A Költöző Doboz rejtélye
3. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
8

Bemelegítés: A számok dala

Ez fog történni:

A 3. napon a tanulók elénekelik a ’számok dalát’.  Egészítsétek ki új mozdulatokkal, de csak az 5-tel osztható számoknál alkalmazzátok, majd azoknál, amelyek szorozhatók 5-tel (megjegyzés: minden szám szorozható 5-tel). 4. nap: úgy, mint a 3. napon, csak most a 2-es számmal.

Szükséges:

A ’számok dalának’ szövege.

Előkészületek

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér.

ÚTMUTATÓ: 3. nap

  1. Az osztály körbe gyűlik. A foglalkozásvezető felkéri a tanulókat, hogy énekeljék el a ’számok dalát’.
    Kérd meg a tanulókat, hogy találjanak ki egy új mozdulatot a dalra, amelyet az 5-tel osztható számoknál alkalmaznak. Először is próbáljátok ki ezt. Aztán, ha szükséges, tedd föl a kérdést a tanulóknak, hogy mely számok oszthatók 5-tel 20 alatt. Segítségükre lehet, ha ezt egy számozott vonallal illusztrálod. Ismétlés.
  2. Aztán kérd meg őket, hogy ugyanazt a mozdulatot alkalmazzák, de most minden 5-tel szorozható számnál (tudjuk, hogy ez az összes számot jelenti, de ezt nem beszéljük meg a tanulókkal).  Próbáljátok ki. Aztán kérdezd meg a tanulókat, mely számok szorozhatók 5-tel, majd ha szükséges, magyarázd el nekik, hogy ez az összes számra igaz. Ismétlés.
  3. Végül a következő kérdéseket tedd fel a tanulóknak:
    • Mit tudtok az 5-ös számról?
    • Szeretitek az 5-ös számot? Miért igen, miért nem?
    • Mitől különleges a számok összeszorzása?

Idő: 10 perc
ÚTMUTATÓ: 4. NAP
A 4. napon az 5-ös helyett a 2-es számmal dolgozzatok. 

Reflexió: Mi van a lepel alatt?

Ez fog történni:

A tanulók önállóan, vagy párban dolgoznak (különböző párok álljanak össze a reflexiós gyakorlatok alkalmával).  A tanulók megnézik a tárgyakat, majd miután elfedjük, emlékezetből kell felidézniük azokat. A tanulóknak el kell képzelniük, hogy valamelyik saját, szívüknek kedves tárgyuk bekerül a ’költöző dobozba’ és azt, hogy ez vajon miről árulkodik. 

Szükséges:

Tárgyak a ’költöző doboz’-ból.
Egy lepel/ takaró/lepedő vagy egy nagy darab textília.
A4-es lapok minden tanuló számára, tollak/ceruzák.

Előkészületek:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ: 3. NAP

  1. A foglalkozásvezető megkéri a diákokat, hogy alakítsanak párokat úgy, hogy olyannal dolgozzanak, akivel nem ülnek közel egymáshoz az osztályban. A ’költöző doboz’ tárgyait kirakjuk a padlóra terített textíliára, a tanulókat pedig megkérjük, hogy gyűljenek köré, hogy jól lássák azokat. Megkérjük őket, hogy használják szemüket, kapcsolják be emlékező-izmaikat, és próbálják megjegyezni a látványt, amíg 20-ig nem érnek a számok dalával. Ahogy elérik a 20-as számot, a foglalkozásvezető a lepel segítségével elrejti a szemük elől a tárgyakat.
     
  2. A foglalkozásvezető minden párnak ad egy lapot és egy íróeszközt, és megkéri őket, hogy közösen dolgozva mindent írjanak vagy rajzoljanak le, ami
    • kék (vagy más színű – a 2. napi Fő tevékenység színeit használva)
    • számokkal áll kapcsolatban
    • két olyan dolgot (fejenként 1-et), amit birtokolni szeretnének a ’költöző doboz’-ból.
  3. A foglalkozásvezető felkér néhány tanulót, mondják el, mi az, amit birtokolni szeretnének a ’költöző dobozból’. Megkérdezi:
    • Fel tudjuk idézni az új bizonyítékokat? 
    • Mi segítene emlékezni rájuk?

