Barátság
Áttekintés
téma
3
ÁTTEKINTÉS AZ 3. TÉMÁHOZ
CÉLKITŰZÉS

A baráti kapcsolatok és a velük járó kihívások feltárása, irodalmi karaktereken, dalszövegeken, és a diákok saját tapasztalatain keresztül. Járjatok körül, osszatok meg, és fejezzetek ki különböző, a barátsághoz kapcsolódó érzelmeket, és gyakoroljátok a baráti kapcsolatokban felmerülő konfliktusok megoldását. Hangsúlyozzátok a csoportban a bizalom és a biztonság meglétének fontosságát, és próbáljátok megtapasztalni ezeket az érzéseket a gyakorlatban is. Gyakoroljátok a bemelegítés fokozatosan nehezedő feladatain keresztül, hogy milyen mozgás közben figyelni utasításokra, és fejlesszétek a fókuszálás és figyelem képességét a reflexiós gyakorlatokban.

ÖSSZEFOGLALÓ

Az osztály Ida Jackson „Léna és Annamari” című könyvén keresztül ismerkedik meg a barátság témakörével, és a történetre, valamint a diákok saját tapasztalataira, valamint a „Ki tud vitorlázni?” dal szövegére építve járja körül a témát. A munka közben az osztályon belüli kapcsolatok erősítésén is dolgozunk.

ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ A 3. TÉMÁHOZ:

A cél az, hogy a diákok eszközöket kapjanak saját baráti kapcsolataik kezelésére. Amikor a tanulók saját tapasztalatait használjátok a tevékenységek kiindulópontjaként, például a 3-4. nap fórumszínház gyakorlata közben (az ’A’ jelű javaslat a Fő tevékenységre ponthoz kapcsolódóan), bizonyosodjatok meg róla, hogy minden diák kellő biztonságban érzi magát a megosztáshoz, és senki története nem kerül használatba akarata ellenére. Ne felejtsétek el, hogy az végső filmnek (6. nap) pusztán munkafilmnek kell lennie, nem pedig egy finomra csiszolt végterméknek, ezért ne engedjetek a kísértésnek, hogy az eredmény érdekében a felnőttek átvegyék a kontrollt a folyamat felett.


3. téma

1. nap

2. nap

Tanár által vezetett 3 – 4. nap

5. nap

6. nap

Tartalom összefoglalása

Bemelegítés: A diákok a szám-csoportokban a barátságról beszélgetnek.
Olvassátok fel a Léna és Annamari című könyv kijelölt részletét, amin keresztül a diákok megismerhetik a barátsággal járó kihívásokat, amiről a diákok saját „diavetítést” készítenek.
Gondolatolvasás reflexió ülő pozícióban: "Mire fogsz emlékezni a foglalkozásból?”

Bemelegítés: A diákok a szám-csoportokban, állóképeket alkotnak a barátság helyreállításáról.
A korábban megismert „Léna és Annamari” részlet ismételt felolvasása. A karaktermunka és a fórumszínház révén a diákok gyakorolják a könyvben szereplő konfliktus megoldását. Gondolatolvasás állva: "Mi volt a legjobb megoldás a fő tevékenységben?".

Bemelegítés: A szám-csoportokban a diákok a barátsághoz kapcsolódó érzelmekről beszélgetnek, és állóképeket készítenek a barátsághoz kapcsolódó érzésekről (3. nap) és tárgyakról (4. nap). Reflexió: Gondolatolvasás fekve.

Továbbiak: lásd a javaslatokat a Fő tevékenységhez.

Bemelegítés: A szám-csoportokban a diákoka bizalomról és biztonságról beszélgetnek és állóképeket hoznak létre erről a témáróll. A diákok a gyakorlatban tapasztalják meg a bizalom és a biztonság érzését a Tükrözés, a Zuhanás/Elkapás és A bomba gyakorlatok során, kisebb csoportokban, és a teljes közösségben is.
Gondolatolvasás sétálva: „Mikor voltam a foglalkozás során jó/rossz barát?”.

Bemelegítés: A szám-csoportokban a diákok beszélgetnek és állóképeket hoznak létre a „Ki tud vitorlázni” kezdetű dal alapján.
Ismerjétek meg a „Ki tud vitorlázni” dalt, és beszélgessetek a szövegről. a diákok állítsanak össze a teljes 3. téma tartalma alapján egy közös lezáró "művet", amelyet lefilmeznek.
Gondolatolvasó reflexió választható formában: „Mit fogsz magaddal vinni a 3. témából?” .

 

Tér

Elrendezés mesehallgatáshoz, tágas tér, elrendezés bemutatóhoz

Elrendezés mesehallgatáshoz, tágas tér, elrendezés bemutatóhoz

Tágas tér

Tágas tér

Tágas tér (lehetőleg nagyobb szoba)

Eszközök

Ida Jackson: Léna és Annamari című könyve

Ida Jackson: Léna és Annamari című könyve

 

Egy köteg A4-lap, és egy kendő/sál minden csoportnak a 3. részhez: A bomba

Zenelejátszó. Valami, amivel filmezni tudtok.
A filmek bemutatására alkalmas képernyő/kivetítő.

Készítsd el előre

Készítsd elő a teret.

Készítsd elő a teret.

Készítsd elő a fő tevékenységet és a reflexiós kérdéseket.

Nézd át alaposan a Fő tevékenység 2. gyakorlatát: Zuhanás/Elkapás. Biztosítsd, hogy a foglalkozás jól megtervezett és biztonságos legyen. Alakítsd szükség szerint a kereteket.

A műszaki berendezések ellenőrzése.