A Költöző Doboz rejtélye
6. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
8

Bemelegítés: A számok dala

Ez fog történni:

A tanulók elénekelik a ’számok dalát’.

Szükséges:

A ’számok dalának’ szövege.

Előkészületek

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

  1. Az osztály körbe gyűlik. A foglalkozásvezető felkéri az egyik tanulót, hogy vezesse le a számok dala eléneklését.
     
  2. A foglalkozásvezető aztán bejelenti, hogy újra elénekeljük a számok dalát, de a feladat ismét nehezedni fog. Az osztály előző foglalkozáson javasolt mozdulatait próbáljuk ki. A különböző mozdulatokat más-más számokkal vezetjük be. Míg az előző foglalkozáson mindig az 5-tel osztható számoknál vezettünk be új mozdulatot, ma minden 4-gyel oszthatónál fogunk. Lehet ennél jobban vagy kevésbé is bonyolítani, de csak annyira, hogy még kihívást jelentsen. Pl. minden 3-mal osztható számnál történő váltással. 
     
  3. Végül kérdezd meg a tanulókat:
    • Hogyan kezdtük az 1. nap a számok dalát? Könnyű volt?
    • Hogy vált bonyolultabbá?
    • Mit tanultunk a számok dalát gyakorolva?
    • Mi segített képességeink fejlesztésében?

Idő: 10 perc

REFLEXIÓ: Mi van a lepel alatt?

Ez fog történni:

A tanulók ’megérzéseikre’ hagyatkoznak, amikor megpróbálják kitalálni, hogy a többiek milyen tárgyakat dugtak a lepel alá. Ezeknek olyan tárgyaknak kell lenniük, amelyekről tulajdonosaik úgy érzik, hogy jól jelképezi őket, valami fontosat mond el róluk.

Szükséges:

Egy lepel

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

  1. A tanulók párban dolgozva egyenként megvitatnak egy-egy tárgyat, amelyről úgy érzik, hogy jól jelképezi őket, és amelyeket a lepel alá rejtenének. Olyan tárgy legyen ez, ami fontos/értékes számukra, valami személyes: az, amit legelőször tennének saját “költöző dobozukba”, és ami a listájukon is legelöl szerepelne. Hogy mi ez a tárgy, a párok titka marad.
     
  2. A tanulók körbe gyűlnek. Megkérjük őket, hogy képzeljék el, hogy a tárgy a kezükben van, majd arra, hogy lassan, nyugodtan helyezzék azt a takaró alá. A foglalkozásvezető is így tesz.
     
  3. A foglalkozásvezető felemeli a leplet, és megkéri a diákokat, hogy a “megérzéseikre” hagyatkozva képzeljék el, milyen tárgyak bukkantak elő. Megosztják elképzeléseiket, majd sorban minden tanuló megnevezi a saját tárgyát. A foglalkozásvezető ekkor rákérdez:
    • Találó volt-e valamelyik “megérzésetek”? 
    • Milyen érzés volt megosztani a “megérzéseiteket”?
    • Könnyű volt vagy nehéz?
    • Voltak-e a tárgyak közt hasonlók?
    • Mi volt a legmeglepőbb számotokra a tárgyakkal kapcsolatban? Mondtak-e újat/érdekeset osztálytársaitokról, olyat, amiről nem tudtatok előtte?

Fő tevékenység: A Költöző Doboz rejtélye 6. rész

Ez fog történni:

A tanulók az összes munkájukat elrendezik/kiállítják, és a ’költöző doboz’ tulajdonosai felkeresi őket. A tulajdonos elmondja, hogyan veszítette el a dobozát, és magáról is mesél valamit. A tanulók mérlegre teszik a megszerzett tényeket saját gondolataik, és a tulajdonosról szerkesztett profiljuk tükrében.

