Belehelyezkedés mások nézőpontjába, mások nézeteinek megismerése. Egy-két nemzedékkel korábban élők életének feltérképezése, az időnek mint megfogható folyamatnak, majd mint élettörténetnek a megismerése. Interjútechnikák, jegyzetelés és meghallgatás, valamint és kis- és nagycsoportos eszmecserék gyakorlása.
A tanulók egész héten át a kezdetben kiosztott csoportban dolgoznak. Induláskor egy gyerek fényképét kapják meg, akit lépésről lépésre ismernek meg, ahogy haladnak a témában. Minden foglalkozás valamely új adalékkal egészíti ki a gyerekről kialakuló képet. Kiderül, hogy a gyermek régen volt fiatal, és most felnőttként a tanulók rendelkezésére áll egy interjú erejéig. A bemelegítések során a diákok hol önmagukat, hol másokat adják más-más változatban. Csendes reflexiót végeznek ülve vagy sétálás közben.
ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ A 7. TÉMÁHOZ:
A kreativitásod szerint választhatod meg a téma «alanyait». Az a legfontosabb, hogy a tanulók csak a 6. napon találkozhatnak velük, de már a 7. téma megkezdése előtt hozzák el egy gyermekkori fotójukat.
A Tanulás Művészete gyakorlatában az alkotás és nem valaminek az újraalkotása a lényeg. Ez azt jelenti, hogy amennyire csak tudják, a tanulóknak maguknak kell megoldásokat találniuk. Igaz ez akkor is, amikor idővonalat, számsorokat alkotnak. Hadd próbálkozzanak a csoportok a maguk módszereivel, amiben kérdésfeltevésekkel segítheted őket az irány megtalálásában. Amikor példákat hozol, ne egyet, hanem többet is mutass egyszerre!
7. TÉMA |
|
|
A TANÁR VEZETTE 3-4. NAP |
5. NAP |
6. NAP |
---|---|---|---|---|---|
A tartalom összefoglalása |
Bemelegítés: Próbáljátok ki, milyen a másik helyében lenni. Alakítsátok ki a heti csoportokat és vegyétek elő a nagy borítékot. Nyissátok ki az 1. nap borítékját: A kép. Egy jó nagy lapra rajzoljatok/írjatok lábnyomokat, és gondoljatok bele, milyen lehet azoknak lenni, akik a lábnyomokhoz tartoznak. Csöndes reflexió a képről és arról, milyen valaki más helyében lenni. |
Bemelegítés: Mások érzelmeinek eljátszása egész testtel, vállal és fejjel, csak arccal, csak szemmel. A 2. nap borítékjának felbontása: A szám. Először csoportonként, majd mind együtt ábrázolják a kép elkészülte és a jelen közötti szakasz idővonalát, amit aztán kitöltenek tartalommal. Csöndes reflexió azon, hogy a képen lévő személy sok évvel ezelőtt volt gyerek. |
Bemelegítés: Érzelmek kifejezése más-más testrészek bevonásával, változó intenzitással. Belül őrzött és kifelé is mutatott érzelmek kontrasztja. Reflexió: a foglalkozás tartalmának csöndes felidézése. A továbbiakban ld. a fő tevékenységekre vonatkozó ötleteket. |
Bemelegítés: Önmagunkat elképzelni egészen a fiataltól az időskorig, majd időben visszafelé haladva. Az 5. napi boríték felbontása, a tanulók saját fotói. Kollázsportré készítése az alanyok, a tanulók, felnőttek és idősek fotói felhasználásával. Reflexió: csöndes séta közben képzeljék maguk elé a többieket ifjú és öregkorukban. |
Bemelegítés: A diákok mások helyébe képzelik magukat fiatal kortól az öregségig és vissza. Interjú előkészítése a képen szereplő személlyel. A fényképen szereplő személy nevét tartalmazó 6. napi boríték felbontása. Interjú a képen szereplő személlyel. A tapasztalatok megosztása az egész csoporttal. A 7. téma összegzése csöndes elmélyülés közben.
