Page 102 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 102

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
33. táblázat. A továbbtanulási aspirációt meghatározó tényezők I. (lineáris regresszió)
Függő változó: Elérni kívánt iskolai végzettség 10.-ben (tanulmányi év)
Ha bevesszük a modellbe a tanári értékelést és kivesszük a modellből a 10.-es osztályzatot, jól látszik, hogy az alulértékelés hatása nagyobb, mint a felülértékelésé, de összességében a nyolcadikos matematikaosztály- zat hatása a legerősebb (lásd 34. táblázat). A tanári felülértékelés tehát megerősíti a tanulót és gyorsítópályára helyezi, az alulértékelés pedig lelassítja és zsákutcába tereli a tanulót.
34. táblázat. A továbbtanulási aspirációt meghatározó tényezők II. (lineáris regresszió r2 = 0,361)
B
SE
Beta
t
Szign.
(Konstans)
5,937
0,063
93,585
0,000
Matematika-teszteredmény 8.-ban (1–5 skálán)
0,350
0,030
0,068
11,851
0,000
Matematika-teszteredmény 10.-ben (1–5 skálán)
1,252
0,030
0,244
41,205
0,000
Matematikaosztályzat 8.-ban
0,671
0,013
0,255
50,931
0,000
Matematikaosztályzat 10.-ben
0,390
0,011
0,156
35,328
0,000
B
SE
Beta
t
Szign.
(Konstans)
6,077
0,065
93,368
0,000
Matematika-teszteredmény 8.-ban (1–5 skálán)
0,356
0,030
0,069
11,956
0,000
Matematika-teszteredmény 10.-ben (1–5 skálán)
1,577
0,031
0,307
51,558
0,000
Matematikaosztályzat 8.-ban
0,694
0,013
0,264
52,691
0,000
Alulértékeltek matematikából (10.)
–0,485
0,025
–,0081
–19,375
0,000
Felülértékeltek matematikából (10.)
0,367
0,026
0,059
14,170
0,000
Függő változó: Elérni kívánt iskolai végzettség 10.-ben (tanulmányi év)
Ha iskolatípusonként nézzük meg az összefüggéseket, azt látjuk, hogy a nyolcadikos matematikaosztályzat- nak csak a négy évfolyamos gimnáziumokban és a szakközépiskolákban van jelentős szerepe a továbbtanulási aspirációban. A hat-nyolc osztályos gimnáziumokban a negatív tanári értékelés számít leginkább, a szakisko- lákban pedig a tizedikes teszteredmények (bár itt a legkisebb a modell magyarázóereje).13
35. táblázat. A továbbtanulási aspirációt meghatározó tényezők III. (lineáris regresszió)
Középiskola típusa
B
SE
Beta
t
Szign.
r2
6-8 osztályos gimnázium
(Konstans)
11,079
0,241
45,889
0,000
0,171
Matematika-teszteredmény 8.-ban (1–5 skálán)
0,589
0,105
0,132
5,631
0,000
Matematika-teszteredmény 10.-ben (1–5 skálán)
0,769
0,112
0,159
6,852
0,000
Matematikaosztályzat 8.-ban
0,243
0,042
0,101
5,860
0,000
Alulértékeltek matematikából (10.)
–0,577
0,078
–0,114
–7,386
0,000
Felülértékeltek matematikából (10.)
0,360
0,070
0,079
5,111
0,000
»
13 Amennyiben a szövegértés-teszteredményeket és magyarirodalom-osztályzatokat is bevesszük a modellbe, úgy hasonló összefüggéseket találunk. A ma- tematikaosztályzat szerepe erős marad, de a másik legjelentősebb tényezővé a 10. osztályos szövegértési teszteredmény válik, különösen a négy évfolyamos gimnáziumban és a szakképzésben.
102 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   100   101   102   103   104