Az éntől a mi-ig.
Áttekintés
téma
1
ÁTTEKINTÉS AZ 1. TÉMÁHOZ
CÉLKITŰZÉS

A művész és a diákok megismerkedése: előbb személyenként, majd egyre inkább együttműködő közösséggé válva. Alapvető fogalmak és ismeretek gyakorlása, amelyek fontosak lesznek a későbbiek során: csoportformálás különböző módjai, különböző formációk, egymáshoz való hozzáállás, a bemelegítés és reflexió gyakorlatai. A hangsúly a biztonság, a koncentráció és az együttműködés megteremtésén lesz.

ÖSSZEFOGLALÓ

A művésszel történő első találkozástól fogva újszerű helyzetetekkel találkoznak a gyerekek: játékos, kreatív gyakorlatokkal jellemzett új munkamódszerekkel. Névjátékokon, ismert és új gyermekjátékokon, rajzon és táncon keresztül ismerik meg a művészt, a tanárokat és egymást a gyerekek.

ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ AZ 1. TÉMÁHOZ:

„Döcögősen indult” – ahogy a kísérleti program több résztvevő tanára is fogalmazott. Készülj fel, hogy a szokatlan, új munkamódszerek és a felborult szokások kizökkentik majd mind a gyermekeket és a felnőtteket, ami nyugtalansághoz és a szokásosnál hektikusabb napokhoz vezethet. A kaotikus pillanatokban jusson eszedbe, hogy minden a helyére kerül majd idővel. Amit ti felnőttek tehettek, az az, hogy beszéltek egymással, megpróbáltok nyugodtak maradni, és  a nektek legmegfelelőbb megoldások megtalálásában egymásnak segítetek.

 

1. téma

1. nap

2. nap

A tanár vezette 3-4. nap

5. nap

6. nap

Tartalom összefoglalása

Nyitás - A művész önmagát és a Tanulás művészete fogalmát bemutatja. Bemelegítés, -- nyújtás és névkör (név + valami ehető azonos kezdőbetűvel). Az új foglalkozásvezetőnek (művésznek) a Piros és zöld lámpa (szoborjáték) különböző variációin keresztüli megismerése. 

Reflexió -- A gyerekek egy-egy szóval reflektálnak előbb szólóban, majd azt kórusban visszhangozva azalkalomra.

Bemelegítés –

Különféle (pl. négyszögben, félkaréjban kiválasztódó) kiscsoportok kialakítása

nyújtás, majd névkör (név + valami, ami adott érzéseket kelt benned). Párban körberajzolni egymás testét, és beleírni a „Mi vagyok én?” kérdésre adott válaszokat. Kettesével összegyűlnek a párok és ki-ki egy szóval reflektál, amikor a művész megérinti a diák vállát.

Bemelegítés és

nyújtások más-más csoportokkal ismételve, valamint a felnézős gyakorlat körben.

Fő tevékenység–

Gyakoroljatok újabb meg újabb csoportokformációkat.

Egyszavas reflexió.

További ötletekért lásd a feladattervet.

Bemelegítés –

a csoportalakítás különféle módozatainak gyakorlata, nyújtások és a felnézős játék körben állva.  A bemelegítés mozdulataiból lassan alakítsunk ki egy közös táncot.

Meg nem határozott sorrendben mondja ki mindenki az egyszavas reflexióját. Egyszerre csak egy szólalhat meg.

 

Bemelegítés formációk alkotásával, nyújtás, majd zombis névjáték.

Együttműködés gyakorlata egy feladat megoldásán keresztül: a csoport közösen tervez változatokat a Piros és zöld lámpa (szobor-) játékra.  Egyenkénti egyszavas reflexió. Spontán egymásutániságban ki-ki csak egyszer szólalhat meg, de anélkül, hogy más szavába vágna. Ha egyszerre beszélnének, újra próbálkozhatnak.

Szoba

Tanterem, tornaterem vagy külső nagy szabad tér

Tágas tér – szabadon választott

Tágas tér vagy igény szerinti terem

Tágas tér vagy nagy terem, pl. tornaterem

Kellemes szoba vagy külső tér, akár tornaterem tetszés szerint.

Anyag

Nyitás -- A tér jellegét megváltoztató elemek, amelyek gyakran a művész saját művésziségéhez kapcsolódnak.

- Zenelejátszó és lejátszási lista nyugodt, hangulatos zenével.

- Szőnyeg, pléd vagy több matrac, amin az összes diák elfér egymás mellé helyezkedve.

Papírtekercs, elegendő minden gyermek teljes alakos körülrajzolásához. Sok zsírkréta, jelölőfilc minden párnak.

- Szőnyegek / matracok/pléd, amin az összes diák elfér egymás mellett.

- Szőnyeg / matracok vagy pléd, amelyre az összes diák le tud ülni egymás mellett.

- Zenelejátszó

- Lejátszási lista zenével, amire táncolni lehet.

 

 

- Szőnyeg / matracok vagy pléd , amelyen az összes diák elfér körbe ülve.

 

- Szőnyeg / matracok vagy pléd , amelyre az összes diák le tud ülni  közel egymáshoz.

Előkészületek

- A tanár és a diákok kérdéseket fogalmaznak meg a művésznek az első találkozás előtt.

- A művész kinyomtat egy képet magáról, amin épp dolgozik/alkot.

- Előre kijelölni a megfelelő helyet, a piros és zöld lámpa (szoborjáték) lejátszására.

A heti tervezéshez : Felkérni a tanulókat, hogy gyűjtsék otthon össze a tejföl/joghurt/kefir közepes méretű műanyag fedeleit, és hozzák magukkal, mert szükség lesz azokra a  2. témában.

- Egy előre elkészített példa a test-körvonala bemutatásához.