Page 104 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 104

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
17. ábra. A szülők iskolai végzettsége, osztályzatok és teszteredmények hatása a továbbtanulási aspirációra (szövegértés; kor- relációs együtthatók)
Apa iskolai végzettsége
Teszteredmény 8.-ban
családi háttérrel, a nemmel, a nyolcadik és tizedik osztályban kapott magyar- és matematikajegyekkel és az elért teszteredményekkel, valamint a 8. és 10. osztály tanulói összetételével és az átlagos szövegér- tési teljesítményével.
Mind a matematika, mind a szövegértés terén ké- szített útmodell arról tanúskodik, hogy a nyolcadikos osztályzat erőteljesen hat a későbbi teljesítményre, ezáltal a továbbtanulási aspirációra (lásd 16–17. áb- rák). Az osztályzatok határozott információt adnak a tanulónak a teljesítményéről, ami befolyásolja az önértékelését és önhatékonyságát. (A teszteredmé- nyekről nincs tudomásuk, azok egy évvel később ke- rülnek publikálásra, és szinte soha nem jut vissza a tanulóhoz.) A tanárok az osztályzatok által nem csak a tanulók önértékelését befolyásolják markánsan, de – mind az általános iskolában, mind később – a to- vábbtanulási ambícióikat is.
A kevésbé iskolázott szülők általában alulértékelt gyerekei engednek korai ambícióikból és a teljesítmé- nyük is romlik, középfokon – a számukra kedvezőtlen homogén közegben – ráadásul felerősödnek ezek a
negatív hatások. Így az általános iskolában először a Gólem-hatás, utána pedig a fejlődésüknek gátat szabó, az önmagukat igazoló és fenntartó elvárások összesített hatása éri őket. Az iskolázott szülők felül- értékelt gyerekei ezzel szemben a pozitív Pygmalion- hatás befolyása alá kerülhetnek.
Értelmezésünk szerint tehát a nyolcadikos osztályzat befolyásolja a tanulót abban, hogy hol tanul tovább kö- zépfokon. A szelekció révén homogén csoportokba ke- rülnek, amelyekben felerősödik az osztály hatása. Minél jobban tanult – és ezt el is ismerte a pedagógus –, annál inkább választott olyan iskolát, ahol a válogatott tanulói közeg felerősíti a továbbtanulási ambícióit, és minél ma- gasabb osztályzatot kap, annál inkább meri emelni a té- tet. A valóságos teszteredmények itt már alig játszanak szerepet a továbbtanulási döntésben. Így a pedagógus értékelésének – közvetlenül az osztályzatokon át és közvetve a szelekciós csatornába tereléssel – kifejezet- ten nagy szerepe van a tanuló továbbtanulási ambíciói- nak formálásában, hiszen látjuk, a szülői hatás ugyan szignifikáns marad, de gyengébb az iskolai befolyásnál.
104 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
Teszteredmény 10.-ben
Anya iskolai végzettsége


































































































   102   103   104   105   106