Idő: 15 perc.

ÚTMUTATÓ: 4. NAP

  1. A tanulók a padlón ülve egyedül dolgoznak. A foglalkozásvezető megkéri őket, hogy képzeljék azt, hogy egy másik “mozgó doboz”, vagyis nem ennek az osztálynak a “mozgó doboza” van a pléd alatt, benne pedig a csoport minden egyes tagjának csak egy tárgya van. Megkérjük őket, hogy hunyják le szemüket és gondoljanak a saját tárgyaik közül az egyikre. De jól gondolják meg, és olyat válasszanak, ami a detektívnek jól értelmezhető bizonyítékként szolgál ahhoz, hogy a tulajdonos nyomára vezesse majd.  Ez segíti a nyomozót a tulajdonosok felfedésében, és abban, hogy biztonságban visszaadhassa a tárgyakat.
  2. A foglalkozásvezető pár percet enged nekik, majd megkérdezi:
    • Melyik különleges tárgyadat választottad?
    • Milyen nyomot vagy bizonyítóerőt hordoz az? 

A foglalkozásvezető zárásképpen megköszöni a tanulóknak, hogy ügyesen gondolkodtak.

Fő tevékenység: A Költöző Doboz rejtélye 3. és 4. rész

Ez fog történni:

A tanulók kifüggesztik az 1. napi hirdetéseiket, majd elrendezik és bemutatják az eddig összegyűlt bizonyítékaikat, és nyomozókként dolgozva áttekintik azokat.

 

Szükséges:

A ’költöző doboz’
Szigetelőszalag
Vörös fonal vagy vörös spárga
Gombostűk
Öntapadós cédulák
Papírlapok és színes tollak/ceruzák
A ’költöző doboz’ lelőhelye környékének térképe

Előkészületek:

Gyűjtsétek össze a tanulóknak a heti témáról összes eddig alkotott anyagát. Csináljatok helyet az összes bizonyíték kiállításának (sok helyre lesz szükség, különösen a téma utolsó napjaiban).

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Osztályterem és hely, ahol a tanulók asztaloknál vagy a padlón dolgozhatnak csoportban. 

ÚTMUTATÓ: 3. és 4. nap

A tanulók csoportokban dolgozva választják ki az iskola legalkalmasabb felületeit az 1. napi hirdetéseik kifüggesztésére, majd kifüggesztik azokat. 

Segíts a tanulóknak az összegyűlt “bizonyítékok”, köztük az eddig elkészült jegyzeteik, posztereik és rajzaik elrendezésében és megjelenítésében. Fontos a gondosság és az, hogy a tanulók felelősséget vállaljanak a munkájukért. Úgy rendezzék el, mintha valódi detektívek nyomozásának az eredményei lennének. Ld. a lenti képet.

E két foglalkozás során a fő cél egy professzionális bemutató létrehozása, és az, hogy a tanulók kielemezzék a meglévő “bizonyítékaikat”. Például megrajzolhatják saját térképüket, a helyről, ahol a ’költöző dobozt’ találták, és jelölhetik rajta a legközelebbi házat, objektumot, parkot, autót és az iskolát. (Különféle mértékeket is feltüntethetnek, mint például hány lépésre, mennyi időre vannak ezek egymástól.) 

Megvizsgálhatják, milyen szabályszerűségeket tudnak felfedezni a bizonyítékaik között, az összefüggéseket pedig post-it cédulákkal, vörös fonallal vagy gombostűk segítségével érzékeltethetik. Ez az eljárás a csoportok közti eredmények összevetésére is alkalmazható. Kérdezd meg a csoportoktól:

  • Van hasonlóság az egyes csoportokban kialakult mintázatok között?
  • Milyen mintázatokat, összefüggéseket találtok érdekesnek a többi csoport munkájából?