A művész és a diákok megismerkedése: előbb személyenként, majd egyre inkább együttműködő közösséggé válva. Alapvető fogalmak és ismeretek gyakorlása, amelyek fontosak lesznek a későbbiek során: csoportformálás különböző módjai, különböző formációk, egymáshoz való hozzáállás, a bemelegítés és reflexió gyakorlatai. A hangsúly a biztonság, a koncentráció és az együttműködés megteremtésén lesz.
A művésszel történő első találkozástól fogva újszerű helyzetetekkel találkoznak a gyerekek: játékos, kreatív gyakorlatokkal jellemzett új munkamódszerekkel. Névjátékokon, ismert és új gyermekjátékokon, rajzon és táncon keresztül ismerik meg a művészt, a tanárokat és egymást a gyerekek.
ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ AZ 1. TÉMÁHOZ:
„Döcögősen indult” – ahogy a kísérleti program több résztvevő tanára is fogalmazott. Készülj fel, hogy a szokatlan, új munkamódszerek és a felborult szokások kizökkentik majd mind a gyermekeket és a felnőtteket, ami nyugtalansághoz és a szokásosnál hektikusabb napokhoz vezethet. A kaotikus pillanatokban jusson eszedbe, hogy minden a helyére kerül majd idővel. Amit ti felnőttek tehettek, az az, hogy beszéltek egymással, megpróbáltok nyugodtak maradni, és a nektek legmegfelelőbb megoldások megtalálásában egymásnak segítetek.
1. téma |
1. nap |
2. nap |
A tanár vezette 3-4. nap |
5. nap |
6. nap |
---|---|---|---|---|---|
Tartalom összefoglalása |
Nyitás - A művész önmagát és a Tanulás művészete fogalmát bemutatja. Bemelegítés, -- nyújtás és névkör (név + valami ehető azonos kezdőbetűvel). Az új foglalkozásvezetőnek (művésznek) a Piros és zöld lámpa (szoborjáték) különböző variációin keresztüli megismerése. Reflexió -- A gyerekek egy-egy szóval reflektálnak előbb szólóban, majd azt kórusban visszhangozva azalkalomra. |
Bemelegítés – Különféle (pl. négyszögben, félkaréjban kiválasztódó) kiscsoportok kialakítása nyújtás, majd névkör (név + valami, ami adott érzéseket kelt benned). Párban körberajzolni egymás testét, és beleírni a „Mi vagyok én?” kérdésre adott válaszokat. Kettesével összegyűlnek a párok és ki-ki egy szóval reflektál, amikor a művész megérinti a diák vállát. |
Bemelegítés és nyújtások más-más csoportokkal ismételve, valamint a felnézős gyakorlat körben. Fő tevékenység– Gyakoroljatok újabb meg újabb csoportokformációkat. Egyszavas reflexió. További ötletekért lásd a feladattervet. |
Bemelegítés – a csoportalakítás különféle módozatainak gyakorlata, nyújtások és a felnézős játék körben állva. A bemelegítés mozdulataiból lassan alakítsunk ki egy közös táncot. Meg nem határozott sorrendben mondja ki mindenki az egyszavas reflexióját. Egyszerre csak egy szólalhat meg.
|
Bemelegítés formációk alkotásával, nyújtás, majd zombis névjáték. Együttműködés gyakorlata egy feladat megoldásán keresztül: a csoport közösen tervez változatokat a Piros és zöld lámpa (szobor-) játékra. Egyenkénti egyszavas reflexió. Spontán egymásutániságban ki-ki csak egyszer szólalhat meg, de anélkül, hogy más szavába vágna. Ha egyszerre beszélnének, újra próbálkozhatnak. |
Szoba |
Tanterem, tornaterem vagy külső nagy szabad tér |
Tágas tér – szabadon választott |
Tágas tér vagy igény szerinti terem |
Tágas tér vagy nagy terem, pl. tornaterem |
Kellemes szoba vagy külső tér, akár tornaterem tetszés szerint. |
Anyag |
Nyitás -- A tér jellegét megváltoztató elemek, amelyek gyakran a művész saját művésziségéhez kapcsolódnak. - Zenelejátszó és lejátszási lista nyugodt, hangulatos zenével. - Szőnyeg, pléd vagy több matrac, amin az összes diák elfér egymás mellé helyezkedve. |
Papírtekercs, elegendő minden gyermek teljes alakos körülrajzolásához. Sok zsírkréta, jelölőfilc minden párnak. - Szőnyegek / matracok/pléd, amin az összes diák elfér egymás mellett. |
- Szőnyeg / matracok vagy pléd, amelyre az összes diák le tud ülni egymás mellett. |
- Zenelejátszó - Lejátszási lista zenével, amire táncolni lehet.
- Szőnyeg / matracok vagy pléd , amelyen az összes diák elfér körbe ülve. |
- Szőnyeg / matracok vagy pléd , amelyre az összes diák le tud ülni közel egymáshoz. |
Előkészületek |
- A tanár és a diákok kérdéseket fogalmaznak meg a művésznek az első találkozás előtt. - A művész kinyomtat egy képet magáról, amin épp dolgozik/alkot. - Előre kijelölni a megfelelő helyet, a piros és zöld lámpa (szoborjáték) lejátszására. A heti tervezéshez : Felkérni a tanulókat, hogy gyűjtsék otthon össze a tejföl/joghurt/kefir közepes méretű műanyag fedeleit, és hozzák magukkal, mert szükség lesz azokra a 2. témában. |
- Egy előre elkészített példa a test-körvonala bemutatásához. |
|
|