|
Tér |
Tágas tér |
Tágas tér |
Tágas tér, térválasztás tetszés szerint |
Tágas tér, csoportoknak összetolt asztalok az osztályteremben. Közösségi belső (folyosók, előterek stb.) vagy külső terek az iskola területén. |
Tágas tér, osztályterem és további termek az interjúkészítéshez. Közösségi belső (folyosók, előterek stb.) vagy külső terek az iskolában. |
Eszközök |
Papírtekercs. Színes tollak, ceruzák. Ollók. Ragasztószalag. Borítékok (ld. “Előkészületeki”). Fotók, jegyzettömbök. |
Nagyformátumú nyomtatott fotók vagy számítógép, ha digitálisan mutatjuk a fényképeket. Az 1. napon használt hosszú papírlapok, fekete és színesceruzák, tapadós cédulák, szigetelőszalag, színes papírlapok, filctollak |
|
Tanulónként egy A/3-as papír/kartonpapír. Régi gyerekfotókból (ld. 2. foglalkozás képei), az osztály diákjainak képeiből, és más felnőtt és idős emberek fotóiból kivágott szemek, orrok, szájak és fülek, arcrészletek (ld. feladatbank). Toll, színesceruza, szalvéta, fonál, madzag, szalag, színes papírlapok és más kollázselemek. Diákonként egy ragasztó. |
Ceruzák, papír VAGY hanggyűjtő füzetek. Igény szerint: Digitális táblagépek/ felvevőgépek. |
Előkészületek |
Az alanyok összegyűjtése (tanárok/segédek/vezetők/szülők/nagyszülők/napközis tanárok/gondnok stb.): Egy személy akár 1-3 csoportnak is az „alanya” lehet. Az alanyoktól a következőre lesz szükség: - A 6. napon álljanak a tanulók rendelkezésére, hogy interjúkat készíthessenek velük az osztályban/iskolában. - Egy gyermekkori fotójuk, amelyen lehetőleg olyan korúak, mint az osztály tagjai. Külön értékes az a fotó, amelyen a mosolygástól eltérő érzelem-megnyilvánulás is látszik. - Gondolja át, hogy (hozzávetőlegesen) hány év telt el a fotó óta. A borítékok előkészítése: Csoportonként egy nagy (C4) borítékot készíts elő benne 4 különböző C5-ös borítékkal (ha a 3-4. napon is használjátok a gyakorlatot, akkor annyival többet). Minden későbbi boríték tartalma az 1. boríték fotójával áll összefüggésben. 1. boríték: Kívülről írd rá, hogy 1. NAP. Belül helyezz el egy gyermekfotót (az ”alany” fotójának fénymásolata). A fotó hátlapjára írd rá (csak) számmal, hány év telt el a fotó készítése óta (pl. 35/23). 2. boríték: Kívülről írd rá, hogy 2. NAP. Belül helyezz el egy cédulát a következő felirattal: Nézd meg a fotó hátlapját! (ha a 3-4. napon is használjátok a gyakorlatot, helyezz be még többet is) 3. boríték: Kívülről írd rá, hogy 5. NAP. Belül az egyes csoportokhoz tartozó tanulók fotóit helyezd el, minden diákról egyet. 4. boríték: Kívülről írd rá, hogy 6. NAP. Belül helyezz el egy cédulát rajta az ”alany” teljes nevével. |
Az 1. foglalkozás fotóit nyomtasd ki nagyban, vagy digitalizáld és képernyőn mutasd. Ha ezek hasonló érzelmeket reprezentálnak, keress hozzájuk más régi fotókat gyerekekről, akik eltérő érzelmeket mutatnak. Válassz egy érzelmet, amelyet bemutatsz, és gyakorold be, hogy tudod kifejezni a szemeddel, arcoddal, karoddal és az egész testeddel. |
|
Készíts el, nyomtasd és vágd ki a fent sorolt arcrészleteket. Több méretben is reprodukáld az arcrészleteket fénymásolóval, vagy digitális képalkotó programot használva. |
Szervezd meg a találkozót az interjúalanyokkal és gondold át, hogy magyarázod el a diákoknak, mire számíthatnak a foglalkozás alatt. Opcionális: A tabletek legyenek feltöltve, legyen megfelelő hangrögzítő programja, és legyen elég hely a felvételek elmentésére. Ellenőrizd a tabletek mikrofonját a minőség optimalizálására.
|