downloadKompetansemål fag for fag
Visning
Oversikt
tema
6
OVERSIKT OVER TEMA 6
MÅL

Reflektere over og prosessere innholdet fra de foregående temaene gjennom sammen å bli enige om, planlegge, øve på, gjennomføre og reflektere over en visning i et valgfritt format og for en valgfri målgruppe.

SAMMENDRAG

Registrer hvilke aktiviteter (oppvarming, hovedaktivitet og refleksjon) dere velger i hver økt. I dette temaet styrer kunstner og lærer i fellesskap hvordan opplegget skal lages og gjennomføres. Innhold og form skal basere seg på elementer som er jobbet med i tema 1-5. Ellers er premissene for denne visningen er at den skal ha en trygg målgruppe og at fokus ligger på prosess, ikke resultat. Ikke lag for stort opplegg, men sikre at elevene er engasjerte og at alle opplever at de har viktige oppgaver. Sett av tid til en refleksjon etter visningen, slik at uka lander godt og trygt for alle parter. Sett også av tid til oppvarming og refleksjon hver økt.

Generell veiledning til tema 6:

Registrer hvilke aktiviteter (oppvarming, hovedaktivitet og refleksjon) dere velger i hver økt.

I dette temaet styrer kunstner og lærer i fellesskap hvordan opplegget skal lages og gjennomføres. Innhold og form skal basere seg på elementer som er jobbet med i tema 1-5. Ellers er premissene for denne visningen er at den skal ha en trygg målgruppe og at fokus ligger på prosess, ikke resultat. Ikke lag for stort opplegg, men sikre at elevene er engasjerte og at alle opplever at de har viktige oppgaver. Sett av tid til en refleksjon etter visningen, slik at uka lander godt og trygt for alle parter. Sett også av tid til oppvarming og refleksjon hver økt.

Forslag til steg i prosessen:

1. Avtale i samtale med elevene hva slags arrangement som skal lages (målgruppe, hvor, når). Forslag til målgrupper: Internt for annen Kunsten å lære-gruppe, for yngre barn(barnehage), for SFO. Forslag til arrangementstype: Utstilling/ Presentasjon/ Visning

2. Hvilke arbeidsoppgaver må vi gjøre for å bli klare til arrangementet? Fordele elever til ulike arbeidsoppgaver.

3. Sette elevene i arbeid.

Forslag til arbeidsoppgaver rundt produksjonen (avhenger av hva slags type visning som forberedes):

  • Invitasjoner: Hvem skal vi invitere? Lage liste, skrive og tegne invitasjoner / plakater, levere ut invitasjoner/henge opp plakater
  • Skal vi ha servering? Bestemme servering, hvor mye trenger vi? Hva skal vi ha? Handle inn. Sette klart. Servere.
  • Ta vare på besøkende: Skilting - Finner besøkende fram? Ønske velkommen i døra. Omvisning/guiding.
  • Gjøre klar rommet. Sette fram evt. bord og stoler. Pynte.
  • Lage og dele ut billetter. Klippe billettene i døra.
  • Teknisk ansvar i prosess og underveis: Musikk/lys/bilde
  • Besøks- / smittevernliste: Telle besøkende / hvor mange som er i rommet til enhver tid