Page 132 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 132

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
2. ábra. Családiháttér-index szerinti kvartilisek megyei szinten (OKM telephelyi adatbázis, 2013,10. osztály)
3. ábra. Családiháttér-index szerinti kvartilisek megyei szinten és Budapesten (OKM tanulói adatbázis, 2013, 10. osztály)
Módszertanilag fontos megjegyezni, hogy a CSHI-adatok bizonyára torzítanak valamelyest, hi- szen a tanulói adatbázis húsz százalékában, a te- lephelyi adatbázis pedig mintegy egyharmadában hiányoznak az adatok. A CSHI ennek ellenére jó mutatónak számít, mert sokkal nagyobb mérték- ben képes megmagyarázni az iskolai teljesítmé- nyeket, mint a hátrányos vagy a halmozottan hátrá- nyos helyzetre vonatkozó adatok. Az OKM tanulói
adatbázisban például a HHH státus mindössze öt százalékban képes a matematikai kompetenciaér- tékeket megmagyarázni, míg ugyanezt a CSHI 27 százalékban befolyásolja.
Az OKM 10. osztályos tanulói kérdőívében a CSHI országos szintű értéke 0,269 (26,9%), de jelentős regionális különbségeket is tapasztalhatunk: létez- nek olyan járások, ahol a családi háttér hatása az ötven százalékot is meghaladja (a 15 legnagyobb
132 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   130   131   132   133   134