gyar oktatási rendszeren belüli folyamatok mélyebb
130 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
Méltányosság a tanu- Méltányosság a Méltányosság az erőforrások szintjén lási esélyek szintjén különbözőségek kihívásai
alapján


































































































   128   129   130   131   132