Szükséges:

 Flipchart, vagy sima tábla és tollak

Előre elkészíteni:

A ’költöző doboz’ tulajdonosa szerepében egy személy személyesen vagy online ellátogat az osztályba. Készíts elő egy Zoom vagy Teams hívást egy laptop, képernyő, mikrofon és hangszóró beállításával, ha szükséges. Biztosítsd, hogy a tulajdonos előre megnézhesse a ’költöző doboz’ tárgyait, tudja, hogy néznek ki, legyen róluk egy jegyzéke, és legyen kitöltve a saját profillapja is, amelyet megoszt majd a tanulókkal. A látogatáskor esetleg jelmezt is viselhet a “szerepének” megfelelően.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

  1. A foglalkozásvezető elmondja, hogy egy fontos illető szeretne találkozni az osztállyal személyesen vagy online, majd azt kérdezi:
    • Vajon miért akar ez a személy találkozni velünk?
    • Ki lehet ez a személy?
    A foglalkozásvezető elmagyarázza, hogy a ’költöző doboz’ jogos tulajdonosáról lehet szó, ami miatt a tanulóknak olyan kérdésekkel kell készülniük, amelyek segítségével ki tudják deríteni, hogy az igazat mondja-e.
     
  2. Megkérjük a tanulókat, hogy két-két olyan kérdést fogalmazzanak meg kis csoportokban, amelyeket e személynek feltéve meg tudják majd állapítani, hogy ő-e az igazi tulajdonos. Megvitatják kérdéseiket és megállapodnak, hogy a csoportból melyikük fogja feltenni azokat. (Közben odamehetnek a kiállított munkájukhoz is, hogy kérdéseik megfogalmazásához ihletet merítsenek.)
     
  3. A látogató (fizikailag vagy online) megérkezik, és bemutatkozik az osztálynak. Csupán olyan alapvető információt oszt meg, mint a neve, életkora. Elmondja, hogy nagyon örül, hogy meglett a számára oly fontos ’költöző doboza’. Megköszöni az osztálynak, hogy hirdetéseket készítettek, megkérdezi, hogy az üzenete elérte-e őket, és a doboz biztonságban náluk van-e.
     
  4. Mindegyik csoport képviselője előlép, és felteszik kérdéseiket. A látogató az utolsó részleteket is elmeséli a ’költöző doboz’ elvesztésére vonatkozóan.
     
  5. Kérjétek meg a látogatót, hogy kis időre hagyja el a termet (vagy némítsd le a Zoom/Teams mikrofonját), míg az osztály megbeszéli a kérdéseire kapott válaszokat és minden más információt, amit a látogatótól kaptak. Az osztály szavazással döntse el, hogy hisznek-e a látogatónak. A szavazás lezártával a látogatót visszahívják (vagy visszakapcsolják a mikrofont). Ha az osztály bizalmat szavazott, egyik tagjukat felkérik, hogy adja vissza a dobozt a látogatónak (vagy mondja meg neki, hogy postán érkezik hozzá hamarosan). Az osztály tapssal ünnepel.  
     
  6. A látogató elismeri, hogy a tanulók pontosan úgy dolgoztak, mint a detektívek, és megköszöni nekik, hogy dobozát biztonságban visszakaphatja. Kérjétek meg a tanulókat, hogy magyarázzák el, mi mindent csináltak nyomozói munkájuk során, a profillapot is beleértve.  A tanulóknak ekkor jelzed, hogy megkérhetik a látogatót, hogy ossza meg velük a saját maga által kitöltött profillapját. A válaszokat a foglalkozásvezető a flipchart-on, vagy táblán jegyzeteli. A tanulók a látogató válaszait összevetik az 5. napi foglalkozáson kitöltött profillapjaikkal. A foglalkozásvezető a következőket kérdezi:
    • Talált-e valamelyik “megérzésetek”?
    • Hogy érzitek magatokat most, hogy megtaláltuk a ’költöző doboz’ tulajdonosát?
    • Mi lepett meg leginkább abból, amit a tulajdonosról megtudtunk, és az adatokból, amelyeket közölt velünk?
       
  7. Legvégül köszönetet mondunk a tanulóknak az összes munkájukért, azért, hogy megosztották gondolataikat, és hogy hallgattak “megérzéseikre”.