Csodálkozz rá az otthonok és családok sokszínűségére, és fedezd fel az együttélés különböző módjait azáltal, hogy jobban megismered a saját, és társaid otthonát. Gondolkodj el azon, milyen egy jó otthon, hogyan lehet jó életet teremteni, és töprengj el, hogy te milyennek szeretnéd látni a ’jövő otthonait’. Gyűjtsétek össze, rendszerezzétek, írjátok körül, és magyarázzátok meg az eredményeiteket. Használd a memóriádat és az érzékeidet, hogy a bemelegítések során felidézd hétköznapi szokásaidat. Gyakorold a fizikai választ a reflexió során, figyelve és reagálva az ott elhangzó állításokra.
A diákok a 2. témában egy kutató munkájának támogatásán keresztül maguk is kis kutatókká válnak, azzal a feladattal, hogy gyűjtsenek információt saját, és osztálytársaik családjáról és otthonáról, és tegyék érthetővé és átadhatóvá azt a kutató számára. Az is körvonalazódni fog, hogy a diákok hogyan szeretnék érezni magukat az otthonukban, és a családjuk körében. A különböző drámapedagógiai és vizuális művészeti gyakorlatoknak köszönhetően a téma nagyon sok különböző aspektusból nyer megvilágítást, melynek konklúziójaként a kutató visszatér, és begyűjti a felhalmozott tudást.
ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ A 2. TÉMÁHOZ:
Sok családban történnek rossz dolgok, a magyar gyermekek közel 10 százaléka van kitéve valamilyen típusú veszélynek, leggyakoribb esetben bántalmazásnak, elhanyagolásnak. Fontos, hogy a programban résztvevő felnőttek felkészüljenek arra, hogyan lehet ilyen témákról gyerekcsoportokban beszélgetni, készen álljanak a diákok által esetlegesen bevitt súlyos otthoni történetekre.
Hasznos szakmai anyagok a témában a Hintalovon alapítvány gyűjtésében: https://hintalovon.hu/szakmai-anyagok/
Bántalmazás formái gyereknyelven, az UNICEF kiadványa: https://unicef.hu/bantalmazas-formai-gyereknyelven
A 2. téma egyes feladatai igen zajosak lehetnek. Mielőtt csendre intenéd a diákokat, fontold meg, hogy konstruktív-e a zaj (például mert az a munkát, a közös felfedezést, a megosztást kíséri), vagy destruktív/romboló? Ha destruktívnak ítéled, akkor nyugodtan járj a végére, és ha szükséges csökkenteni a zajszintet, próbáld azt a munkafolyamat megszakítása, vagy megzavarása nélkül tenni.
A Tanulás művészetének egyik alapelve az új dolgok létrehozása, ellentétben a reprodukcióval. Ez azt jelenti, hogy a lehető legtöbb helyzetben hagynunk kell a diákokat, hogy megtalálják a maguk útját, még akkor is, ha éppen statisztikáról vagy számsorozatokról van szó. Ezért óvatosan kell bánni a példák bemutatásával, főleg mielőtt még a diákok próbálkozni kezdenének, mert ez legtöbbször a látott dolgok újratermeléshez vezet. Ennek alternatívája lehet például, ha a) sok különböző féle példát mutatsz, mely így inspirációvá válik, és nem útmutatásként raktározódik el, vagy b) csak azután mutatod meg a bevált példákat, miután a diákok már bemutatták saját ötleteiket.
2. téma |
1. nap |
2. nap |
Tanárok által vezetett napok 3-4. |
5. nap |
6. nap |
---|---|---|---|---|---|
Tartalom összefoglalása |
A téma a kutató színrelépésével indul (tanári (illetve esetünkben művészi) szerepbelépés), aki feladatokat ad az otthonról és családról szóló kutatáshoz. Pantomim bemelegítés a reggeli rutin felelevenítésével. Nagy közös rajz készítése az otthonainkról, és belőlük egy szomszédság megalkotása. Szobrok alkotása a következő témában: mi az, amire szükség van egy otthonban, és mi az, amit nem szeretnénk az otthonunkban? Reflektálás a foglalkozásra fizikai válasszal: a diákok ugrálva nyilvánítanak véleményt az egyes állításokról. |
Pantomim bemelegítés az iskola utáni rutin és a családdal való találkozás felelevenítésével. A diákok ismerkedjenek saját családjukkal a nagy (és kis) számok révén a felsorakozásban, majd készítsenek egy aprócska családi portrét. Reflektáljanak a foglalkozásra fizikai válasszal: a diákok futva nyilvánítanak véleményt az egyes állításokról. |
Pantomim bemelegítés érzéki benyomásokkal és érzékszervi kártyákkal. A diákok reflektáljanak a foglalkozásra fizikai válasszal. Szükséges: Mi van rendben és mi nincs a családban? További gyakorlatötletek, javasaltok, a 3-4. nap foglalkozásának tervében. |
Pantomim bemelegítés titkos küldetésekkel (némajáték egymásnak) párban. |
Pantomim bemelegítés titkos küldetésekkel (némajáték egymásnak) párban. |
Tér |
Tágas tér, esetleg tornaterem |
Tágas tér, esetleg tornaterem |
Tágas tér, esetleg tornaterem |
Tágas tér, esetleg tornaterem |
Tornaterem |
Eszközök |
Jelmezek: Kutatói kabát, íróasztal és toll, laza szakáll / paróka / szemüveg (valami, ami megváltoztatja a megjelenést), kutatói névtáblák a diákoknak. B blokk: Post-it-ek két különböző színben. Tollak, egy zsák, fényképezőgép. |
A blokk: Egy tekercs maszkolószalag, fényképezőgép, lap és toll. |
Érzékszervi kártya – diákonként egy készlet |
A blokk: Bútorképek/kivágások a feladattárból (mellékletek között találsz hozzá sablont, nyomtasd színes A3 lapra), és lakberendezési magazinokból. Győződj meg róla, hogy van elegendő kivágás/kép, hogy minden diáknak bőven legyen miből válogatni. Vagdosd ki a bútorokat a foglalkozás előtt, és minden diáknak nyomtass egy színes "szobasablont" A3-as méretben. Legyen minden diáknak stiftes ragasztó, grafit és színes ceruza. |
A blokk: Maszkoló- vagy ragasztószalag (több színben). Matracok, plédek, anyagok, párnák, székek, asztalok (amiket viszonylag egyszerűen össze tudsz gyűjteni), és felszerelések a szertárból (minden használható!) |
Előkészületek előre |
- Lejátszási lista nyugodt zenével (Ötlet: talán valamilyen ház/otthon/környék témájú zene?) |
- Gondold ki a bemelegítés és reflexió közben használni kívánt állításokat |
- Gondold ki a bemelegítés és reflexió közben használni kívánt állításokat. |
- Vágd ki a bútorokat a sablonokból és a lakberendezési magazinokból . Győződj meg róla, hogy van elegendő kivágás, hogy minden diáknak legyen bőven választéka. (Figyelem! Sok előkészület! ) |
A művész: Idézd fel a kutató karakterét, a jelmezét és karakterisztikáit. |